Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utreda begrepp för objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Leonard91

Aktiv medlem
Vad betyder egentligen allt, när kollar på ett objektiv? Någon som har ork att förklara?
Hade varit väligt tacksam om någon kunde reda ut detta för mig :)

några exemplet på olika objektiv-beskrivningar (från Cyberphoto):
"Typ Normalzoom med autofokus
Fattning Canon, Nikon
Konstruktion 15 linser / 12 grupper
Zoomomfång 16-50
Ljusstyrka 2,8
Bländaromfång 2,8-22
Närgräns 0,30 m
Avbildningsskala 1:4.8
Filterdiameter 77mm
Motljusskydd BH-777 (ingår)
Medföljande tillbehör Främre och bakre objektivlock samt motljusskydd
Övrigt 9 bländarlameller "

"Typ Macroobjektiv
Fattning Canon EF
Konstruktion 9 linser / 8 grupper
Zoomomfång 50mm
Ljusstyrka 2,5
Bländaromfång 2,5-32
Närgräns 0,23 m
Avbildningsskala 1:2
Filterdiameter 52mm
Motljusskydd Inbyggt
Medföljande tillbehör Främre och bakre objektivlock, motljusskydd (inbyggt)"

"Typ Vidvinkelzoom
Fattning Canon, Nikon, Sony, Minolta
Konstruktion Uppgift saknas
Zoomomfång 11-18
Ljusstyrka 4,5-5,6
Bländaromfång 4,5-22 / 5,6-22
Närgräns 0,25 m
Avbildningsskala Uppgift saknas
Filterdiameter 77 mm
Motljusskydd Ingår
Medföljande tillbehör Främre och bakre objektivlock, motljusskydd (inbyggt)"

Försök gärna förklara så mycket som möjligt :D

Jag är långt ifrån duktig på det här (också nybörjare), men jag ska försöka svara så gott jag kan, jag e säker på att någon kan rätta mina fel senare.
Jag tar det första exemplet du hade...

1. Normalzoom har jag fått för mig är en zoom som sträcker sig ca: mellan dessa brännvidder: från ca: 16mm till just under 100mm

2. autofokus, fattning hopppas jag är självförklarande.

3. Konstruktionen, x antal linser å x antal grupper, betyder så vitt jag vet ungefär lika mycket som hur många skruvar och muttrar det ingår i en byggsats. dvs. säger inte särskilt mycket om den färdiga produkten.

4. Zoomomfång... diffen mellan största och minsta brännvidden. tex. 18-200 objektiv har en zoom på ca: 11.1 och 16-50 har en zoom på ca: 3,1

5. Ljustyrkan är bra om den är så låg som möjligt när det kommer till TALET t.ex. 2,8 = riktigt bra betyder att bländaröppningen är riktigt stor = att det kommker in ordentligt med ljus

6. Bländaromfånget hör ihop med #5 = vad du kan ställa #5 mellan. Lågt tal hjälper till att skapa kort skärpedjup t.ex.

7. Närgräns... dvs. hur nära du kan trycka objektivet ett föremål och ändå få det till att fokusera

8. Avbildningsskala... tänk orienterings karta... dvs. i vilken skala objektivet kan återge ett objekt. t.ex. 1:1 = äkta makro objektiv återger skalan 1 till 1

9. Filterdiameter... storleken på eventuella filter du vill skaffa till objektivet

10. Motjusskydd... vilken (om någon) plastkåpa som ingår för att skydda mot motljus

11. Objektivlock... främre och bakre, bakre andvänds givetvis bara när man stoppar undan ett objektiv

12. Bländarlameller... inte en susning.. =) e lite full så ngn kommer säkert å rätta mig hoppas jag =P

Om man fotograferar med kort skärpedjup och med punkter i bakgrunden som inte är i skärpa kan man se olika fenomen av bländarlamellerna. Många lameller ger rundare kanter på de oskarpa ljuspunkterna. Han man en öppning med fem lameller kan man ibland räkna dem i fotografiet. En rundare bländaröppning ger rundare punkter i oskärpeområdet. Därför är fler bländarlameller bättre än få.

Närgränsen på ett objektiv mäts från sensorn. Dvs baksidan på kameran och inte från objektivets frontlins.

Dessa uttryck hänger jag fortfarande inte med på:
1. Konstruktion a linser / b grupper
2.Zoomomfång c-d
3. Ljusstyrka e
4. Bländaromfång f-g
5.Avbildningsskala h:i

Hur kan man se på teknisk data ifall det är en tex. vidvinkelzoom, makro eller normal zoom? kan ni ge exempel inom vilka värden man räknar objektivet till de olika grupperna?

Zoomomfång i sig säger inte så mycket om objektivet. EF100-400mm är 4x zoom, 18-200mm är ca 11x. Ändå är 4x zoomen bättre för t.ex. fågelfoto. En fast 300mm är också bättre för fågelfoto trots att den saknar zoom.

Bättre att lära sig vad brännvidderna innebär istället.

Exempel på brännvidder för småbild:

Vidvinkel 12-35mm
Normal 50mm
Tele 80-600

Alla områdena svävar lite på exakt var de börjar och vad de kallas, extremvidvinkel, supertele osv. Det är större skillnad på varje millimeter i extremvidvinkeländen än vad det är högre upp i brännvidderna. På mindre sensorer beskärs dessutom bilden, så man behöver mer vidvinkel för att få samma bildvinkel som på fullformat eller film.

Leonard91 skrev:
Vad betyder egentligen allt, när kollar på ett objektiv? Någon som har ork att förklara?
Hade varit väligt tacksam om någon kunde reda ut detta för mig :)

Här på Fotosidan.se finns det många fina guider att tillgå för att tillgodogöra sig kunskap angående det du efterfrågar.
Se till exempel denna artikel:
Fototeknik 1 - Kamerans funktion
Denna och många fler informativa artiklar hittar du under Artiklar / Fotoskola

Lycka till med plåtandet.

paco skrev:
Exempel på brännvidder för småbild:

Vidvinkel 12-35mm
Normal 50mm
Tele 80-600
Kameror för småbildsfilm finns hos samlare och loppmarknader. Nu för tiden har en vanlig systemkamera en sensor som är ungefär 15 x 23 mm.

Detta gör att en supervidvinkelzoom är på 10-24 mm. En normalzoom är normalt på 18-55 mm. En vanlig telezoom är på 50-200 mm.

Ett normalobjektiv är ca 28 mm.

Leonard91 skrev:
Ops... hittade alla artiklarna nu =)
Blir bara att läsa på och sen kommer en ny attack med frågor senare ;)
Så ska det låta!
Det blir enklare att förklara så att du förstår om du läst grunderna och är insatt i terminologin.
"Frågar man ingenting får man ingenting veta!"

Brännvidden är alltså hur mycket av omgivningen som man får med i bilden. Tex fisheye som man får med hur mkt som helst med =) Det är brännvidden man tittar på för att bestämma om ett objektiv är tex. superzoom, makro eller normalzoom.
Ljusstyrka och bländaromfång har jag inte riktigt koll på vad som är vad av dom två. Men det är väl bra att ha ett så lågt tal som möjligt.

Läser lite mera... =)

Leonard91 skrev:
Brännvidden är alltså hur mycket av omgivningen som man får med i bilden. Tex fisheye som man får med hur mkt som helst med =) Det är brännvidden man tittar på för att bestämma om ett objektiv är tex. superzoom, makro eller normalzoom.
Ja fast brännvidden säger ingenting om närgränsen och avbildningsskalan. Alltså kan du inte utifrån brännvidden se om det är ett macroobjektiv eller inte. Det finns macron med brännvidd på 50mm och på 150 (och en väldans massa andra brännvidder).

Ljusstyrka och bländaromfång har jag inte riktigt koll på vad som är vad av dom två. Men det är väl bra att ha ett så lågt tal som möjligt.
Ju lägre tal desto större största bländare, alltså ljusstarkare objektiv. Bländaromfång brukar ange både största och mista bländare, det är oftast den största som är mest intressant.

Leonard91 skrev:

Läser lite mera... =)
Objektivets bildvinkel bestämmer utsnittet. Bildvinkeln är en funktion av brännvidd och storleken på sensorn/filmen. Bildvinkeln mäts diagonalt mellan två hörn i bilden.

Ett objektivs ljusstyrka är en funktion av brännvidd och största bländardiameter. Bländarvärdet är en kvot mellan brännvidden och bländardiametern. Man brukar nöja sig med att ange bländarvärdet med exempelvis f/1,4 (f=brännvidden).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar