ANNONS
Annons

Utflykt Umeå

Produkter
(logga in för att koppla)
Fjälltips

Hej på er!

Jag ska guida några vänner i den svenska naturen nästa vecka. Jag tänkte göra endagsturer på fjället med lätt packning. Eftersom jag inte känner till fjällvärlden så väl så undrar jag om någon har några bra tips vart man ska åka.

Tack på förhand

Robert
 
Ammarnäs är ett mycket bra ställe att göra dagsutflykter ifrån. Dels har du Kungsleden i både västlig och östlig riktning, mot Aigert resp. Stour Jåppe. Du har leder från Tjulträsk mot Nulpe, eller upp på Gaisatj (984m). Ett annat alternativ är att följa Vindelälven (bilväg ca: 10km, den tar av mot renslakterit vid Biergenis) mot norr där bilvägen tar till höger och lämnar älven. Ännu ett alternativ är att följa leden från N Ammarnäs mot Örnbo, längs Gautsträsk. Du har många alternativ. Ett till slutligen, Följ Karsbäcken mot norr från bilvägen mellan Ammarnäs och Tjulträsk. Du kommer upp till Marsivagge. God tur! Kartor AC2 samt BD16, kolla noga den senare, jag har klippt bort beteckningen.
 
Amatörstudiofotografering i Umeå

Hejsan!

Jag söker någon som pysslar med amatörstudiofotografering i Umeå. Jag tänkte nämligen gå till classe på viktoriagallerian och investera i lite bygglampor och jag undrar om det finns någon i stan som har byggt en egen liten amatörstudio och som har lite tipps om bouncers, softboxar, paraplyer och likande. Jag har läst en hel del om hemmabyggen på olika forum men skulle gärna vilja se ett live.

Linus
 
Hallå morgonpigga umebor!

På söndag morgon tänkte jag traska ut till grössjöns naturreservat. Jag har varit där några tidiga morgonar och fotat bland annat daggdränkta spindelnät på morgondimmiga myrar ( kusligt, finns helt vansinnigt mycket av detta!), orkide (1 st som jag vet om =)), soluppgång (spindelnät i soluppgång), fjärilar och sångsvan samt annan skogsfågel.

Tåget avgår från Carlshem på fjärde timmen söndag morgon om det är någon som är intresserad av att hänga med!

Några bilder från tidigare turer som inspiration:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/744655.htm
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/736504.htm

Seså, komigen nu.. det är inte så jobbigt att stiga upp! =)

( det är alltså nu på söndag jag menar, den 6:e augusti )

edit: Oj, det var längesen det var nått drag i den här tråden.. :(, är det någon som fortfarande bevakar tro..
 
Humm...... 04.00 sa du
Kan kanske vara intresserad om jag nu lyckas vakna mitt i natten på en söndag.
Jag återkommer.
 
Gott! Det är inte så tungt när man väl bestämt sig =). Solen går gick idag upp 0334, så man bör inte vara ute mycket senare än 0400 om man inte ska missa en massa av fintiden.


// Richard
 
Men hörrni, tycker ni det är för tidigt med 0400 på en söndagmorgon eller är ni bara rädda för att gå ut i den stora kusliga skogen?! ;)

Ok.. jag går ut inatt oavsett, så kommer ni helt plötsligt på att ni vill hänga med ut så är det bara att hojta till här eller på min mobil: 073-5006999 idag, ikväll eller inatt när ni vaknar med mardrömmar om vad ni skulle missa om ni inte följde med.

Pär, har du bestämt dig? =)

// Richard, som tycker det är dålig fart på umeborna!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.