Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utrustning för stjärnfoto!

Produkter
(logga in för att koppla)

lonian

Aktiv medlem
Hallå!

Jag har tänkt att fotografera stjärnorna.
Då jag inte är ute efter startrail fotografier och vill fota med väldigt lång slutartid så skulle jag behöva en pryl som får kameran att hänga med jordens rotation.
Har hört att man kan bygga en egen sådan, men det är inte något jag har tid eller ork med.

Vad kallas sådana manicker?
Vart kan jag köpa en?


Edit:
Hittade detta, men det verkar vara till stjärnkikare bara.
http://www.astrosweden.se/monteringar-och-stativ/wedge/130
 
Senast ändrad:
Hemmabyggen

Om du är händig och vill komma billigare undan så kan du Googla på barn door tracker.
finns en hel uppsjö med sådana .

men är det startrails du vill ha så är väll meningen att kameran står still och himmelen rör sig.

/Niklas F
 
Om du är händig och vill komma billigare undan så kan du Googla på barn door tracker.
finns en hel uppsjö med sådana .

men är det startrails du vill ha så är väll meningen att kameran står still och himmelen rör sig.

/Niklas F

Står ju att han INTE är intresserad av startrails.

/Stefan
 
Hallå!

Jag har tänkt att fotografera stjärnorna.
Då jag inte är ute efter startrail fotografier och vill fota med väldigt lång slutartid så skulle jag behöva en pryl som får kameran att hänga med jordens rotation.
Har hört att man kan bygga en egen sådan, men det är inte något jag har tid eller ork med.

Vad kallas sådana manicker?
Vart kan jag köpa en?


Edit:
Hittade detta, men det verkar vara till stjärnkikare bara.
http://www.astrosweden.se/monteringar-och-stativ/wedge/130

Har själv Astrotrac sedan ett år och har inte hunnit testa den ordentligt än pga aldrig klara nätter här :O

Men den skall ge bra resultatet, men tänk på att du måste ha stabilt stativ och ett annat tips kolla väder där du bor om det är ofta klara nätter eller inte :)

Kolla även måne.. Det funkar sämre om måne är uppe!
 
När stjärnorna blir streck istället för punkter beror på brännvidden. Här är det 17mm på APS-C sensor.
Men jag tror vid denna vidvinkel så räknar man på ca 20s. Jag har fått mina lite streckiga.

Bruset vid denna temperatur och relativa korta slutartid upplever jag inte som den ökar med tiden. Jag fotograferar även på flera minuters exponeringar..

Denna är ISO 400 och 120s slutartid vid 8 mm.
http://www.facebook.com/photo.php?f...71527727.39769.184494364923031&type=1&theater

/Stefan
 
Det såg bra ut.
Men då är min fråga, blir det mindre brus vid längre slutartider?
Och hur länge kan man ta kortet innan det blir obvious star trails i bilden?

Med en sensor i APS-C-storlek kan man exponera i ungefär 400/brännvidden sekunder utan startrails. Det beror lite på var på himlen man exponerar. Längre tid närmare polstjärnan, och kortare tid längre från denna.

Bruset ökar med exponeringstiden. Det blir speciellt märkbart på högre iso.
 
Skulle egentligen inte svara på detta då jag inte har provat detta själv ännu.

På min sida finns en bild på Hale-Bopp tagen med en Pentax 6 x 7 med 8 minuters exponeringstid på 800 asa-film. Självklart så hade jag en s k "barn door tracker" hemmabyggd efter en beskrivning i tidningen Foto. Jag satte motor på den.
Bilden blev över all förväntan. Kometen blev fin, 2 svansar syns och flera "stjärnfall" och massor av stjärnor.

Provade detta med min D200 när den kom. Men det gick inte alls. Den svarta stjärnhimlen blev lila efter några minuters exponering.
Har nu tillsammans med min son köpt en utrustning för att fotografera stjärnhopar. Stort stativ med 2 axlig motor och ett teleskop på 540 mm.
För att undvika lila bakgrund så skall man göra en massa korta exponeringar av himlen och sedan finns det program (även gratisprogram) som lägger ihop alla bilder till en bild där stjärnorna syns tydligt.
Tyvärr så har vi inte kommit så lång att vi har provat.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.