Annons

Utmaning - sportfotoredigering

Produkter
(logga in för att koppla)

Olsin

Aktiv medlem
I bildpoolerna så kan man lägga upp egentagna bilder för att få kommentarer på allt från att tänka på när man tar bilden till sånt man gör vid datorn. Vad händer om alla har samma grundbild och sedan får fixa till den efter bästa förmåga inom vissa givna ramar? Väljer en bröllopsfotograf ett annat utsnitt än en barnfotograf och skiljer de bilderna sig mot en utpräglad sportfotograf? Därför tänkte jag testa ett litet experiment.

Nedanstående bild finns att ladda ned högupplöst från http://www.olsin.se/FS-sportutmaning.jpg. Ditt uppdrag, om du accepterar det (Impossible Mission för er som inte kan placera det översatta citatet), är att fixa till den här bilden så att den blir en bra sportbild som ryms inom formatet för den här tråden. Bilden ska betraktas som nyhetsbild, dvs ingen manipulering i form av borttagande eller tilläggande av föremål, byte av färger på tröjor etc är tillåten. Resultatet laddas upp i denna tråd.

För er som vill ha lite överkurs: Skriv i ditt inlägg hur lång tid du lagt ned på redigeringen av bilden från det att du klickat på Öppna i ditt redigeringsprogram tills dess att du sparat den uppladdade versionen. Tanken bakom överkursuppgiften är att skapa lite tidspress likt den som finns när en match tar slut en kort stund innan en tidnings pressläggning och en chans för dig att testa ditt arbetsflöde gentemot andra.
 

Bilagor

  • 090308-0094-T.jpg
    090308-0094-T.jpg
    75.7 KB · Visningar: 801
Det tog mig strax under 2 minuter att fixa till bilden från ursprung till vad ni ser, från det att bilden öppnats till den sparats om. Är förvisso van vid att jobba fort med bilderna och jag kör även raw när jag själv plåtar. Jag använder mig av PSE7 samt ett plugin från Noise Ninja.

En svår bild med några tekniska brister men slutresultatet blev hyfsat tycker jag.
 

Bilagor

  • FS-sportutmaning.jpg
    FS-sportutmaning.jpg
    92.9 KB · Visningar: 774
Här kommer min variant. Valde att croppa bort lite för att centrera händelsernas centrum så att säga. Fixat vitbalansen, kontrast, noise och skärpa. 5 minuter tog det.
 

Bilagor

  • FS-sportutmaning-Edit-2.jpg
    FS-sportutmaning-Edit-2.jpg
    22.9 KB · Visningar: 776
Hej Tage, här kommer min version. Hårt croppad som synes, yrkesskada antar jag:)
Var slarvig med tidtagningen, 5-6 minuter antar jag.
 

Bilagor

  • FS-sportutmaning.jpg
    FS-sportutmaning.jpg
    22.8 KB · Visningar: 771
Kul idé Tage!

Fixade lite vitbalans, clarity, brus och skärpa i Lightroom.

Det svåraste tycker jag var att få till en bra beskärning, har man bara 400 pixlar att jobba med vill man ju gärna göra en kvadratisk beskärning för att få den så stor som möjligt, men det tycker jag inte passade på den här bilden.

Tog ca 5 minuter.
 

Bilagor

  • Volleyboll2.jpg
    Volleyboll2.jpg
    21.2 KB · Visningar: 758
Vitbalanserade i ACR och höjde exponeringen litegrann.

Crop+vinjett+kontrast+skärpa+dogde/burn i PS. Total tid ungefär 4-5 min.
 

Bilagor

  • FS-sportutmaning2.jpg
    FS-sportutmaning2.jpg
    88.7 KB · Visningar: 745
Croppad och finjusterad i Camera Raw.
Shadows/highligts, svartvit via Silver-plugin & lite skärpa i CS3.
Tid ca. 3-4min.
 

Bilagor

  • FS-sportutmaning.jpg
    FS-sportutmaning.jpg
    86.6 KB · Visningar: 725
crop+levels+colour balance+hue/saturation+curves+lab colour+unsharp mask on lightness layer+shadow highlights+RGB

ca 5 min
 

Bilagor

  • FS-sportutmaning.jpg
    FS-sportutmaning.jpg
    27.1 KB · Visningar: 709
Klippte.
Rätade på den lite.
Körde auto-color i PS.
Skärpte upp med högpassfilter.

Totaltid: 7 minuter
varav redigering 3
hitta var sjutton jag sparade bilden 4
:-/
 

Bilagor

  • FS-sportutmaning_b.jpg
    FS-sportutmaning_b.jpg
    84.1 KB · Visningar: 678
Tycker de andra ser ut som att alla har käkat 15 kilo morötter.. :) Lite för orangea i mina ögon, men det är ju helt subjektivt..

Hehe... Ni har hittat lite av utmaningen med vitbalansen. Tidigare hade den här hallen en gulfärgad volleybollplan, men inför denna säsong så målades den om till blå. Detta medförde att från att ha sett ut som kineser på bilderna så har spelarna nu antagit en lite mer eskimåartat utseende. Dessa tjejer (Lindesbergs VK) har dock väldigt orangea tröjor och det "skvätter" färg både här och där på dem alternativt att de gått på morotsdiet.
 
Körde den genom ett av mina skript för sportbilder, där jag fixar IPTC, lägger på byline mm tog ca 1 minut. Det är inte rätt färger, då jag normalt fixar det i raw convertringen. Förlåt Tage för bildstölden ;)
 

Bilagor

  • FS-sportutmaning1.jpg
    FS-sportutmaning1.jpg
    78.5 KB · Visningar: 662
Senast ändrad:
Redigerad bild

Jag ändrade vitbalansen under nivåer, brusreducerade i NI, justerade de gula färgtonerna under "selectiv color", ändrade ljus och kontrast i "curves" och beskar bilden.
Jag missade tiden men jag tror att det tog 3-4 minuter i och med att jag backade på beskärningen och ville testa att ha med tränaren i bild. Jag föredrog slutligen att beskära hårdare men jag är tveksam till om det var rätt val att ta bort tränaren. Det beror lite på vad bilden skulle förmedla samt vad de ev.andra levererade bilderna hade för utsnitt.
Jag fick bita ihop och blunda för att det blev lite med av tränaren till vänster i bild eftersom jag föredrog att ha mera luft framför bollen
Kul idé Tage!
Mvh/A-L
 

Bilagor

  • volleyboll.jpg
    volleyboll.jpg
    91 KB · Visningar: 661
Senast ändrad:
Delade upp det i två delar.
Detta då jag brukar göra vissa saker före matchen för att att få så gott som tid som möjligt i pauserna.

Del 1:
Starta LR och PS, samt skapa mapp för "matchen" i LR
Tid 01:43

Del 2:
Importera bilden till mappen i LR.
"Croppa", ändra VB, mindre justering av exponering,"neata" (i PS) och slutligen exportera med ett "preset" som jag redan tidgare skapat just för FS forum.
Tid 02:30

Normalt sett brukar jag inte behöva fixa till VB, och "batchar" neatningen.
Vilket gör att jag får kortare tid per bild.
 

Bilagor

  • olsin_utmaning.jpg
    olsin_utmaning.jpg
    98.1 KB · Visningar: 645
En kvart. Kanske ett litet färgbyte på tröjorna dock "/, men mkt fräckare så här:)
 

Bilagor

  • FS-sportutmaningR.jpg
    FS-sportutmaningR.jpg
    98.4 KB · Visningar: 380
Trots bra försvar av Lillemor A. kunde inte Lindesberg vinna!

Tog 3:14 minuter från att jag öppnade bilden i photoshops Camera Raw konverterare till bilden sparades. (mest tid tar det att bestämma vad bilden skall säga)
1. Grovjusterade ljuset efter diagrammet,
2. Vitbalansjusterade med pipetten på matchbollen
3. Under HSL/Grayscale & Saturation minskade jag gul färg ca 10-15% för att ta bort lite av speglingen från det gula golvet och träväggarna
4. Roterade och beskar bilden grovt
5. Fin justerade kontrast, ljus och färg efter "min" känsla..
6. Under "Detail" tar jag bort all skärpning för att inte skärpa upp en massa brus och brusreduserar sedan efter tycke och smak
7. Öppnar bilden i photoshop
8. Reduserar nu bruset ännu en gång under filter
9.Jag gillar korta skärpedjup för att få fram motivet bättre därför markerar jag det som inte är det primära i bilden med lassoverktyget mörkar ned det lite,lite och lägger en aning gaussiansk oskärpa.
10.Beskär slutbilden (fördel att veta vad texten skall handla om)
11. Ta ned den till slutlig storlek och upplösning
12. Finjusterar ljuset med nivåkurvan och sätter vitpunkten med pipetten
13. Skärper upp bilden med oskarp mask.
14. Sparar bilden

// Åke Andersson
 

Bilagor

  • FS-sportutmaning-97k.jpg
    FS-sportutmaning-97k.jpg
    100 KB · Visningar: 364
Känns som att det mesta redan är gjort, men laddar ändå upp min version.
Tid, ca 2-3 minuter. Beskärning, vitbalans, nivåer, brusreducering och sedan nedskalning för uppladdning här. Kan ju tillägga att bilden ser bra mycket bättre ut med längsta sidan endast 400pixlar, hade den publicerats större hade det inte blivit bra med den kraftiga beskärningen
 

Bilagor

  • utm4.jpg
    utm4.jpg
    90.1 KB · Visningar: 342
Min version tog ungefär 3 1/2 min.

1. Brusreducering
2. Vitbalans
3. Räta upp den
4. Levels
5. Color balance
6. Ljus/ kontrast
7. Ändra storlek
8. Skärpning
 

Bilagor

  • FS-sportutmaning-v1.jpg
    FS-sportutmaning-v1.jpg
    72 KB · Visningar: 313
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.