ANNONS
Annons

USM eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

Maverik

Aktiv medlem
Finns det fler fördelar med USM förutom hastigheten? Är de bättre på att lägga skärpan rätt tex? Har testat ett Sigma 18-50EX/2.8 ett tag och upplever att skärpan inte ligger helt 100 rätt på flera bilder. Funderar därför på att skaffa Canon 17-40...

FTM FullTime Manual focusing..

Du kan fokusera om manuellt utan att dra över till manuell fokus.. gäller dock inte alla USM utan bara dom lite bättre.. 17-40/4L ska ha det vad jag minns. =)

USM är också generellt tystare.

Erik, det är inte så att ditt Sigmaobjektiv behöver justeras? Felfokusering verkar vara ett alltför vanligt fel på just det objektiv som du har.

Dina fokusproblem kan bero på två saker.
- Generellt fokusproblem, dvs att optiken alltid fokuserar fel, framför eller bakom det du vill ha i fokus.
- Problem med presisionen hos fokusmekanismen i objektivet, en del bilder blir skarpa, andra blir ej skarpa beroende på hur mycket / lite fokusmotorn rört sig.

Även sigma har objektiv med en motor som bygger på samma princip som USM, denna motor heter HSM och ger större presision samt FullTimeManual fokus.

Jag har dock märkt av skillnader i både presision och snabbhet mellan HSM och USM till USM:s fördel, men viktigt i detta fallet är att även lägga till prisskillnaden mellan två likvärdiga objektiv och det som man skall fotografera.

Jag fotograferar en hel del sport (fotboll, amerikansk fotboll, innebandy och hockey) så för min del har fokushastighet en viss betydelse, då kan det vara värt att lägga lite extra på pengar för att ett något snabbare objektiv. Fotar man mest natur och porträtt så behövs inte sabbheten, dock behövs presisionen vid fokus. Vissa objektiv har jag upplevt att de fokuserar bättre om man låter kameran fokusera två gånger på samma punkt.

/Per

Nej, någon backfocus eller frontfocus verkar det inte vara. Det hade däremot mitt Sigma 17-70 som jag fått lämna tillbaka.
Tidigare hade jag ett Tamron 28-75 som kändes mycket mer exakt trots att den inte hade någon USM eller liknande.
Någon som vet hur Tamron 17-50 står sig i jämförelse med Canons 17-40 vad gäller autofocus?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar