Annons

Utfrätta bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Xaphia5

Aktiv medlem
Hej!

Undrar om de är någon som har lite tips på att försöka rädda utfrätta bilder?

Är ingen direkt duktig efterbehandlare och jag förstår ju att de fält som är extremt utfätta (helt vita) blir svårt att rädda, men om de fortfarande finns lite struktur kvar i de utfrätta?

Hur som helst så är alla tips väldigt uppskattade!

Mvh
Johan

Vill du rädda redan tagna bilder eller funderar du generellt? I det senare fallet kan du fota i RAW om din kamera tillåter och sen "återvinna" detaljer hyfsat i program som tex Adobe Camera Raw. Vad har du för kamera och vilket program använder du?

För redan tagna bilder i jpg format är det svårare, man kan göra liknande saker som i RAW men olika defekter kommer fram mycket snabbare.

Vill du rädda redan tagna bilder eller funderar du generellt? I det senare fallet kan du fota i RAW om din kamera tillåter och sen "återvinna" detaljer hyfsat i program som tex Adobe Camera Raw. Vad har du för kamera och vilket program använder du?

För redan tagna bilder i jpg format är det svårare, man kan göra liknande saker som i RAW men olika defekter kommer fram mycket snabbare.

Ja det är redan tagna bilder, och tyvärr är de flesta i jpeg så jag är måttligt nöjd på mig själv att jag glömde sälla om till jpeg+raw. Och iom misstaget så kan man ju dra slutsatsen att jag inte är van blixtfotograf. Trodde att ETTL'en skulle märka att den inte behövde fylla med ljus men som sagt var, ovan blixtfotograf.

Kör med Canon 7D och använder CS3 och har Camera Raw, går ju att öppna jpeg där med så...?

Mig veterligen så är det utfrätta i Jpeg utfrätt för all framtid infon är borta och kan inte återskapas. I raw-format är det lättare att plocka fram infon i dom utfrätta delarna. Rätta mig gärna.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto