Annons

Utrustning för Motorsport?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vänta lite med de tills du blir lite mer säker på var "problemet" ligger.

Den typen av objektiv som du nämner är ofta rätt så rejäla kompromisser. Det är bekväma att använda men de är oftast inte lika bra som det du kan uppnå om du "delar upp" omfånget på flera objektiv.

Tycker du att det är besvärande att byta objektiv så visst, men annars så finns det bättre alternativ.

Bekvämt såklart men vill såklart ha bra bilder.
Ska börja efter tips här att stå på lite längre avstånd.
Har tidigare försökt att stå lite närmre

Vad är lämplig sluttid för att fånga en mc i mellan 20 - 60 km/ h

Vad menar du med panorera?

Jonas, jag tycker absolut du skall strunta i att köpa ny utrustning tills du har fått lite mer koll på tekniken. En ny kamera eller nya objektiv kommer inte ge dig någonting alls förrän du har fått grepp om de grundläggande.

Vilken tid du skall använda för att fånga en mc i så pass låg fart beror på vad du vill uppnå, vilken vinkel och avstånd du har till cykeln och mycket mer. Det finns inget givet svar. Prova!! Det är ju bara att ställa sig på en vanlig gata och träna på trafiken som kör förbi.

Panorera, det är när man låter kameran följa motivet. Man använder en ganska lång slutartid som gör att bakgrunden blir suddig (av kamerarörelsen) men om man lyckas röra kameran i samma "hastighet" som bilen/mcn så blir fordonet skarpt. Det skapas en känsla av fart från den suddiga bakgrunden samt att hjulen på fordonet "snurrar". Många motorsportbilder som du ser är panoreringar. Det kräver lite träning, men redan efter ett par tävlingar så brukar man få upp tekniken så att det blir riktigt kul.

Kan nog vara en bra början.
Vad är lämplig sluttid för att fånga en mc i mellan 20 - 60 km/ h

En enkel grundregel kan vara 1/fordonets hastighet. Längre slutartid ger givetvis mer fartkänsla, men svårigheterna att få en skarp bild blir större. Bli inte besviken om många bilder blir oskarpa. Själv har jag lärt mig att jag får vara nöjd med en träff-procent en bit under 10 (kanske under 5) när jag fotar motorsport...

En enkel grundregel kan vara 1/fordonets hastighet. Längre slutartid ger givetvis mer fartkänsla, men svårigheterna att få en skarp bild blir större. Bli inte besviken om många bilder blir oskarpa. Själv har jag lärt mig att jag får vara nöjd med en träff-procent en bit under 10 (kanske under 5) när jag fotar motorsport...

Dagens bilder blev kanske 50% ok. 😀
Men så är jag inte så kräsen ännu.
Idag använde jag 70-300 objektivet.

Hade slutar tiden mellan 1/ 100 till 200
Några bilder blev klara men så inte riktigt nöjd ändå. Var dåliga förhållande idag. Mörkt o disigt

Hur snabb slutar tid kan man ha?
Vad ska den fokusera på? Bara en punkt i mitten eller?

Hur snabb slutar tid kan man ha?
Vad ska den fokusera på? Bara en punkt i mitten eller?

Enligt min smak (andra har säkert andra åsikter) skall man aldrig behöva snabbare slutartid än ca 1/200. Kör man på snabbare än 1/500 ser fordonet lika parkerat ut som Volvo-kombin utanför Ica Maxi ;-). Undantaget kan vara rally när man kan ha lyxen av grussprut som förtydligar hastighet.
Fotade Timeattack på Kinnekulle i år (och förra året). I bif. album på Flickr ser du vilka slutartider jag använt och resultatet av dessa:
https://www.flickr.com/photos/marteric/albums/72157653078778839

På min 5D3 kör jag med AF-zon=en grupp av 9 fokuspunkter (av totalt 61...om jag minns rätt) där jag kan välja var jag vill sätta fokus på fordonet.
Fordon snett mot mig: Siktar på strålkastare/framskärm
Mitt i en kurva: Sikta mitt mot fordonet (normalt koncentrerar jag mig på att följa backspegeln).
Fordon snett ifrån mig: Siktar på bakljus/bakskärm.

ANNONS