Annons

Utrustning fran Kina

Produkter
(logga in för att koppla)

EmilGin

Medlem
Hej allihopa! (forsta inlagget:)

Jag har suttit pa lite nya ideer nu ett tag och tankte fraga er vad ni tycker.

Det ar sa att jag har mojligthet att kopa in de senaste produkterna fran Kina inom allt fran studio till vardaglig foto utrustning till helt sjukt laga priser.
Sa da undrar jag tror ni det skulle finnas intresse i Sverige att salja till fotolabb och fotografer?

Sjalvklart ar inte utrustning samma kvalitet som om man t.ex. skulle kopa en Epson printer for 300k(tusen) i Sverige och 50k i Kina men det ar fortfarande valdigt hog kvalitet!


Problemet just nu antar jag folk fortfarande tror kina har samma kvalitet som for fem ar sen vilket inte ar sant.

Tyck till!

Mvh Emil
 
Kollade runt lite pa sidan och blev forvanad over att det ar exakt samma produkter som jag tankt mig fast till ett ganska hogt pris da dom ocksa importerar fran kina!

Sa man kanske skulle starta ett liknande, hur stora ar kaffebrus? Finns det nagra andra konkurenter?

Som ni marker sitter jag pa ett amerikanskt keyboard ber om ursakt for det :p
 
Det är nog inget problem att få några som köper om de är CE märkta och du kan stå för garantier och support.

Det är inte helt enkelt att importera från Kina då det är frunktansvärt mycket som kommer till i form av tull och speditions avgifter. Har tagit hem lite blixtar och det är närmre 20% som går bort i div avgifter och tull. På det kommer moms.

Transporttiderna är inte heller att leka med. Fedex går bra men kostar multum x2. Med båt är frakten OK, men det tar minst 1 månad att få hem det.

(Epson för 300 000kr? Har för mig att 9800:an kostar runt 75+moms här hemma, inkl frakt.)
 
Importen fran kina ar inga problem da vi redan importerar valdigt enkelt hit till Malaysia dar jag ar nu. Och fran Malay till Sverige skulle det da det bli ungefar samma avgifter?

Epson for 300k var bara ett exempel hehe
 
Ja, så länge som de inte är inne i Eu så tillkommer i stort samma avgifter. Bara omlastning från containern till att få ut dem hos tullen kostar ca 2000kr för en försändelse med båt.

Hur skulle du lösa support och garantier? Retur till Malaysia?

Kaffebrus sakerna såg jag på senaste Photokina under säkert 10 olika namn, alla från Kina.
 
Antar jag att inte tankt sa langt hehe, hittils bara spawnat lite hit och dit. Man kanske skulle ta och skaffa lager i Stockholm da jag spenderar mesta tiden dar.

Ar sa sugen pa att gora nanting med detta men borjar fa slut med ideer.

Tack for alla bra svar det uppskattas :)
 
NP.

Det är rätt många redan som importerar från Kina och säljer blixtar, stativ mm. Nästan alla "Kina/Korea/Thailand/Indien" märken som var intressanta på Photokina har redan en Svensk eller nordisk agent. De som inte har det var mer eller mindre skräp eller för dyra.

Har själv kollat på Kaffebrus priser och visst är det billigare att ta direkt från fabrik i Kina. Men tar man med alla speditionskostnader, lagerkostnader, reklamationer osv så blir det inte så många kronor kvar.

Detta med CE märkning är mycket viktigt då det är olagligt att föra in och sälja vidare elektriska saker som inte är CE godkända.
 
EmilGin skrev:
Hej allihopa! (forsta inlagget:)

Jag har suttit pa lite nya ideer nu ett tag och tankte fraga er vad ni tycker.

Det ar sa att jag har mojligthet att kopa in de senaste produkterna fran Kina inom allt fran studio till vardaglig foto utrustning till helt sjukt laga priser.
Sa da undrar jag tror ni det skulle finnas intresse i Sverige att salja till fotolabb och fotografer?

Sjalvklart ar inte utrustning samma kvalitet som om man t.ex. skulle kopa en Epson printer for 300k(tusen) i Sverige och 50k i Kina men det ar fortfarande valdigt hog kvalitet!


Problemet just nu antar jag folk fortfarande tror kina har samma kvalitet som for fem ar sen vilket inte ar sant.

Tyck till!

Mvh Emil

Tänk på att Kina kopierar allt från leksaker till avancerad elektronisk utrustning... Kopior av populära produkter från stora "seriösa" företag. Problemet med dessa kopior är ofta bristen på kvalitet, dvs toleranser i tillverkningen osv. Så länge det handlar om rena kopior av redan befintliga produkter så får du definitivt kvalitet efter vad du betalar!


/K
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.