Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utmaning Malmö

Produkter
(logga in för att koppla)
På toppen av denna?

"Borgmästaren och myntmästare Jörgen Kocks hus. byggt på 1500talet. Även en av de pampigaste husen på 1800-talet.Huset var även Fransuells bostad i början på 1800-talet och senare hans arvtagare och svärson Lourens Kockumsen.Egendommen omfattade hela kvarteret och detta var platsen för en av dom industrier som Fransuell byggde upp". - Thomas Persson, stadsrundvandring i Malmö.
 

Bilagor

  • _mg_8903.jpg
    _mg_8903.jpg
    81 KB · Visningar: 545
Richard Jack skrev:
Nä, vi är fler som tycker detta är en skitkul tråd...men ni är för snabba. =)

Jag håller med, tycker det är kul och gissar rätt på ganska många bilder, men jag har ett jobb att sköta. Vet inte hur ni andra har det? :)
Men om tråden finns kvar om ett år, cirka, då j-ar! (Jag blir pensionär då!)
 
vaktmästaren skrev:
Jag håller med, tycker det är kul och gissar rätt på ganska många bilder, men jag har ett jobb att sköta. Vet inte hur ni andra har det? :)

Det har jag oxå. Jobbar 8 timmar om dagen. Ett dygn har 24. 24-8=16timmar kvar att jaga motiv på.

Ifall det ligger någorlunda i linje med vägen till/från jobb tar det inte så långt tid att göra en avstickare.
 
vaktmästaren skrev:
Jag håller med, tycker det är kul och gissar rätt på ganska många bilder, men jag har ett jobb att sköta. Vet inte hur ni andra har det? :)
Men om tråden finns kvar om ett år, cirka, då j-ar! (Jag blir pensionär då!)

Jobb????
Vad är det? Jag har så mycket pengar att jag inte behöver jobba. Bara glider runt på stan och fotar ;)
 
Hej, hoppas att det är ok att man hoppar in såhär.
Kände så väl igen bilden men hade svårt att placera den.
Tillslut blev det privéhuset.
 

Bilagor

  • utmaningmalmo001.jpg
    utmaningmalmo001.jpg
    57.3 KB · Visningar: 727
tribalinc skrev:
Hej, hoppas att det är ok att man hoppar in såhär.
Kände så väl igen bilden men hade svårt att placera den.
Tillslut blev det privéhuset.

Hej,
Och välkommen till FS och Utmaning Malmö.
Det är helt ok att hänga på, snyggt jobbat men vi ser gärna att du lägger upp en ny gissebild.
 
Klart jag gör det, väntade bara på någon form av godkännande av min bild.

Så här kommer nästa.
 

Bilagor

  • utmaningmalmo002.jpg
    utmaningmalmo002.jpg
    35.5 KB · Visningar: 655
Självklart var det rätt hus!
Malmborg byggde och bodde i huset och hade sin strumpfabrik tvärs över gatan (där hansa ligger idag). Strumpfabriken brann ner men byggdes upp igen på samma plats. Några år senare flyttades hela verksamheten ut till utkanten av Malmö... och idag är det köpcentrat Mobilia som huserar i de lokalerna.

slut på historielektionen.
 
Svårt att ge en bra ledtråd utan att avslöja förmycket, men jag gör ett försök.

Fönstren tillhör en skobutik som inte ligger innanför kanalen.
Kanske kan komplettera med en bild tagen från en annan vinkel lite senare.
 
Ber om ursäkt för att det tog lite tid med den kompletterande bilden men här är den till slut.
Hoppas att den kan vara till någon hjälp.
 

Bilagor

  • utmaningmalmo003.jpg
    utmaningmalmo003.jpg
    43.8 KB · Visningar: 557
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.