Annons

Usm???

Produkter
(logga in för att koppla)

raskolnikov

Aktiv medlem
Hej.
Det där med USM betyder väl inbyggd motor i objektiven? Vilka gluggar till Pentax har det? Stödjer K10D USM? Stödjer Ist*ds USM? Tänkte skaffa mig ett sigma 18-50 2.8, har det USM?

Är inte HSm = Sigma och USM = Canon ?

USM = Ultra Sonic motor..

HSM = Hyper Sonic Motor,, ?

Har pentax USM ?

Helt säkert en individuellt anpassad motor i varje objektiv..

Kanske inte var detta du var ute efter.. Då får du se mitt inlägg som en "trådknuff":)

MVH Niclas,

raskolnikov skrev:
Hej.
Det där med USM betyder väl inbyggd motor i objektiven? Vilka gluggar till Pentax har det? Stödjer K10D USM? Stödjer Ist*ds USM? Tänkte skaffa mig ett sigma 18-50 2.8, har det USM?

Inga ännu. Kommande 16-50 och 50-135 mfl har däremot USM. K10 stödjer USM men ingen annan Pentaxkamera. Sigma har inte heller USM för Pentax ännu, men det kanske kommer. Tror föresten benämnningen är SSM i Pentaxsammanhang.

Pentax K10D är den första digitala kameran från Pentax med strömkontakter, strömkontakterna är en förutsättning för att autofokusmotorer i objektiv ska kunna fungera. Därför är K10D i dagsläget den enda kameran från Pentax med stöd för fokusmotorer i objektiven. Pentax jobbar nu på DA* serien av objektiv, all DA* optik kommer vara vädertätade och ha supersonic motorer objektiven. De första DA* objektiven lanseras i Mars 2007.

I dagsläget finns det ingen information från tredjepartstillverkarna huruvida de kommer stödja Pentax supersonic standard eller inte, men det finns inga objektiv idag från tredjepartstillverkarna som stödjer Pentax lösning.

Enligt Pentax så är hastigheten i K10D mycket snabb även med objektiv som saknar supersonic motorer, så skillnaden mellan supersonicdrift och ej supersonic gäller framförallt ljudnivån. Hastigheten ska vara i stort likvärdig.

Hälsar
R

Re: Re: Re: Usm???

FILM) (Anddje skrev:
Men! Dom kan ju inte ta Minoltas namn! Jag hade sett fram emot minst 2 nya förkortningar, en för Pentax ultraljudsmotor och en för Tokinas ;)

Jasså det var upptaget, då blir det nog som du skriver Anders :)

Pentax har ej släppt officiellt vad de ska kalla sin variant av den här tekniken. I broschyren talas det om "Supersonic Direct Drive" och "Supersonic Drive Motor". Jag röstar på "Supersonic Direct Drive" = SDD. Elle varför inte bara "Supersonic"? DA* optik med ordet "Supersonic" i något trevligt kursivt typsnitt inpräntat på objektiven... va?

Hälsar
R

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar