Advertisement
ANNONS
Annons

Utmaningen - en gång för alla

Produkter
(logga in för att koppla)

Kijana

Aktiv medlem
En ganska het tråd har rullat på i några dagar om fotografering vs bildbehandling. Ska inte starta något nytt krig här, men det är tydligt att bildbehandling i Photoshop tillskrivs en hel del magiska egenskaper när det gäller att förändra bilder medan mörkrummets hantverkare anses vara väldigt begränsade.
Skulle inte Fotosidan kunna bidra till att skapa lite klarhet i frågan, om inte en gång för alla så åtminstone under längre tid framöver?

Bland medlemmarna torde finnas många skickliga bildbehandlare både i det analoga och digitala mörkrummet. Kan inte en utövare i respektive inriktning få en utmaning av Fotosidan att sätta tänderna i?
 
Åven om det går att göra en hel del även i analogiska mörkrum, jag har själv arbetat som kopist, finns det väl ändå inget att argumentera om eftersom det helt uppenbart finns möjligheter i Photoshop som är helt omöjliga i ett mörkrum.

T.ex. förmågan att ta bort något i en bild och sen skapa något som ligger bakom, men som igentligen inte finns, är ju inte möjligt i ett traditionellt mörkrum. Att fotografera i Raw format och sen ha tillgång till den otroligt stora information som finns där för att kunna ändra i bilden digitalt, går inte att jämföra med en analog kopist och hans negativ.

Detta var bara några få exempel men skillnades finns ju där och behöver inte ställas mot varandra för att en "vinnare" ska koras. Däremot kan säkert en bra analog kopist göra fler saker i mörkrummet än vad många tycks tro, men det är ju inte samma sak...

MVH
Jacob Boman
 
Okej, men skulle du också säga att allting man kan göra i mörkrum kan man även göra digitalt?
 
I min blog här försöker jag visar jag hur jag gått tillväga i mörkrummet för att få fram struktur/mönster i bilderna, och att det krävs både kunskap och erfarenhet för att få det att bli bra:

http://www.fotosidan.se/blogs/graal-blog/blog-88-168-photoshop-i-morkrummet.htm

Jag vet inte om det går att få fram samma i photoshop, men jag skulle kunna tänka mig att jag ganska enkelt kan få fram samma effekt genom att scanna dessa negativ i sandwich med det transparenta papper jag använt och sedan slutföra arbetet i datorn. Det borde ju inte spela någon roll om jag scannar eller om jag förstorar i mörkummet som jag ser det. Kanske kan man scanna in enbart rastret och sedan använda det som något slags filter i ps att lägga på bilderna? Någon som kan sånt?
 
Åven om det går att göra en hel del även i analogiska mörkrum, jag har själv arbetat som kopist, finns det väl ändå inget att argumentera om eftersom det helt uppenbart finns möjligheter i Photoshop som är helt omöjliga i ett mörkrum.

T.ex. förmågan att ta bort något i en bild och sen skapa något som ligger bakom, men som igentligen inte finns, är ju inte möjligt i ett traditionellt mörkrum. Att fotografera i Raw format och sen ha tillgång till den otroligt stora information som finns där för att kunna ändra i bilden digitalt, går inte att jämföra med en analog kopist och hans negativ.

Detta var bara några få exempel men skillnades finns ju där och behöver inte ställas mot varandra för att en "vinnare" ska koras. Däremot kan säkert en bra analog kopist göra fler saker i mörkrummet än vad många tycks tro, men det är ju inte samma sak...

MVH
Jacob Boman

Man kan faktiskt åstadkomma väldigt mycket i ett mörkrum. Kolla Jerry Uelsmanns bilder så kommer nog många att tro det är photoshop:

http://www.uelsmann.com/

Men det är ett otroligt skickligt och komplicerat, tidskrävande arbete Uelsmann utfört. Han är nog den ende i världen jag känner till som har kunskapen, utsrustningen och skickligheten att göra sånt med mörkrumsteknik. Men jag tror att det finns flera fotosidesmedlemmar som kan göra liknande och mer därtill i photoshop, både enklare och snabbare. Kanske inte konstnärligt, men tekniskt defenitivt.
 
Uelsmann gjorde till att börja med arbetet i en enda förstoringsapparat, men kom senare på att han kunde använda flera (upp till 7 stycken) samtidigt. Då gick arbetet mycket "snabbare", eftersom han slapp byta negativ och kunde ha alla de negativ han använde i apparaterna samtidigt. Han belyser då papperet med alla negativen och byter mellan förstoringsapparaterna i arbetet. Han använder sig också av ljusboxar för att fotografera med helt kritvit bakgrund, eller svart sammet som bakgrund för att få kolsvarta bakgrunder, till de föremål han avbildar och sedan kopierar in. Att detta är otroligt komplicerat och tidskrävande ändå förstår säkert de som stått i ett mörkrum och kopierat någon gång. Tänk till exempel vilket arbete det blir med att få allt exakt så det passar in där man vill ha det på fotopapperet som man springer runt med, och att få någorlunda samma kontrast/ljushet på alla negativ man använder. Och en enda liten miss så får man göra om allt från början igen. Och när bilden är klar finns bara detta exemplar som ju inte kan mångfaldigas som en datafil.
 
....Bland medlemmarna torde finnas många skickliga bildbehandlare både i det analoga och digitala mörkrummet. Kan inte en utövare i respektive inriktning få en utmaning av Fotosidan att sätta tänderna i?

Kanske lika bra att skicka utmaningen till Jerry Uelsmann istället? För här på fotosidan, eller i övriga Sverige heller för den delen, lär du inte hitta någon som kan göra speciellt mycket mer än det mest ordinära i mörkrummet. Men det är klart, kan du fixa ett tillräckligt stort mörkrum som är utrustat med 5-10 förstoringsapparater, och en storformatskamerautrustning för 8x10" negativ åt mig, så att jag lättare kan maska/täcka över detaljer i negativen utan att det ser allt för simpelt ut, så kan vi börja resonera. Om jag sedan får något år eller så på mig att träna, så kanske jag skulle anta utmaningen?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.