Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utan att kalibrera

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag trodde du fått svar på din fråga; köp en kalibrator, tex Spyder Pro. Jag uppfattade det dessutom som att du var nöjd med svaret, sorry om jag missförstod. Att du råkar vara trådskapare betyder väl inte att tråden måste dö när du fått dina svar, vi andra kan väl få diskutera vidare om vi vill, eller?

Japp. Jag är nöjd med svaret. Tycker det var snabbt och smidigt beskrivet. Diskutera på ni :)
Själv tar jag mig en macka så länge...
 
Har en Dell U2410 och har tidigare använt en spyder 2 och kan väl säga att det gjorde ett någotsånär jobb men den lämnade en del att önska. Kanske är Spyder 3 bättre har ingen erfarenhet av den, utan skaffade en colormunki i hopp om att få bättre kalibrering och också kunna skapa skrivarprofiler.

Jag kalibrerade i början varje vecka men hade svår att se att det gjorde någon skillnad och har därför nu gått över till varannan vecka. Dvs ingen synbar avdrift på skärmen och mätinstrumentet gav inte heller upphov till några differenser.
Vill man känna sig säker och kalibrera varje vecka så tar det ju inte lång stund, så jag se ingen direkt nackdel med detta.
 
Jag har förstått att du anser att jag inte vet vad jag pratar om. Du har sagt det mer än en gång och anser uppenbarligen att det är viktigt för den här tråden. Det enda jag sagt är vad jag tycker och tänker om kalibrering. Vad du är ute efter vet jag inte, men du har gjort detta till en fråga om person och inte sak.

Det sista ordet får du mer än gärna, men låt gärna bli att vara oförskämd.
Är det nu du fick slut på argument, eller? Jag är oförskämd och du känner dig kränkt, som halva svenska folket i alla sammanhang, när det inte går deras väg?

Låt oss nu backa en sida; jag påstår: "Moderna LCD skärmar för husbehovsbruk behöver inte kalibreras varje vecka, en gång i månaden eller varannan månad räcker gott."

Du replikerar till trådskaparen, men som jag uppfattar det, med adress till mig: "En gång i veckan är inte för mycket."

Jag uppfattar det som att du har någon form av kunskap kring detta och frågar: "Vad har du för avdrift på din skärm efter 7 dagar, mätt som genomsnittligt dE?"

Detta har du ingen aning om, utan istället börjar du svamla och jag uppfattar det som att du inte vet hur ofta du behöver kalibrera din bildskärm, du uttrycker bara dina uppfattningar och vad du tror om saken.

[raderat av forumvärd]
 
Senast redigerad av en moderator:
För dem av er som tycker det är intressant hur Fotosidans forumvärdar bedömer våra inlägg, så kan ni läsa Christer Lindh's bedömningar här:

http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1551174&postcount=52

Han är en av Fotosidans mest konflikträdda forumvärdar/ägare och eftersom jag ifrågasatte hans omdöme tidigare när det gällde forumbestraffningar, så tar han varje tillfälle i akt att bestraffa mina kommentarer numera.

Känn dig trygg Alagazam, Christer Lindh vakar över dig!
 
Trams

För dem av er som tycker det är intressant hur Fotosidans forumvärdar bedömer våra inlägg, så kan ni läsa Christer Lindh's bedömningar här:

http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1551174&postcount=52

Han är en av Fotosidans mest konflikträdda forumvärdar/ägare och eftersom jag ifrågasatte hans omdöme tidigare när det gällde forumbestraffningar, så tar han varje tillfälle i akt att bestraffa mina kommentarer numera.

Känn dig trygg Alagazam, Christer Lindh vakar över dig!

Vilket trams att skriva på ett forum!

Däremot tror jag det ligger något i det du säger om onyttan att kalibrera för mycket. Själv har jag en okalibrerad 19 tums Dellskärm som varje gång jag beställer från crimson gör mig nöjd med mitt ekonomival. Skulle aldrig byta till en skärm för många lax så länge som min nuvarande skärm (som jag haft i snart 4 år) ger samma bilder (med arbetslampan tänd) som de kopior jag får från Crimson. Och jag är inte färgblind (dock något närsynt)!
 
Senast ändrad:
Vilket trams att skriva på ett forum!

Däremot tror jag det ligger något i det du säger om onyttan att kalibrera för mycket. Själv har jag en okalibrerad 19 tums Dellskärm som varje gång jag beställer från crimson gör mig nöjd med mitt ekonomival. Skulle aldrig byta till en skärm för många lax så länge som min nuvarande skärm (som jag haft i snart 4 år) ger samma bilder (med arbetslampan tänd) som de kopior jag får från Crimson. Och jag är inte färgblind (dock något närsynt)!
Tramset ligger ju i vad som hänt tidigare! Gott att det funkar med din uppsättning!
 
Japp

Tramset ligger ju i vad som hänt tidigare! Gott att det funkar med din uppsättning!

Ja, just när det gäller det har jag haft tur (Annars är jag välkänd i kamratkretsar för att ha ´"optisk otur"!!! - alla incidenter på ny utrustning som från början fallerat skulle kunna täcka en lång tråd här eftersom den sträcker sig från det tidiga 80-talets första egna systemkamera (Chinon CE-4) till 3! olika ex av Canons, till himmeln höjda, 70-200/4 IS USM förra året.

PS Glömde allt strul med 7D (numera matar jag på och det blir alltid någon bild som blir knallskarp vilket inte alltid hände tidigare)
 
Senast ändrad:
Jag kalibrerade i början varje vecka men hade svår att se att det gjorde någon skillnad och har därför nu gått över till varannan vecka. Dvs ingen synbar avdrift på skärmen och mätinstrumentet gav inte heller upphov till några differenser.
Vill man känna sig säker och kalibrera varje vecka så tar det ju inte lång stund, så jag se ingen direkt nackdel med detta.

I allt fler program finns det en valideringsfunktion, som gör att man kan kolla av om man behöver kalibera/profilera skärmen. Denna kan man göra så ofta man vill, men har man en bra profil ska den inte ersättas i onödan. Valideringen är ju också bra genom att man kan kontrollera både resultatet av kalibreringen och kvaliteten på skärmen.

Stefan
 
I allt fler program finns det en valideringsfunktion, som gör att man kan kolla av om man behöver kalibera/profilera skärmen. Denna kan man göra så ofta man vill, men har man en bra profil ska den inte ersättas i onödan. Valideringen är ju också bra genom att man kan kontrollera både resultatet av kalibreringen och kvaliteten på skärmen.

Stefan

Intressant, tyvärr hittar jag inte nån valideringsfunktion i mitt program.

En sak som jag kom att tänka på.
När man kalibrerar/profilerar mäter man ju också det omgivande ljuset. Är det då inte bra med olika uppsättning för dagsljus och lampljus?
 
Intressant, tyvärr hittar jag inte nån valideringsfunktion i mitt program.

En sak som jag kom att tänka på.
När man kalibrerar/profilerar mäter man ju också det omgivande ljuset. Är det då inte bra med olika uppsättning för dagsljus och lampljus?

I program som ColorNavigator, Basiccolor, BlueEye och iColorDisplay finns det sådana funktioner. Det finns också som separat program, kallat U-Dact. Rätt dyrt för den som inte har väldigt stora behov av att ha koll på sin skärm.

Jag försöker undvika att sitta i olika ljus, eftersom det påverkar färgseendet så kraftigt. Så det innebär neddragna mörkläggningsgardiner och en och samma ljuskälla hela tiden. Men om du inte kan undvika att sitta under olika ljus så är det lite bättre att ha två olika profiler.

Stefan
 
Jag arbetar idag oftast vid min 24" Hp, jag kör mac men har inte något att färgkalibrera med.
Vad för inställningar på skärmen bör man ha som "standard" för att försäkra sig något imot bildresultatet på papper utan att behöva kalibrera? vilken färgtemp fungerar bäst?

Är så dålig på det här med "skärmbild matcha pappersbild".

Fråga 2:

Vad är lämpligast, och billigaste sättet att kalibrera skärmen på ?
Hört talas om spidern men är de de billigaste, och smidigaste alternativet?
Hört om folk som kalibrerar en gång i veckan för att försäkra sig om att bilderna ska se exakt lika ut på pappret som på skärmen. Är detta nödvändigt? Ställer skärmarna om sig så mycket?

Hej Patrik

Det här var sannerligen en diskussion som tog omvägar:)

För att svara på din ursprungsfråga: Vad göra om man inte har tillgång till kalibrering över huvudtaget?

Mitt tips då är att kolla om tillverkaren (dvs. HP) skickar med en fabriksgjord ICC-profil för skärmen. I sådana fall kan du använda den som bildskärmsprofil i datorn och ställa din bildskärm i det läget som profilen är baserad på (behöver inte alltid vara fabriksinställning då dessa oftast är gjorda för att se så snygga ut som möjligt i en butik, snarare än att visa neutrala gråskalor;). Ofta finns det ett sRGB-läge som profilen skulle kunna vara baserad på. Om du öppnar en fabriksprofil i en textredigerare kan det ibland gå att se vilken preset den är kopplad till.

Vad jag vill säga med detta och som jag inte tycker framgår i tråden är att det viktigaste (förutom att skärmen är hyffsat neutral) är att datorn vet hur skärmen ser ut (med andra ord att den är profilerad). Då kan i alla fall färghanteringssystemet göra ett jobb. Bättre med lite jobb än inget jobb alls...

//Dick Bender
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.