Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utrustn till nybörjare?

Produkter
(logga in för att koppla)

lilla_i

Medlem
Vill gärna ha lite tips och hjälp ang val av fotoutrustning. Har inget mer för tillfället en en vanl kompaktkamera. Ska alltså köpa kamerahus m obj samt väska. Stativ kan jag låna av pojkvän. Bör jag lägga till nåt till mitt planerade inköp?
Ska man köpa nytt el begagnat?
Har tänkt mig ett standard obj men ska jag välja 28-80 el 28-105?
Tänkt mig ett längre tele också, vill gärna fota lite blommor o "kryp" i makro. Vad ska jag välja?
Som erfarenhet har jag läst Foto A i gymnasiet samt exprimenterat lite m pojkvännens systemkamera.
Är tacksam för all hjälp jag kan få!
Vill ha en bra utrustning som håller länge och som hjälper mig skapa förstklassiga bilder.

MVH lilla i

Hej Ida.

Du kommer säkert få massor av förslag. :p Jag tror att de flesta kameramärken fungerar jättebra och låter dig ta superbilder om du bara lär dig hantera kameran. Jag vill bara säga att när jag valde kamera så gjorde jag det mer utifrån känslan att vara nöjd med den än allt vad teknik och displayer den innehöll. Och känslan fanns där en gång och då valde jag den.

Vad gäller startutrustningar så var det en artikel i FOTO för ett tag sedan med förslag. Och så finns det en massa fler förslag säkert om du tittar i diskussionsarkiven.

M

lilla_i skrev:
Ska man köpa nytt el begagnat?
Man får mer för pengarna beggat, men det är också en större risk. Fördelen med begagnat är att du kan köpa en lite proffsigare utrustning för samma pengar som ger dig ett instegspaket nytt. Själv skulle jag nog föredra begagnat, men det är lätt att säga eftersom jag vet vad jag skall titta efter.

lilla_i skrev:
Har tänkt mig ett standard obj men ska jag välja 28-80 el 28-105?
Om du pratar om objektiv från kameratillverkarna så brukar steget mellan deras 28-80- och 28-105-varianter vara ganska stort kvalitetsmässigt. Det kan nog inte bli fel med ett 28-105.

lilla_i skrev:
Tänkt mig ett längre tele också, vill gärna fota lite blommor o "kryp" i makro. Vad ska jag välja?
Är du säker på att du behöver ett längre tele? Längre objektiv har ofta ganska begränsat användningsområde och blir dyra om man vill ha kvalitet. Skall du fota makro kanske något i storleksordningen 100 mm med "makro" i namnet kan vara något? Det finns ett stort utbud av dessa och de flesta är bra.

En frisk fläkt med en fråga som inte handlar om märke x mot märke y förresten :)

//Jim

Vilket märke du borde köpa?
-Det kan vara en idé att köpa samma märke som din pojkvänns kamera, så att du kan sno hanns objektiv! :p

Några frågor som du bör ställa dig själv är "hur skall du gå vidare sedan, och vad är viktigast just nu?"

Det finns ju i princip ett par vägar att gå:
* Köpa allting "rätt" från början - tillräckliga finesser och tillräcklig kvalité på objektiven, så att du använder dem tills de inte går att laga längre, till skillnad från
* Köpa billigast möjliga utrustning - så att du i alla fall kan experimentera, och sedan byta ut del för del mot delar av "rätt" kvalitet och finessmängd.

Det förstnämnda blir helt klart billigast i längden, men kräver naturligtvis att du lägger ut en hel del mer pengar på en gång.

Självklart kan du välja att köpa någonting "rätt" och köpa någonting att ersätta i framtiden.

Om du köper någonting som du vet eller misstänker att du kommer att vilja ersätta, så bör du välja en sak som håller tillräckligt länge för att du inte skall växa ur den innan du kan ersätta den, men försök att inte lägga på för mycket "marginal", så undviker du att betala för mycket för något du ändå skall byta ut.

Och glöm inte att om du köper de billigaste prylarna så är det nog svårare att sälja dem om du vill byta ut dem i framtiden.

En god idé kan vara att köpa ett billigt zoomobjektiv och satsa lite extra på ett ~100mm macroobjektiv.

/Fredrik

Tjena
satsa på en välvårdad beg utrustning det finns hur mycket som helst att välja på.Man brukar få 3-6 månaders garanti hos fotohandlarna på begagnat, många av grejerna verkar knappt vara använda och är till salu för ett bra pris. Om du vill ha en macrooptik i toppklass så ska du tveklöst satsa på tamrons 90mm, den är mycket skarp både i närområdet och på längre avstånd och man får ett mycket bra objektiv för en human penning.

Lycka till

Hej Ida!

En 28-105 zoom är ett trevligt val av objektiv som heller inte behöver vara särskilt dyr. Som någon redan påpekat är kvaliteten på objektiv med detta brännviddsomfång ofta bättre än de standard zoomar (28-80, 28-90) som brukar medfölja. Om originalobjektiven är för dyra så har både Tamron och Sigma prisvärda och bra alternativ.
Beträffande makroobjektiv: Visst är Tamron 90 mm/2,8 Macro bra men den kostar trots allt nästan 5000 kr. Titta på Cosinas variant istället (100 mm/3,5 Macro), som visserligen inte är riktigt lika skarp men duger utmärkt i de flesta fall. Den kostar knappt hälften så mycket.

Gå inte och köp em alltför avancerad kamera till att börja med. Canon EOS 3000N eller 300, Nikon F65, Minolta Dynax 505si och Pentax MZ-7 är perfekta nybörjarmodeller som ger mycket kamera för pengarna. Ingen av dem är bäst - de är olika bra på olika saker.

Lycka till.

Christian

Tack för alla bra tips!:)
Har tack vare dem lite fler funderingar:
Kan man blanda nytt o beg?
Passar alla märken på kamerahus ihop med vilka objektiv som helst? Har fått för mig att det inte är så, är jag helt ute o seglar? Om det är som jag tror; Vilka märken på kamerahus passar ihop m t ex Tamron och Cosina?
En lite dum fråga kanske :eek: men vad står ex 2,8 för om det står 90/2,8 och vad spelar de siffrorna för roll?
Tack på förhand!
MVH Ida

Nej, alla objektiv passar inte på alla hus, men de som tillverkar "piratobjektiv" (t.ex. Tamron) brukar tillverka sina objektiv med olika fattningar så de passar de vanligaste kamerahusen.

Det "andra" talet säger hur stor största möjliga bländaröppning är. Ju lägre tal desto större öppning (och desto mer ljus kommer in). Kan kanske vara bra att även investera i en bok som tar upp grundläggande fotografi, t.ex. Foto - Min hobby av Per Lundqvist...

lilla_i skrev:
Tack för alla bra tips!:)
Har tack vare dem lite fler funderingar:
Kan man blanda nytt o beg?
Passar alla märken på kamerahus ihop med vilka objektiv som helst? Har fått för mig att det inte är så, är jag helt ute o seglar? Om det är som jag tror; Vilka märken på kamerahus passar ihop m t ex Tamron och Cosina?
En lite dum fråga kanske :eek: men vad står ex 2,8 för om det står 90/2,8 och vad spelar de siffrorna för roll?
Tack på förhand!
MVH Ida

Hej!
Ja du kan blanda nytt och begagnat, med vissa undantag.
Sigma, Tokina, Tamron, Cosina osv gör objektiv till de flesta märken, men du kan inte använda en Canon glugg till Nikon o vise versa.
2.8 står för största bländare.
Bländaren använder du tillsammans med slutartiden för att exponera rätt.
Du styr även skärpedjupet med bländaren ( stor bländare ( liten siffra ) = kort skärpedjup, Liten bländare ( hög siffra ) = längre skärpedjup.
Vilken brännvid du har och vilket avstånd do fokuserar på påverkar oxå skärpedjupet.
Hoppas att jag kunde hjälpa lite iallafall.....;)

Mvh Niklas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar