Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utlösa 2 st Canon 430 exII med 1 radiomottagare?

Produkter
(logga in för att koppla)

fiend

Aktiv medlem
Hej

Har ett litet dilemma i morgon.
Jag har bara 1 radiomottagare till min Elinchrom skyportsändare. Den andra föll i vattnet och dog. Nu har jag en fotografering i morgon och skulle behöva lite tips på hur jag ska trigga igång blixt2.

Kan man dra en sync-kabel från blixtskon (hama blixtsko) som den ena elinchrome skyportmottagaren sitter i?
Eller kan man kombinera en synckabel till ena blixten.. och en skyport till den andra?
Alla tips mottages!

Hej,

Vet att 430 blixtarna inte fungerar som TTL-master. Men finns det möjlighet att ställa den i något läge där den reagerar på vilken annan blixt som helst (med problemet att du måste styra allt manuellt på blixten).

Det skulle i varje fall göra att du kan genomföra uppdraget.

Hej,

Vet att 430 blixtarna inte fungerar som TTL-master. Men finns det möjlighet att ställa den i något läge där den reagerar på vilken annan blixt som helst (med problemet att du måste styra allt manuellt på blixten).

Det skulle i varje fall göra att du kan genomföra uppdraget.

Tror inte det finns ett sånt läge tyvärr. Alltså att den kan ha en sensor som "styrs" av andra blixtar som den känner utav alltså.

Tror inte det finns ett sånt läge tyvärr. Alltså att den kan ha en sensor som "styrs" av andra blixtar som den känner utav alltså.

Skall inte säga emot. Själv har jag en 580 EX II - som jag fjärrstyr från kameran. Med min gamla Sigma-blixt fungerar detta.

I höstas när jag behövde ett gäng blixtar lånade jag ett par SB-900 Nikon blixtar av en kompis (själv kör jag Canon). Dessa gick att ställa som ljustriggade slavar - vilket gjorde att jag trots allt kunde göra jobbet (fotade i min dojo)... Men ett väldigt springade när jag var tvungen att ändra parametrar.

Jag tycker det känns konstigt att Canon skulle tagit bort möjligheten att använda blixten som en enkel ljustriggad slav.

Vet dock inte ens hur jag skall göra på min 580 så jag skall inte skrika för högt.

En slavtändare löser problemet. Eventuellt behöver man en slavtändare med "pre-flash"-funktion om det inte går att stänga av förblixten på huvudblixten.

(Det finns andra förutom Kaffebrus som säljer sånt här, bl.a. Cyberphoto).

Hmm, just den du länkade fungerade inte med Canons EX.blixtar tyvärr :) Ska se om det kanske finns någon butik i Stockholm som har dem hemma. Annars får jag köpa fler av Elinchroms radiomottagare helt enkelt, men det landar på en helt annan prislapp då tyvärr.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar