Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

USSR kamera, var hittar jag objektiv ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus_C_N

Aktiv medlem
Hej

Jag har presis köpt 2st Fed5.
med 'kit' objektiv

Förutom leica objektiv.
Var kan jag hitta fed5 objektiv ?

Tack på förhand.

Magnus N

Förutom Leica finns en uppsjö av 39mm skruvgängeoptik. Beg Canon och Nikon t.ex samt de rysktillverkade Jupiter-objektiven, för att inte tala om de nyatillverkade Voigtländer som finns i de flesta brännvidder från 12mm-korta telen. På Tradera kommer det in lite ibland och Lp-foto har auktioner två ggr om året då gott om desa 39mm brukar finnas från olika tillverkare förutom Leica. LP har också i stort sett Voigtländers hela sortiment.

Graal skrev:
Förutom Leica finns en uppsjö av 39mm skruvgängeoptik. Beg Canon och Nikon t.ex samt de rysktillverkade Jupiter-objektiven, för att inte tala om de nyatillverkade Voigtländer som finns i de flesta brännvidder från 12mm-korta telen. På Tradera kommer det in lite ibland och Lp-foto har auktioner två ggr om året då gott om desa 39mm brukar finnas från olika tillverkare förutom Leica. LP har också i stort sett Voigtländers hela sortiment.

ok, kollar lite på lp.
är M-baj samma sak som M-39gänga?

jag har också kollat efter jupiter objektiv men dom verkar väldigt svåra att hitta.
har också kollat efter en KMZ Universal Viewfinder, hittar inget (ännu)
ser ut som det får bli dyra objektiv till min kamera

tack.

Magnus

M bajonett är fattningen till Leica mätsökarkameror, Minolta Cle, vissa Voigtländer Bessa och nya Zeiss Ikon. Finns dock adapter så att 39mm gängade objektiv kan användas på ovanstående. Ryska objektiv med 39 mm gänga är inte svåra att få tag på. Lite tålamod är inte fel när man vill hitta begagnat till rätt pris.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto