Annons

Utmaning - Falun

Produkter
(logga in för att koppla)

The_Smurf

Aktiv medlem
Okej, efter att ha blivit inspirerad av "Utmaning - Uppsala"-tråden så startar jag nu en för oss Falubor ( och andra som råkar befinna sig i Falun )

Det gäller alltså att hitta platsen som bilden är tagen på och sen ta en bild som är så lika som möjligt.
Den som lyckas får lägga upp en ny bild osv...

1. Håller er hellst i och runt innerstan.

2. Försök få så lika vinkel som "orginal"bilden som möjligt.

3. När den som postat bilden ( eller när det är helt uppenbart att det är rätt ) så skriv vart ni hittade motivet i fråga.

4. Lämplig tid innan postande av ny bild ? Två veckor ?

okej.. Vi startar med en toklätt. :)
 

Bilagor

  • falun1.jpg
    falun1.jpg
    49.1 KB · Visningar: 947
Oj oj oj...denna var ju lätt!! Men min A1:a har ju blivit konstig och måste åka postbil till verkstan!! Nu hinner ju nå´n annan före!! Jaja...det kanske inte finns så många medlemmar i Falun! Hörru smurfskrälle, kan jag låna din kamera imorrn?? :)

Edit: Damn...jag kan ju inte heta Dr Larsson längre!!
 
Utmaning-Falun

Det bör vara Rådhusplatsen med Dalarnas Försäkringsbolag. Vad statyn heter kommer jag ej på.

mvh/Uffe
 

Bilagor

  • _dsc5127aww.jpg
    _dsc5127aww.jpg
    65.4 KB · Visningar: 937
Ny plats

Och var är det här? Och vem är vad??

had det gott i staden/uffe
 

Bilagor

  • _dsc5130aww.jpg
    _dsc5130aww.jpg
    57.7 KB · Visningar: 913
Fy h-e vad jag frös när jag tog den här bilden imorse, nästan 20 minus och ingen mössa.

Hörnet av stora torget, utanför Team Sportia.
 

Bilagor

  • torget.jpg
    torget.jpg
    95.1 KB · Visningar: 901
För enkelt! =)

Åhlénstaket ut mot Folkets hus.
(premiär för första uppladdade bilden på fotosidan då..)
 

Bilagor

  • ploj01.jpg
    ploj01.jpg
    78.3 KB · Visningar: 868
För svår? Fick leta fram vidvinkeln;)
Platsen är Café Kopparhatten i Dalarnas Museum. Trevligt fik med god mat och intressanta utställningar. (Men din bild är inte dagsfärsk. Ny utsällning på plats.)
I bakgrunden Spruthuset.
 

Bilagor

  • _dsc5171rw.jpg
    _dsc5171rw.jpg
    58.6 KB · Visningar: 865
Hmm, såg när jag kom hem att jag hade lite för mycke zoom och aningen taskig vinkel. Hoppas det är godkänt ändå..
 

Bilagor

  • brandstation.jpg
    brandstation.jpg
    22.7 KB · Visningar: 780
Ja det var alltså gamla brandstationen till höger i bild..

Nu till den nya.

Lite mer inzoomat denna gången, men jag är säker på att ni har sett det, även om ni inte har tänkt på det. :)
 

Bilagor

  • dsc_0407.jpg
    dsc_0407.jpg
    28.5 KB · Visningar: 518
Rådhuset, hörnet mot norr. (du stod inte på snöhögen när du tog det va`?) Fick croppa bilden lite pga fel objektiv.. =)
 

Bilagor

  • ploj3.jpg
    ploj3.jpg
    70.2 KB · Visningar: 500
Innerstan Falun är inte speciellt stort vill jag påstå men vart dras gränsen tycker ni..?

Det här kan kosta för er igen men det kan vara gott med en kopp ibland.. =D

Lycka till..
/Benny
 

Bilagor

  • ploj4.jpg
    ploj4.jpg
    57.6 KB · Visningar: 494
Hehe, HELT KLART godkänt.. funderade först på om du hade kopierat min bild och klistrat in den i ditt inlägg. Riktigt lika.

Är du en såndär "fikoman" som ska fika stup i kvarten ?

Hmm, avgränsning.. Jadu.. Gruvan -> Kyrkan bortanför nordsant ( kopparbergskyrkan ? ) -> Tågstationen. Vad tro ni om det ? Då blir det lite större iaf utan att bli allt för stort.
 
Jag tänkte få er att bli fikomaner..! =D

Lite OT men nåt som jag använde till hjälp. Har man en någorlunda ny nalle med browser, tex SE 700i och uppåt så kan man wappa in adressen www.opera.com med nallen och ladda ner opera mini på ca 96k så kan du sen sufa ut på fotosidan.se och kolla in vinkeln på bilden. Hepp! =) (men jag måste erkänna att jag fick lov att vrida bilden lite till när jag kom hem..)

/Benny
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.