skrinnare
Aktiv medlem
Lite inspirerad av Sverigeresetrådarna så tänkte jag starta en variant på resa i denna tråd.
Som bas för resan tänkte jag att vi kunde använda lantmäteriets Terrängkarta (förr gröna kartan) som delar in Sverige i 625 rutor med måtten 25x25km. Min tanke är att jag börjar med en bild från ett blad och sedan fortsätter nästa inlägg med en bild från ett angränsande blad osv. Förhoppningsvis kan vi på detta sätt se hur landskapet, naturen och årstiden växlar i Sverige med i snitt 25km avstånd.
För att hålla ordning i detta tänkte jag mig följande regler:
- Motivet skall vara typiskt för naturen, landskapet eller miljön i området.
- Det är tillåtet att gå till redan besökta blad, dock inte direkt i påföljande inlägg.
- Fotografiet ska vara någorlunda nytaget så att resan även speglar årstidernas växling.
-Inlägg ska innehålla bild och kartbladets nummer, samt ev. en kort beskrivning av vad vi ser.
Bladindelningen kan se på denna sida till höger. Det går att zooma i bilden.
http://geoimager.lantmateriet.se/kartbutiken/index.php?cPath=1_14
Jag börjar på blad 12J NV (Grisslehamn), på kanten av Ålands hav.
Som bas för resan tänkte jag att vi kunde använda lantmäteriets Terrängkarta (förr gröna kartan) som delar in Sverige i 625 rutor med måtten 25x25km. Min tanke är att jag börjar med en bild från ett blad och sedan fortsätter nästa inlägg med en bild från ett angränsande blad osv. Förhoppningsvis kan vi på detta sätt se hur landskapet, naturen och årstiden växlar i Sverige med i snitt 25km avstånd.
För att hålla ordning i detta tänkte jag mig följande regler:
- Motivet skall vara typiskt för naturen, landskapet eller miljön i området.
- Det är tillåtet att gå till redan besökta blad, dock inte direkt i påföljande inlägg.
- Fotografiet ska vara någorlunda nytaget så att resan även speglar årstidernas växling.
-Inlägg ska innehålla bild och kartbladets nummer, samt ev. en kort beskrivning av vad vi ser.
Bladindelningen kan se på denna sida till höger. Det går att zooma i bilden.
http://geoimager.lantmateriet.se/kartbutiken/index.php?cPath=1_14
Jag börjar på blad 12J NV (Grisslehamn), på kanten av Ålands hav.