Annons

Utomhusporträtt med blixt OCH kort skärpedjup

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders Berlin

Aktiv medlem
Hej,

Jag har funderat lite över detta dilemma. På min D60 är ju bästa blixtsynktid 1/200. Detta ger i dagsljus ganska små bländare vilket inte är så bra om man vill ha kort skärpedjup.

Därför efterlyser jag era bästa tips för att komma runt detta! Jag undrar till exempel om ett gråfilter skulle kunna hjälpa mig här? Kanske stacka polfilter och gråfilter för att få så stor bländare som möjligt?

Tack på förhand för tips!

Gråfilter fungerar rätt bra. Kan få problem med autofokus beroende på hur mycket solljus det är eller hur starkt filter man har.Här ett exempel från Sergels Torg med ett 8x gråfilter + polariseringsfilter.

Bilagor

• max1_400_pp.jpg
    max1_400_pp.jpg
    86.5 KB · Visningar: 345
Om din kamera och blixt stöder high-speed-sync så kan du ju synka på vilka slutartider som helst. Nackdelen är att blixten förlorar i styrka, men det gör den ju med gråfilter också...

Gråfilter fungerar rätt bra. Kan få problem med autofokus beroende på hur mycket solljus det är eller hur starkt filter man har.Här ett exempel från Sergels Torg med ett 8x gråfilter + polariseringsfilter.

Tack! Det var precis ett sådant exempel och bild jag var ute efter. Vad hade du för brännvidd och bländare på den bilden?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar