Annons

Utmaning - Sverige i 625 bitar

Produkter
(logga in för att koppla)

skrinnare

Aktiv medlem
Lite inspirerad av Sverigeresetrådarna så tänkte jag starta en variant på resa i denna tråd.

Som bas för resan tänkte jag att vi kunde använda lantmäteriets Terrängkarta (förr gröna kartan) som delar in Sverige i 625 rutor med måtten 25x25km. Min tanke är att jag börjar med en bild från ett blad och sedan fortsätter nästa inlägg med en bild från ett angränsande blad osv. Förhoppningsvis kan vi på detta sätt se hur landskapet, naturen och årstiden växlar i Sverige med i snitt 25km avstånd.

För att hålla ordning i detta tänkte jag mig följande regler:
- Motivet skall vara typiskt för naturen, landskapet eller miljön i området.
- Det är tillåtet att gå till redan besökta blad, dock inte direkt i påföljande inlägg.
- Fotografiet ska vara någorlunda nytaget så att resan även speglar årstidernas växling.
-Inlägg ska innehålla bild och kartbladets nummer, samt ev. en kort beskrivning av vad vi ser.

Bladindelningen kan se på denna sida till höger. Det går att zooma i bilden.
http://geoimager.lantmateriet.se/kartbutiken/index.php?cPath=1_14

Jag börjar på blad 12J NV (Grisslehamn), på kanten av Ålands hav.
 
12J SV Grisslehamn

Trästa (där färjan gick från fastlandet)
 

Bilagor

  • trasta.jpg
    trasta.jpg
    29.1 KB · Visningar: 920
Eftersom det inte hänt något här på ett dygn nu, så vågar jag mig på nästa kartblad.

11J NV Norrtälje
Veteranmopedrally passerar Erikskulle hembygdsgård i Söderby-Karl.
 

Bilagor

  • erikskulle.jpg
    erikskulle.jpg
    42.5 KB · Visningar: 865
Kul att några hängde på. Jag tänkte mig precis som Ingrid nu gör att man stegar till ett intilliggande blad per inlägg.
Förhoppningsvis ska man då kunna stega runt i Sverige, om inte med sjumilastövlar, så i alla fall med 2,5-milastövlar om en tid. Så fotografer i Uppland, häng på nu så får vi se åt vilket håll detta tar sig. Värmland finns det ju önskemål om, men det är en bra bit dit.
 
Trevligt initiativ och fina bilder på vårt avlånga land, men ni kör ju åt fel håll ; ) Dra söderut vetja.... Om inte, så kanske vi kan köra en sträng norrut och en söderut, så ser vi var de möts när de väl vänt. (det är naturligtvis upp till idékläckaren att bestämma....)
 
Eftersom det verkar som om detta är "min plats på jorden" så fortsätter jag väl med förhoppning om att då hamna i mer "bebodda" trakter.

11J NO Norrtälje
Lidö (eller Lidön som den verkar heta på kartbladet). En plats väl värt ett besök.
Lidö gård, Lidö krog
 

Bilagor

  • lido.jpg
    lido.jpg
    23 KB · Visningar: 735
Tillbaka till fastlandet igen och busstationen i Nortälje för någon timme sedan.
11J NV Norrtälje heter kartbladet, så någon kan ta vid och fortsätta därifrån...
 

Bilagor

  • crw_4995_2.jpg
    crw_4995_2.jpg
    57.9 KB · Visningar: 695
Måste bli kärvt med bilder när ni kommer till norrland. Finns säkert massor av rutor där ingen utom någon raggig uggla och en renskock passerat, någonsin.
 
Kanske inget större problem eftersom stora delar av Norrland inte finns med bland just de här kartbladen.
Då får man gå över på Vägkartan som har en lite annan form av indelning.

Här kommer nu min sista bild på ett tag. Den binder i alla fall samman Norrtäljebilden med Värmdöbilden så nu är vi förhoppningsvis framme i mer "bebodda" trakter så att tråden kan vandra vidare.

11J SV Norrtälje
Wira Bruk
 

Bilagor

  • wirabruk.jpg
    wirabruk.jpg
    51.1 KB · Visningar: 626
Norrtälje 11JSO

Norrpada torsdagen förra veckan.
Tagen med min underbara gamla F3a.
 

Bilagor

  • maria_norrpada_liten.jpg
    maria_norrpada_liten.jpg
    54 KB · Visningar: 506
Väldigt intressant tråd men det tar nog lång tid innan ni kommer ner hitåt så man kan vara med = Boråstrakten.
 
Söderarm 11K SV

Kanske inte riktigt Borås.....
Tagen i Lygna skärgård
 

Bilagor

  • lygna_liten.jpg
    lygna_liten.jpg
    53.4 KB · Visningar: 492
Värmdö 10J NO

Grönskärs gamla stenfyr utanför Sandhamn.
Nu är riktningen lite mer åt Borås :)
 

Bilagor

  • grönskär_liten.jpg
    grönskär_liten.jpg
    49.5 KB · Visningar: 451
Det rör på sig, 9 av de 625 redan klara... Känner någon sig manad att ta sig an 10J SV Värmdö så är det dags för fastlandet igen!
 

Bilagor

  • karta.jpg
    karta.jpg
    53.4 KB · Visningar: 268
Hur vore det att expandera till fler "startpunkter"? Det går ju lite långsamt att täcka landet.

Hmm, det skulle vara kul om varje "ruta" fick en egen nyhetstråd, kanske under ett nytt övergripande forum.
Sen hade folk kunnat lägga in lite bilder från en ruta med förklaring till bilden och datum när bilden togs.
Det hade faktiskt kunnat vara riktigt kul.
 
Tog det stopp? Med den här takten lär det länge innan det är klart.
(Men nu kommer tråden upp på listan över aktiva diskussioner iallfall.)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.