ANNONS
Annons

Utrustning för film

Produkter
(logga in för att koppla)

hagstrom93

Ny medlem
Hej!

För ett par år sedan höll jag aktivt på med fotografering men sålde sen min kamera (Nikon D200), och det blev aldrig av att jag köpte en ny. Intresset har dock väckts igen, och jag är nu inne på att skaffa mig en ny utrustning. Det jag brinner för inom fotograferingen är egentligen rörliga bilder och har därför tänkt att satsa på en sådan utrustning, dock med systemkamera då stillbilderna fortfarande är ett krav. Eventuellt blir det lite uppdragsfilmning också.

Frågan är vad för utrustning jag skall införskaffa mig? Har ett Nikon 50mm 1,4 liggande i garderoben men har inga problem att sälja om det skulle vara så. Har letat runt något och det verkar som om Canon ligger steget före Nikon i dessa fall, både vad gäller kvalitet och pris. Stämmer detta?
Priset får inte vara allt för högt heller, då min ekonomi som student är mycket begränsad.

Tacksam för svar! Mvh Gustav

Vad det gäller Canon vs Nikon på filming så har Canon fördelen med att kunna filma i snabbare FPS om man behöver det, alltså 60 istället för 24 t.ex. Vad det gäller bildkvalitet är det nog hugget som stucket, Nikon brukar ju smälla Canon på fingrarna vad det gäller ISOprestanda och Canon är säkert bättre på något annat osv. Vad det gäller AF så är ju Nikons oanvändbar vid filmning och Canon har väll ingen över huvud taget (rätta mig om jag har fel)?

Vad gäller Canon vs Nikon på fotografering så är det ju med hugget som stucket i de flesta prisklasser, visst jag är Nikon-fanboy och tycker givetvis Nikon är bättre överlag utifrån min synvinkel och mina behov. Folk brukar ju dock vara överens om att Nikons instegsmodeller är av högre kvalitet än Canons.

Bästa märket för filming är nog Sony då dom faktiskt har AF som fungerar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar