Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utbyggnad med Canon Speedlight 420EX

Produkter
(logga in för att koppla)

Edward

Medlem
Jag har en EOS 350D och en Speedlight 420 EX. Tycker att den blixten ger mig den kraft jag behöver.

Jag vill dock ha möjligheten att montera blixten på ett stativ och använda paraply eller bounser Detta för att fota enklare studiosessioner, och eventuellt on location i b.la. replokaler och utomhusmiljöer.

Fråga 1: Vad behöver jag? Räcker det med en sladd mellan kamera och blixt eller måste jag köpa en dyr trådlös sändare... eller kanske fungerar inte detta alls med min blixt.

Fråga 2: Vad är att föredra som allround amatör med denna blxt? Paraply eller bounser?

Tacksam för svar!

Du kan inte använda vilken kabel som helst mellan kameran och blixten, det måste vara någon av Canons egna.

Dels finns det en 60cm med fullt automatikstöd som kostar nånstans mellan 500 och 1000 ny. Iblnad hittar man de här bagagnade för 2-400kr. (har själv en som jag är nöjd med)

Sedan finns det längre kablar också, men jag är inte säker på att de bibehåller automatiken. Dessutom blir de såpass dyra att steget till en trådlös sändare inte är stort.

Så för att behålla automatiken med en låg budget så är det den korta kablen som gäller. Jag använder den + blixt +litet paraply (ca30cm) handhållet för att få hyffsade blxitbilder portabelt.

Om du skippar TTL-automatiken, så kan du även köpa en begagnad äldre blixt + slavtändare som du sätter på stativet. Detta kräver dock att du har manuell inställning av blixtstyrkan på din kamera/blixt, annars triggas blixten på stativet av förblixten.

Jaha, det är de priserna som gäller alltså? Jag hade hoppats på en 10 meters sladd för 199 kr. =)

Men då kanske det är lika dra att slå till på en trådlös utlösare för 2 000 kr... då var det löst.

Nu återstår bara; paraply eller bouncer?

Istället för trådlös utlösare kanske du skall överväga en 550EX (kostar runt 2500 begagnade). Det är en blixt som desstuom funakr som trådlös utlösare.

Då kan du ha 550 EX för upplättning på kameran (antingen riktad rakt fram eller upp i taket, väggen bakom...) och så har du 420 Ex med ett litet parapply som huvudljus ganska nära snett framför/ovan motivet. Nära för att få mjukare ljus + tillräcklig styrka.

Det blir en liten smidig utrustning, använder själv ett liknande system för portabelt bra ljus (men har en 550 +580 istället).

Man lär sig något nytt varje dag! =)

550EX och 580EX har alltså samma funktion inbyggd som en trådlös utlösare. Det är grejer det! =)

Kan man stänga av den blixt som sitter på kameran ifall man endast vill använda sändarfunktionen för att t.ex. få ett ljus snett från sidan från en paraplymonterad 420EX?

Japp, du kan stänga av blixtne på kameran så att den bara fungerar som sändare. (Den kommunicerar doc via en förblixt).

Du kan även ställa in olika förhållanden mellan blixtarna så att blixten på kameran bara blir en liten upplättning i förhållande till slavblixten. Men eftersom även avståndet mellan blixt och motiv spelar in så krävs det ofta ett par testbilder innan man hittar rätt förhållande.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar