Annons

Utrustning för dåligt ljus, < 10 kkr

Produkter
(logga in för att koppla)

Przybyl

Medlem
Jag skrev ett inlägg som blev raderat pga att mitt nätverk har en dålig dag, så jag går rakt på sak här:

Jag är på jakt efter ett begagnat paket (hus och ett fast objektiv) för foto och film i väldigt lågt ljus. Paketet bör uppfylla följande:

- Max 10 000 kr.
- Optisk eller elektronisk sökare.
- 35 - 50 mm brännvidd med bländare mellan f/1.4 - f/1.8 (allt i FF-ekvivalenta mått).
- Bra videofunktion (manuell kontroll osv).

Jag funderar på följande alternativ:

1) Canon 5D II med Sigma 35/1.4.

2) Panasonic GX7 eller GH2 med Voigtländer 17.5/0.95.

3) Sony NEX-6 eller A6000 med Mitakon 35/0.95.

Jag är medveten om att paketen skiljer sig väldigt mycket åt!

Jag är ganska säker på att paket 1) ger bäst kvalité och dessutom är mest oömtåligt. Paketets minus är dess fysiska storlek och bristande anonymitet vid gatufoto, men jag kan nog leva med dem minusen.

Vad har ni för tankar och rekommendationer? :)

Snart trillar pengar in på kontot och just nu funderar jag på följande:

Canon 50D
Sigma 18-35mm f/1.8

Och sedan komplettera med Zoom H1 för att att kunna få ljud när man filmar (jag kommer att köra Magic Lantern).

Ovanstående borde landa på max 6 000 - 7 000 kr. Canon 50D är en gammal kamera men hög iso-prestanda (även uppe på 12 800 och 25 600) vid filmning verkar grym av vad jag har sett på nätet?

Kan jag hitta ett bättre paket för liknande pris? Byggkvalité, lågljusprestanda och videokvalité är prio. Jag har insett att jag inte är särskilt taggad på spegellöst (typ GH2), en riktig sökare är trevligt.

Snart trillar pengar in på kontot och just nu funderar jag på följande:

Canon 50D
Sigma 18-35mm f/1.8

Och sedan komplettera med Zoom H1 för att att kunna få ljud när man filmar (jag kommer att köra Magic Lantern).

Ovanstående borde landa på max 6 000 - 7 000 kr. Canon 50D är en gammal kamera men hög iso-prestanda (även uppe på 12 800 och 25 600) vid filmning verkar grym av vad jag har sett på nätet?

Kan jag hitta ett bättre paket för liknande pris? Byggkvalité, lågljusprestanda och videokvalité är prio. Jag har insett att jag inte är särskilt taggad på spegellöst (typ GH2), en riktig sökare är trevligt.

Tycket att den har riktigt dålig iso prestanda, Sony A6000 slår den med hästlängder.

Canon 6D är nog ett bättre alternativ än 50D eller 5D mk II om det är lågljusegenskaper som är det viktiga.

Hej,

Skall du kör Gatufoto tror jag absolut de alternativ du tar upp inte bäst. Googla på Fuji så får du nog en del att tänka på.

Jag lägger med två från kvällar i City; 12 800 ISO.

Rulltrappan är X-M1 och Samyang 12/2,0. Troligen med f2,8 och 1/400, notera att jag åker på trappan.

Cyklisten mm är X100S på 1/500och f2,0.

X-M1 hus ligger runt 2 000:-, Samyang ny runt 3 200:-. Tiltbar skärm en fördel.
X100S runt 5 000:- (har sett nya på Amazon för ca 900$).

Båda dessa går ner i en jackficka, drar inte till sig uppmärksamhet som en Canon och sliter inte ut bäraren.

X-T1 som är dyrare som beg ger samma resultat som dessa. Den drar absolut till sig mer blickar. Med manuell fokus har den en horisontlinje, klart bra.

-J!

Bilagor

• DSCF3444small.jpg
    DSCF3444small.jpg
    57.4 KB · Visningar: 94
  • FU1S5875small.jpg
    FU1S5875small.jpg
    174 KB · Visningar: 88

Tack för förslaget! Jag borde ha varit tydligare med användningsområde: Jag kommer troligtvis mest använda utrustningen för inspelning av dokumentärfilm i väldigt mörk stadsmiljö, och för att ta bilder under inspelningen. Så anonymitet är inte på toppen av priolistan (jag förstår dock att mitt första inlägg gav det intrycket).

Jag vill ha kunna byta objektiv, och jag vill ha sökare, så jag är skeptisk till dina Fuji-alternativ men jag ska ta mig en titt!

Har någon kommentarer gällande 50D:s hög iso-videokvalité? Förutom länken ovan lägger jag nedan in lite fler länkar:

https://vimeo.com/66995002
https://vimeo.com/68098550
https://www.youtube.com/watch?v=dEi1J-8rPDU
https://www.youtube.com/watch?v=9lBzlozMvmQ
https://www.youtube.com/watch?v=kYmyGgyT8Xo

Har jag fel som tycker detta ser ruskigt bra ut? RAW-arbetsflödet är ju rätt krångligt men det kan jag leva med, och jag tycker det verkar som h264 ML ger bra resultat också...

https://vimeo.com/93000218

Om du jämför denna film mot dom du la upp så ser nog även du vilken skillnad det är.

Jag förväntar mig att A6000 är väldigt mycket bättre på allt än 50D, den tidigare är ju ungefär ett halvt decennium nyare än den senare. Men när jag tar hänsyn till objektivutbud, byggkvalité, pris, sökare och så vidare blir jag rätt sugen på 50D:n. Och på höga ison (säg 6400 och uppåt) är jag tveksam till hur mycket bättre A6000 egentligen är än 50D, jämför exempelvis slutet av https://vimeo.com/68098550 som jag länkade tidigare med https://youtu.be/nzxcuFT4s6g?t=2m20s, eller övriga 50D-klipp med A6000 här https://vimeo.com/102378672.

Ah, film och sökare.. Tror du skall lägga bort Fuji, de är för stillbild där de klår det mesta, men inte vassast på video.

-J!

50D har inte filmning och med tanke på att iso egenskaperna är i klass med 40D så är de inte allt för bra. 60D var första i den klassen med filmning.

Jag förväntar mig att A6000 är väldigt mycket bättre på allt än 50D, den tidigare är ju ungefär ett halvt decennium nyare än den senare. Men när jag tar hänsyn till objektivutbud, byggkvalité, pris, sökare och så vidare blir jag rätt sugen på 50D:n.
En i och för sig självklar sak som jag ändå anser bör tas upp är detta:
I de bilder och videofilmer som du får fram, syns INGENTING av sådant som vilken sökare kameran har, hur många direktknappar den har, hur väl placerade dessa i ens tycke är, hur många mille man kan köpa objektiv för osv.

Det KAN självfallet vara så att en OVF/DSLR-kamera är det som kommer att passa dig bäst (det finns vissa situationer där dessa är att föredra), men det är inte bara det att jag givetvis inte kan veta detta, det kan du inte heller själv göra ännu... Med ringa eller ingen erfarenhet av EVF föredrar du förstås OVF - det är helt normalt. Det har varit precis likadant för min del, och för zillioner andra.

Min point är att du ännu inte VET ifall du generellt föredrar OVF framför EVF. Det kommer du att veta först efter rejäl erfarenhet av att använda EVF. Tillkortakommandena ser man nämligen omedelbart, medan det krävs praktisk erfarenhet under viss tid för att upptäcka förtjänsterna med EVF. Många har gjort den "resan", dvs först skaffat någon EVF-försedd kamera som komplement till sitt OVF/DSLR-system, men sedan är det som bekant inte särskilt ovanligt att den spegellösa kameran har blivit huvudsystem, och i en del fall har man även helt gjort sig av med sitt traditionella OVF/DSLR-system.

Den bildkvalitet du har möjlighet att åstadkomma i dina bilder och videofilmer med sensorn i A6000 kommer att vara markant bättre än vad sensorn i 50D förmår, men detta förefaller du vara medveten om. Och jag kan försäkra dig om att A6000 har fullt tillräcklig byggkvalitet. A6000 är inte för inte världens mest sålda spegellösa kamera. Det är väldigt lätt att få bra resultat med den, och när det gäller pålitlighet så är verkligheten snarare den motsatta än de myter som sprids via Internet. En OVF/DSLR-kamera har tre olika strålgångar som behöver justeras in för att överensstämma med varandra, och det är 8-9 olika parametrar som ska matchas för att såväl AF som manuell fokus skall ligga exakt (vilket väl i praktiken nära nog aldrig blir fallet). När det gäller spegellösa kameror så finns det bara en enda strålgång, dvs 0 parametrar att justera, och följaktligen kan det annars i tjockkamerorna allestädes närvarande BF/FF-problemet överhuvudtaget aldrig uppstå. Man kan räkna med att noggrannheten såväl med AF som med manuell fokus blir högre eller mycket högre med spegellösa kameror.

Speciellt gäller ju detta vid användning av superljusstarka objektiv som 1:0,85-1:0,95-1:1,1-1:1,2. Dessa är ofta en mara att använda på OVF/DSLR-kameror - här lyser verkligen de spegellösa kamerorna.

Mitt förslag är därför att du provar en spegellös kamera med BRA EVF under minst 4 månader. Eller ett år. Du kommer säkerligen att upptäcka fördelar med EVF som du bara har en svag eller ingen föreställning om nu. T.ex. ser du direkt i EVF:en, ifall du ställer in den på Display Effects ON, redan INNAN du tar bilden, hur exponering och färger blir, rätt skärpa förstås (om kameran har BRA hjälpmedel för detta) samt det verkliga skärpdedjupsområdet - vare sig du har ställti in 1:0:85 eller 1:16, vilket är omöjligt att se med OVF/DSLR-kameror. Dessa kan inte återge korta skärpedjup, utan "stannar" ungefär vid 1:3,5 eller 1:4,0 i den ena ändan, och i den andra, som t.ex. 1:16 blir sökaren så svart att det inte går att se vad som är skarpt eller inte i alla fall. Med en bra EVF blir sökarbilden klar och tydlig i båda fallen.

Förmodar att du är medveten om att marknadens svagt ljus-kungar är Sony A7s och A7s II (men de spräcker ju din budget).

Avslutningsvis, i dåligt ljus är en bra EVF överlägsen OVF. EVF:er fungerar där som ljusförstärkare så att du ser tydligt även när din OVF blir svart.
.

En OVF/DSLR-kamera har tre olika strålgångar som behöver justeras in för att överensstämma med varandra, och det är 8-9 olika parametrar som ska matchas för att såväl AF som manuell fokus skall ligga exakt (vilket väl i praktiken nära nog aldrig blir fallet).

Fast inte för video, som jag fick intrycket att TS prioriterar.

Fördel?

Borde inte elektronisk sökare vara en stor fördel vid filmning? Sätt på en relativt billig vinkelsökare med ögonmussla så ser man ju jättebra även vid låga positioner. Att bara filma med skärmen kan vara riktigt svårt om man ska följa rörliga saker speciellt med tele. Det finns iofs sökare att sätta på displayen så att samma sak går att uppnå (om än lite klumpigare) om man har optisk sökare som ju inte fungerar vid filmning.

Tack för alla svar! :)

Efter att ha funderat lite och satt min RX100 II på prov kan jag konstatera att den uppfyller mina videobehov, den är dock inte en särskilt inspirerande kamera att fota med. Köper en begagnad 5D Classic och ett 50/1.8 senare i januari för att få mina fotobehov tillfredsställda: Lite tyngd, smattrande slutare, och en stor optisk sökare blir trevligt!

Spännande tankar om EVF jämfört med OVF. Jag hade tidigare en NEX-6, och har även använt en väns 5D II en del. Jag tittar så mycket på skärmar hela dagarna att jag inte kan undgå att känna mig trött på att glo in i ytterligare skärmar, EVF må vara funktionella men användarupplevelse klår funktion för mig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar