Dock om man inte skaffar sig för stora utgifter varje månad så har vi ett land som låter oss falla och få stöd från socialen med minimum norm så alla chanser finns bara man satsar!
Det finns en hel del mekanismer och regelverk som gör attt det blir mycket knepigt att använda socialen som ett sätt att kunna heltida med drömyrket...försörjningstöder var aldrig designat så och de senaste 5 årens regelförändringar och prioriteringar har inte varit till det bättre om man säger så.
I regionen som trådstartaren bor i är det nästan ett heltidsjobb att försöja sig på soc, och dessutom finns det tyvärr ingen säkerhet i att man får det. Alla som haft nån som helst kolla på hur skyddsnätet ser ut numera har en ganska god ide om hur desperat situationen är för många som tvingats till positionen att vara under socialens nåder. En mycket tärande situation som tar väldigt mycket av människor. Stora delar av min bekantskapskrets är människor som på detta sättet kommit mer eller mindre utanför samhället med väldigt små möjligheter att ta sig in.
Det finns gott om människor som nu närmar sig 30 och ännu inte fått ett riktigt jobb (trots idogt arbete).
Att rekommndera någon att riskera en sådan situation hellre än att ta ett par extra år för att skaffa sig ett säkert yrke först tycker jag är väldigt skadligt för att inte säga oansvarigt.
Ta du och "offra" (du kommer som regel ha ganska kul och antagligen tjäna ihop en del pengar på det i det långa loppet så offra är nog fel ord) några år och se till at ha en god grund att bygga på vid sidan av det fotografiska för du kommer behöva den under det första 10 åren.
Se det som en försäkring, kanske svider lite när man skaffar den men den är bra att ha när det skiter sig. Och jag skriver "när", inte "om", för alla som kollat på siffrorna över hur många utbildade fotografer fom delar på unjefär hur många heltidsinkomster kan se att det blir nog inte ens 25 % åt var och en om man fördelar ut det.
Det är inte riktigt samma extrema siffror som för den som försöker att bli fotbollsproffs eller rockmusiker men det är definitivt inte så långt ifrån som många tror.
Jag önskar dig och alla andra som siktar på detta lycka till, för jag tycker att det finns alldeles för få kunniga fotografer där ute!