Annons

Ute efter ett allround-objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

kikkit123

Ny medlem
Hejsan

Jag är ute efter ett bra allroundobjektiv till min d60 som passar när jag är ute på resande fot.
Just nu har jag ett vanligt kitobjektiv 18-55 och ett telezoom, 70-300 som jag alternerar mellan vilket kan bli lite bökigt ibland.

Vad tror ni om denna? Nikon AF-S DX 18-105/3,5-5,6 G ED VR

Hejsan

Jag är ute efter ett bra allroundobjektiv till min d60 som passar när jag är ute på resande fot.
Just nu har jag ett vanligt kitobjektiv 18-55 och ett telezoom, 70-300 som jag alternerar mellan vilket kan bli lite bökigt ibland.

Är du van ditt 70-300 så är nog 18-200 ett bättre val.

Hejsan

Jag tror det objektivet är helt OK som allroundobjektiv. Jag har tillgång till det på en D60 på mitt jobb och den kombinationen fungerar utmärkt just för det ändamålet. Sedan har jag personligen sneglat en del på 16-85 f/3.5-5.6G som ju är en aning väderskyddad dessutom. Tror att det kan vara ett bra alternativ också till dig.

/Roger

Senast ändrad:
Jag tycker att det är fruktansvärt svårt att välja objektiv, när jag är hemma och fotar är det okej att byta objektiv eller bara ta med det ena eller det andra ut. Men på resande fot så vill jag inte kånka på allt samt byta efter behov utan ha "allt-i-ett".
Vid senaste resan gick många fina fototillfällen förlorade pga fumlande med objektiven.

Än har jag tid på mig att bestämma iaf, ska köpa ett innan januari då vi åker iväg till Kap Verde och eventuellt Senegal.

Kanske är ett 18-200 bättre för mig....

Min rekommendation: Nikons 18-200 VR. Alla så långa zoomar är ju lite av kompromisser, men det exemplar jag släpat runt i ett par år var faktiskt mycket bra under 100 mm, lite mjukare men fortfarande helt OK på längre brännvidder.

Brukar numera ligga kring 4000 kr begagnat vilket är prisvärt.

Jag letade efter ett beg Nikon 18-200 som allround till min D60, tyvärr hittade jag inget så jag valde ett nytt Sigma 18-125 OS HSM istället,( http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=17312) För ca 3300:- tycker jag det är ett verkligt prisvärt objektiv.

Har varit helnöjd med Sigmat som allroundobjektiv, faktum är att det sitter på kameran 90% av tiden utom när jag använder mitt Nikon 35/1,8.

Min rekommendation: Nikons 18-200 VR. Alla så långa zoomar är ju lite av kompromisser, men det exemplar jag släpat runt i ett par år var faktiskt mycket bra under 100 mm, lite mjukare men fortfarande helt OK på längre brännvidder.

Brukar numera ligga kring 4000 kr begagnat vilket är prisvärt.

Ja, det låter prisvärt! Såklart det är en kompromiss :) Men det är ju det jag vill ha i det här fallet :)
Ska håålla utkik efter begagnade exemplar, annars får det bli nytt helt klart

Det har ju mycket med tycke och smak och vad man fotograferar att göra. För mig skulle ett 16-85 vara valet om jag var tvungen att välja bara ett objektiv att ha med (egentligen hade det varit optimalt om det hade haft ännu lite mer vidvnkel, men...). Jag hade dock slängt med ett 35/1.8 åxå, för när man behöver lite mer ljusstyrka.
Men då använder jag ju min telezoom relativt sällan även när den finns med i kameraväskan.

Jag använder min 18-105 med gott resultat på resor. Ibalnd tar jag en 50/1.8 för det korta skärpeljupets skull, men det kommer inte ofta till användning.

Per.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto