Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utbildning/kurs

Produkter
(logga in för att koppla)

mab

Medlem
Jag söker med ljus och lykta efter utbildningar och kurser inom fotografi. Någon som har några bra förslag? Jag har hittat ett par stycken men inget som jag tycker riktigt passar.

Jättetacksam för alla svar!

/Lina

Har tyvärr ingen koll men om du berättar vilka utbildningar du hittat och varför de inte passar så underlättar det för de som har koll.

Folkuniversitetet har bra fotoutbildningar, sedan brukar ju div. studiecirklar erbjuda foto-kurser...

Annars så finns ju x-antal större utbildningar som fotohögskolan, biskop-arnö, gfu och reklamfotografi i gammelby (tror jag iaf...)

Sen har du ICP i New york som är riktigt bra eller varför inte Fatamorgana som ligger i Köpenhamn...

Lite tips iallafall...

grund+ påbyggnad

Först och främst vill jag ha en "grund" på papper - tycks vara enda sättet att bli antagen till någon form av vidare utbildning. Sedan är alla vidare utbildningar av intresse! Främst i Sverige men även utomlands på sikt.

Tackar och bockar för alla förslag!

:)

/Lina

Tillägg; Vad jag hittat är den tvååriga linjen i Gbg (Fotografprogrammet) samt Fotolinjen i Malmö/Lund (?? - står både och på mina papper) En del folkskolor har kurser men av någon anledning ser det inte djupgående på de?? Några erfarenheter från dessa kurser/utbildningar??

viebäck

Hejsan!
Jag kan rekommendera Viebäcks fotoskola
Viebäck
Den är numera 2-årig. När jag gick 2000/2001
var den 1-årig och första året är grundkurs.
Den är inriktad på dokumentär foto, men min uppfattning var att den är väldigt bred.
Vi gick igenom de flesta områden och genrer, med duktiga föreläsare som Lennart Nilsson, Ulf Sjöstedt mfl.
Huvudlärare för kursen är Bruno Helgesson, naturfotografernas ordförande.
Andra året är ett projektår, där man jobbar med olika självständiga projekt, som tex. utställningar, reportage etc.
Under första årets vårtermin gör alla elever en reportageresa någonstans i världen.
När jag gick där begränsades vi till att åka i Europas öststater. Vi fick uppdrag av Bruno som vi skulle lösa i Landet vi åkte till (tex. reportage om zigenare i rumänien, barnhem i Polen och liknande)
Jag kan starkt rekommendera den här utbildningen eftersom den är väldigt bred, man lär sig mkt.

Tål inte mörkrummet...

Jag har problem att hitta en utbildning som inte innehåller mörkrumsteknik..

jag tål inte/är allergisk mot vätskorna så jag vore tacksam för en digital lr åtminstonne mörkrumslös motsvarighet.. vet någon om någon?

/Christian

Varför använder du bara inte handskar när du vistas i mörkrummet och handskas med div. kemikalier? har många bekanta med samma allergi och det funkar utmärkt.

Luciano skrev:
Varför använder du bara inte handskar när du vistas i mörkrummet och handskas med div. kemikalier? har många bekanta med samma allergi och det funkar utmärkt.

Tyvärr så handlar min allergi om ämnen som andas in.. det skulle vara om jag hade syrgasmask :p

/Christian

Tack!

Viebäck ser intressant ut! Tror jag såg något om det för något år sedan, man kan inte komma ihåg allt!

Men som vanligt är det följande som gäller:
(urdrag från deras hemsida)
Förkunskaper
För att bli antagen till Fotoskolan ska du ha
grundläggande förkunskaper i fotografering
och mörkrumsarbete.

Detta begrepp är lite "suddigt" i mina ögon. Visst jag har väl "grundläggande kunskap" men hur grundläggande??

Mvh
/Lina

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar