Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utöka räckvidd wifi extra accesspunkt

Produkter
(logga in för att koppla)

Drogen

Aktiv medlem
Jag håller på att bli gråhårig på mitt trådlösa nätverk. För att förbereda för fiber, och samtidigt utöka räckvidden på mitt trådlösa nätverk till baksidan av huset , så tänkte jag använda en överbliven trådlös router (Netgear WNR834Bv2, kallas NG) som extra accesspunkt. Enligt vad jag kan läsa mig till på bl.a. dessa sajter...
http://kb.netgear.com/app/answers/d...uter-as-an-access-point-on-a-network-that-has
http://www.tested.com/tech/298-how-to-use-an-old-router-to-expand-your-wi-fi-network/
...så ska det funka med en nätverkskabel från min huvudrouter (Telia TG799vn v29 kallas T) till NG-routern. NG har fått en fast IP-adress inom samma nät och DHCP är avaktiverat. Trådlösa inställningarna i NG är inställt på samma nät som T med samma krypteringskod och jag har testat med både samma och olika kanaler på båda routerna.

Problemet är att jag ser båda accesspunkternas nät men kan inte ansluta till NG. Står jag nära T så går det bra att ansluta till nätverket, men mina trådlösa enheter byter inte till NG när jag förflyttar mig. Enheterna kan inte ens ansluta till NG när jag står nära den. "Anslutningen misslyckades" eller "fel lösenord" blir svaret. Flyttar jag mig lite närmare T så ansluter de fint. Det verkar som att man inte kan ansluta till mitt nätverk via NG.

Gör jag något fel, eller finns det bättre sätt att lösa detta? Jag skulle gärna vilja plugga in någon form av accesspunkt/repeater för att få bättre täckning på mitt trådlösa nätverk. Hjälp..!
 
Det du behöver är en "repeater".
Vilket skall anslutat på ett helt annat sätt än det du beskriver.

I det fall att din "NG" inte har en repeater-funktion.
Så är mitt tips att du skaffar en riktig repeater.

Typ den här:
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/tradlost-natverk/bryggor-repeatrar/belkin-n600-repeater-p94772

Rätt uppsatt så förlänger du ditt existerande trådlösa nät. Med samma SSID (nätverksnamn) och lösenord.
"Handover" bör fungera utan att du behöver tänka på det.
 
Det du behöver är en "repeater".
Vilket skall anslutat på ett helt annat sätt än det du beskriver.

I det fall att din "NG" inte har en repeater-funktion.
Så är mitt tips att du skaffar en riktig repeater.

Typ den här:
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/tradlost-natverk/bryggor-repeatrar/belkin-n600-repeater-p94772

Rätt uppsatt så förlänger du ditt existerande trådlösa nät. Med samma SSID (nätverksnamn) och lösenord.
"Handover" bör fungera utan att du behöver tänka på det.

Jag har en repeater som jag slutat använda, de funkar inget vidare jämfört med en kabelansluten trådlös accesspunkt.

Skaffa en sån. Nu har jag två accesspunkter i stort hus och enheterna byter sömlöst.
 
...kabelansluten trådlös accesspunkt.

Skaffa en sån.

Det var det jag trodde att jag gjorde... Min NG ska (trodde jag) fungera som en kabelansluten (det är den) trådlös accesspunkt med de inställningar jag har gjort. Jag har inga problem med att betala lite för att få en lösning som funkar, men jag trodde jag skulle komma billigt undan. Ska kolla på era förslag. Varje gång Spotify laggar i uterummet får jag en sur blick av övriga i familjen ;) .
 
Typ den här:
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/tradlost-natverk/bryggor-repeatrar/belkin-n600-repeater-p94772

Rätt uppsatt så förlänger du ditt existerande trådlösa nät. Med samma SSID (nätverksnamn) och lösenord.
"Handover" bör fungera utan att du behöver tänka på det.

Den är helt trådlös antar jag? Jag tänkte att eftersom jag har Cat6-kabel genom hela huset så skulle jag använda den både till en switch och vidare in med kabel in i min mediadator, samt även kabel till en trådlös accesspunkt. Det borde väl vara bättre att använda kabeln som finns istället för att "repeata" en dassig trådlös signal, eller? Vad finns det för kabelanslutna alternativ av accesspunkter? Skulle denna kunna funka?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1277183
 
...så ska det funka med en nätverkskabel från min huvudrouter (Telia TG799vn v29 kallas T) till NG-routern. NG har fått en fast IP-adress inom samma nät och DHCP är avaktiverat.

Till vilken port på NG-routern har du kopplat nätverkskabeln? Kan du ansluta en dator till en av nätverksportarna på NG-routern och komma ut på internet?
 
"Inkommande" nätverkskabel går till port 1 på NG. Går jag vidare från port 2 till en dator så funkar det fint ända ut på fotosidan.se :) Jag använder inte "WLAN" eller "Internet-porten".

Jag vet inte riktigt vad "bakom en nat" betyder tyvärr...
 
"Inkommande" nätverkskabel går till port 1 på NG. Går jag vidare från port 2 till en dator så funkar det fint ända ut på fotosidan.se :) Jag använder inte "WLAN" eller "Internet-porten".

Jag vet inte riktigt vad "bakom en nat" betyder tyvärr...

NAT betyder Network Address Translation.
En funktion som garanterat finns, och används. I den router som du har kopplat på din internetanslutning.
Sätter du router 2 på en "icke publik" IP-adress, och stänger av DHCP.
Så får du snabbt en hel massa problem,
Varför det vore i det närmaste förvånansvärt om du fick internet att fungera mot din "NG". Dvs via WLAN. (Att det funkar via "trådat" nätverk, när du gör så är inte så konstigt, då din "NG" fungerar som en "switch" för ditt trådade nätverk.
Dock inte för det trådlösa nätverket i det här fallet.

(De länkar du har i ditt första inlägg är inte helt utförliga, och kräver en hel del förkunskap för att kunna förstås på rätt sätt).

Har du någon skrivare eller annan enhet i nätverket. Som du behöver komma åt från hela huset?
Att jag undrar beror på vilket som är den billigaste/bästa lösningen i just ditt fall.
 
NAT betyder Network Address Translation.
En funktion som garanterat finns, och används. I den router som du har kopplat på din internetanslutning.
Sätter du router 2 på en "icke publik" IP-adress, och stänger av DHCP.
Så får du snabbt en hel massa problem,
Varför det vore i det närmaste förvånansvärt om du fick internet att fungera mot din "NG".
Bl.a. för att de enheter du försöker att ansluta mot din "NG" inte får en korrekt tilldelning av DNS-servrar.
(De länkar du har i ditt första inlägg är inte helt utförliga, och kräver en hel del förkunskap för att kunna förstås på rätt sätt).

Har du någon skrivare eller annan enhet i nätverket. Som du behöver komma åt från hela huset?
Att jag undrar beror på vilket som är den billigaste/bästa lösningen i just ditt fall.

Hade han inte ställt om routern till att vara en trådlös accesspunkt? Då blir det ingen NAT.
 
Hade han inte ställt om routern till att vara en trådlös accesspunkt? Då blir det ingen NAT.

Sorry, jag insåg det, och ändrade mitt svar. Samtidigt som du skrev ditt svar...

Såvida det inte finns någon skrivare eller annan enhet som är kopplat till nätverket.
Så är mitt förslag att sätta båda routrarna i "standardläge" mot publika IP-adresser.
 
"Inkommande" nätverkskabel går till port 1 på NG. Går jag vidare från port 2 till en dator så funkar det fint ända ut på fotosidan.se :) Jag använder inte "WLAN" eller "Internet-porten".

Använder du samma autentiseringsmetod och kryptering, t ex WPA2 och AES, på båda? Är nätverksnamnen (SSID) exakt lika?
 
Sorry, jag insåg det, och ändrade mitt svar. Samtidigt som du skrev ditt svar...

Såvida det inte finns någon skrivare eller annan enhet som är kopplat till nätverket.
Så är mitt förslag att sätta båda routrarna i "standardläge" mot publika IP-adresser.

Då kommer grejerna på nätverket inte att kunna prata med varandra. (aha, det var så du menade, i vilket fall, det känns lite onödigt att ha två nätverk när det bara behövs ett)
 
Båda nätverksnamnen är exakt lika. När det gäller krypteringen så tror jag det, men blir osäker nu. Ska kolla.

Har f.ö. en trådlös skrivare i nätverket.
 
Då kommer grejerna på nätverket inte att kunna prata med varandra. (aha, det var så du menade, i vilket fall, det känns lite onödigt att ha två nätverk när det bara behövs ett)

Det är jag högst medveten om ;)
Ska nog sova på saken.
För just nu kommer jag inte på något vettigt att tillföra.
Mer än att en "riktigt" access-punkt, eller repeater har sina fördelar.
 
Telia-routern var inställd på default WPA-PSK. NG på WPA2-PSK[AES]. Kan det vara problemet?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.