Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utbildningar/vägen till där ni är idag

Produkter
(logga in för att koppla)

Naile

Aktiv medlem
Hej!
Jag går bild och formgivning i gymnasiet och har den här veckan inga vanliga lektioner utan vi gör studiebesök och får information om olika högskolor och universitet.
Vi har i uppdrag att ta kontakt med en utövare av ett yrke som vi är intresserade av och fråga hur han/hon har gått till väga för att arbeta med det.
(behöver inte vara fast anställning eller så)

Eftersom fotografi och fotografisk konst överhuvudtaget är det bästa jag vet så tänkte jag att ni här på fotosidan som på något sätt arbetar med fotografi kunde tala om:

Er utbildning - gymnasie, högskola/universitet, kurser och allt som handlar om hur ni har lärt er och utvecklats som fotografer! (ni behöver inte skriva en uppsats, bara några rader så blir jag jätteglad!)

Första jobbbet (inom fotografi)- hur fick ni det? hur var det?

Vad jobbar ni med just nu?

och.. vad ska man tänka på om man vill arbeta med fotografi? (lite svår fråga jag vet, men försök!)

Inom fotografi menar jag allt från regelrätt fotograf till retuschör etc. allt som har med fotografi att göra alltså!

Tack på förhand!

/Andreas
 
Gick Sam-media på gymnasiet. pluggade där Foto A men fastnade inte. Var däremot väldigt intriserad av film. Så efter att ha gått några filmrelaterade kurser på gymnasiet så pluggade jag filmkunskap på jakobgsbergs folkhögkola efter. Och höll på mycket med kortfilmer på fritiden. Men sedan i vintras så fick jag upp intresset för stillbildsfotografering. Och sen dess har det bara vuxit och vuxit. Och har nu börjat frilansa lite och hoppas att det kommer fler jobb framöver. Mitt första jobb gjorde jag i somras åt en bekants restaurang. Bla. matbilder som du kan se bla. mina bilder. Typ så.

:)
 
Efter gymnasiet (teknisk linje) fick jag jobb som kopist på ett proffslabb i Göteborg.
Jag skickade in mina papper med en kopierad bild och frågade om de ville ha någon som mig.

Sedan fick jag hastigt och lustigt plats som assistent till en fotograf, en av hans anställda skulle starta eget och jag hörde talas om det via en kompis som kände någon som kände någon...

Efter ett par år (av färgkopiering, assisterande och självständiga reklamjobb) stack jag till Toronto och provade lyckan som frilansassistent.

Gick bra i mer än ett år innan jag blev utslängd av myndigheterna. Jag åkte över till USA en gång för mycket vilket gjorde att de började ifrågasätta vad jag gjorde...

Sedan fick jag höra av en bekant på en reklambyrå att det var säsong för bilfotografering (SAAB och Volvo) så jag ringde runt och hittade via SAABs egen studio (i Vänersborg) en fotograf som kunde tänka sig en praktikant ett tag.
Jag blev 1:e assistent efter några månader och hade en skön tid med roliga fotograferingsjobb åt Mercedes, SAAB och Volvo.

Efter det blev jag min egen och numera blandar jag fotograferingar med kurser och lite skrivande.

Utbildning inom foto har jag ingen, jag är självlärd plus att jag naturligtvis lärt mig mycket av det dagliga arbetet.

Jag har en del kurser i färghantering, grafiskt arbetsflöde, papperskunskap och annat som jag gått parallellt med mitt arbete.

Jag har lärt mig genom att lyssna och läsa. Och inte lita på ”experter” rakt av.
Om man mixar tekniska böcker med fotografintervjuer från Foto och att läsa sådant som Umberto Ecos senaste bok ”Om skönhet” och se sig om för att lära sig hur saker ser ut får man känsla och kunskap om hur god fotografi skall vara.
 
En annan har tagit det lungt på utbildningsfronten.
I ryggen har jag Medieprogrammet där jag läste Foto A och B. Utöver det så har jag arbetat som skolfotograf i ca två månader (Ingen höjdare).

Likt dig... Så letar jag efter en schysst utbildning... Allt för att kunna komma vidare i mitt fotografierande... Och ta det till en ny nivå... Så... Mer inlägg i denna tråd är önskvärt...
 
Jag har last 3 ar pa IEFC i Barcelona, ar inne pa mitt 4e och sista ar.

Skolan ar bra och bred, mycket inriktad pa analog fotografering.

Mitt forsta jobb fick jag genom en van.

Just nu jobbar jag som frilans har i barcelona men ocksa en del i sverige.

Motivation ar bland det viktigaste for den som funderar pa en fotografisk bana, da konkurrensen ar ytterst hard. Men sen handlar det som allt annat om att skaffa sig kontakter och jobba hart.
och att ha kul vagen, viktigast av allt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.