ANNONS
Annons

Utbildad och diplomerad fotograf??

Produkter
(logga in för att koppla)

picturina

Aktiv medlem
Vad krävs för att kalla sig så?Vad krävs för att driva en fotoatelje?
Det verkar vara lite olika med det, eller?Jag menar att det är kanske lite överkurs att gå flera år på en utbildning i göteborg om man inte tänker jobba med annat än porträtt?Räcker det medatt gå två terminer på folkhögskola för att kalla sig utbildad fotograf??Tacksam för synpunkter
 
Tror vem som helst som fotar kan kalla sig för fotograf.Om du har utbildat dig inom foto så är det bara att referera till utbildningen. Vissa skolor ger såklart bättre status än andra, men jag har aldrig varit med om att jag fått jobb/inte fått jobb beroende på vilken skola jag gått.

Om du inte tycker att du behöver gå flera år för att kunna börja jobba så finns det väl ingen anledning att göra det.
Du måste kunna dina saker-det är det viktigaste. Sen handlar det lika mycket om drivkraft, kreativitet och att det realistiskt går att genomföra dina planer. Ska du ha atelje måste du ha företag med allt vad det innebär. Du måste ha proffs-utrustning och det kostar mycket pengar.

Eller så kör du som hobbyverksamhet och skaffar dig mer erfarenhet tills du känner dig mer varm i kläderna.

Lycka till!
 
Tror vem som helst som fotar kan kalla sig för fotograf.Om du har utbildat dig inom foto så är det bara att referera till utbildningen. Vissa skolor ger såklart bättre status än andra, men jag har aldrig varit med om att jag fått jobb/inte fått jobb beroende på vilken skola jag gått.

Om du inte tycker att du behöver gå flera år för att kunna börja jobba så finns det väl ingen anledning att göra det.
Du måste kunna dina saker-det är det viktigaste. Sen handlar det lika mycket om drivkraft, kreativitet och att det realistiskt går att genomföra dina planer. Ska du ha atelje måste du ha företag med allt vad det innebär. Du måste ha proffs-utrustning och det kostar mycket pengar.

Eller så kör du som hobbyverksamhet och skaffar dig mer erfarenhet tills du känner dig mer varm i kläderna.

Lycka till!

Bra inlägg, men att man måste ha proffutrustning är att ta i, många seriösa fotograferings studios har det ej.
 
Proffsutrustning?

Om man försörjer sig på fotografering är man professionell (=proffs)

Den utrustning man då använder är alltså en proffsutrustning, oavsett vad det är för grejor. Plättlätt! :)
 
Yrkesfotograf...

Vad krävs för att kalla sig så?Vad krävs för att driva en fotoatelje?
Det verkar vara lite olika med det, eller?Jag menar att det är kanske lite överkurs att gå flera år på en utbildning i göteborg om man inte tänker jobba med annat än porträtt?Räcker det medatt gå två terminer på folkhögskola för att kalla sig utbildad fotograf??Tacksam för synpunkter

Hej Eva-Kajsa!
Om du läser lite om dom stora fotografer som funnits och även finns så kan man utan överdrift säga att att dom inte har någon utbildning motsvarande dom högre utbildningar som finns idag.Att arbeta som fotograf är inget som kräver utbildning eller diplom som du frågar om. Konsten eller om du så vill kunskapen att kunna/lära fotografera kommer genom att träna detta.Därmed säger jag inte att det är fel att gå någon kurs i tex studiofotografering.Men allt hänger nog på dig själv, vilken "nyfikenhet" du har på fotografering hellt oberoende vad du fotograferar. Själv har jag hållit på sedan mitten av 1960-talet och gjort många misslyckade bilder.Men dessa bilder är de som lärt mig mest.Och visst har jag haft möjligheten att möta andra yrkesfotografer genom åren. Men jag anser att det inte finns någon enkel sanning om vad som är rätt och fel i fotografering.
Vad gäller utrustning för tex studio/fotoatelje så finns det dock några givna sanningar.Gör som så att du gör ett studiebesök hos en yrkesfotoraf och få tips om vad för "grundutrustning" du behöver för att kunna göra bilder i en studio. Om detta inte skulle gå så finns det bl.a på "biblan" och även ute på nätet uppgifter om belysning,teknik m.m.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.