Annons

Utforskaren i Windows. Datum då bilden togs. Före 1980

Produkter
(logga in för att koppla)

FimW

Medlem
Jag håller på med mastodontjobbet att skanna in dia och äldre negativ från min far. Sedan sätter jag in datum, eller åtminstone år i Exif-data, när bilden togs. Använder EXIFutils till det. Fungerar utmärkt så länge årtalet är 1980 eller senare. Men tidigare datum visas inte i utforskaren under rubriken "Datum då bilden togs"

År det någon som vet hur man kan åtgärda det?
/Fim

Det är en begränsning i Windows Explorer. Jag skulle tro att det fungerar om du använder ngn annan viewer. Har du provat det?

Ja att det är en begränsning fattar jag. Men jag undrar om någon vet någon metod att komma runt problemet. Andra program som visar Exif-info funkar ok.
/Fim

All tid i Windows utgår från 1980, således också i Utforskaren, det är inget som går att påverka. Problemet är att fältet i Utforskaren skall vara sorterbart efter datum, därför omvandlas tidsangivelsen i exif-informationen till Windows tidsformat.

Du behöver därför ett program som inte använder Windows tidsformat för att kunna visa datum före 1980 korrekt.

All tid i Windows utgår från 1980, således också i Utforskaren, det är inget som går att påverka. Problemet är att fältet i Utforskaren skall vara sorterbart efter datum, därför omvandlas tidsangivelsen i exif-informationen till Windows tidsformat.

Du behöver därför ett program som inte använder Windows tidsformat för att kunna visa datum före 1980 korrekt.

Ja, det är så får jag också fram efter en del undersökningar. Men jag tycker det är fel att Windows kladdar på data som är satta av andra program. Verkar lite egotrippat av Microsoft. Står det NALL-EP-UH i fältet för date-taken i Exif så ska det banne mig visas så i utforskaren och även sorteras på det.

/Fim

Ja, det är så får jag också fram efter en del undersökningar. Men jag tycker det är fel att Windows kladdar på data som är satta av andra program. Verkar lite egotrippat av Microsoft. Står det NALL-EP-UH i fältet för date-taken i Exif så ska det banne mig visas så i utforskaren och även sorteras på det.

Visst, men då skulle du inte längre sortera i datumordning, utan bara "alfabetiskt" vilket kanske inte är lika kul.

Visst, men då skulle du inte längre sortera i datumordning, utan bara "alfabetiskt" vilket kanske inte är lika kul.

Om sorteringen sker "alfabetiskt", blir det helt rätt eftersom date-taken i Exif lagras ÅÅÅÅ:MM:DD.

Men låt oss inte käfta om det utan jag vill tipsa om ett program som är en lite bit på vägen. Bildvisningsprogrammet XnView är ett omfattande program. Där kan man ställa in att tex "Datum då bilden togs", visas fönstrets titel, dvs överst i det blå bandet när man tittar på enskilda bilder. Däremot i läget då man visar en lista över bilderna, som i utforskaren, har jag inte lyckats gå in Date-taken. Nån som vet kanske?

/Fim

Bilagor

• Bild1.jpg
    Bild1.jpg
    12.7 KB · Visningar: 213
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar