Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utöka räckvidd wifi extra accesspunkt

Produkter
(logga in för att koppla)
Skumt. Kollar jag i webgränssnittet för telias router så står det WPA-PSK, men kollar jag med min android-app så får jag info WPA2. Tycker det vore konstigt med WPA-PSK...
 
Har kollat nu och båda routerna har varit inställda på WPA2-PSK hela tiden. Såg en öppning där men... :( Nu ska jag kyla ner mig med ett dopp i poolen, sedan bingen. Tack! (kollar givetvis här efter badet också.. ;)
 
Har kollat nu och båda routerna har varit inställda på WPA2-PSK hela tiden. Såg en öppning där men... :( Nu ska jag kyla ner mig med ett dopp i poolen, sedan bingen. Tack! (kollar givetvis här efter badet också.. ;)

Har din "NG" möjligtivs separata inställningar för DHCP vad det gäller "trådat" LAN och WLAN?
Vissa routrar har detta.

Upplägget som du använder bygger på att du använder din "NG" som switch.
Vilket uppenbarligen fungerar vad det gäller "trådat" LAN.

Men som inte verkar fungera som tänkt med ditt WLAN.
 
Skumt. Kollar jag i webgränssnittet för telias router så står det WPA-PSK, men kollar jag med min android-app så får jag info WPA2. Tycker det vore konstigt med WPA-PSK...

Står din NG inställd på att acceptera flera protokoll? T ex både WPA+PSK och WPA2+PSK? Kan du koppla upp dig om du byter SSID på ng:n ( i testsyfte)?
 
Prova:

1. Stäng av kryptering och kör med öppet nät. Det är ingen permanent lösning, men det kanske leder vidare. För att ha åtmistone lite säkerhet medan du provar så kan du aktivera MAC-adress-filtrering så att bara dina egna datorer släpps in.

2. Sätt olika SSID på din huvudrouter och NG-routern. Om det fungerar då, så har du något att nysta vidare i.
 
Baserat på felmeddelandena, "Anslutningen misslyckades" eller "fel lösenord" är ditt problem först och främst att du inte får en "länk". Eventuella problem med DHCP och NAT är meningslösa att felsöka i nuläget.

Jag kollade i manualen för din ng och det är möjligt att köra både WPA och WPA2 samtidigt. Om du har valt denna inställning, ändra till WPA2+PSK (det som matchar din teliarouter).
 
Ser ut att ha varit krypteringen som spökade. Provade med öppet nät och det funkade. Kollade NOGA att jag angav samma kryptering (WPA2-PSK[AES]), samma nyckel och samma SSID och nu funkar det! Passerar jag genom huset med min "wifi-analyzer-app" på telefonen så ser jag att den switchar till NG när jag närmar mig baksidan av huset. Inga lagg och den ansluter till nätverket oavsett placering i huset. Stort tack!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.