Annons

USM (överskärper jag?)

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, lite artefakter ser man om man vet vad man kikar efter. Exempelvis ser man svarta och vita ränder längs kanten på tuggumibubblan i första bilden. Men för en som är van att se effekten av uppskärpning i phoshop och dyligt så ser man det även på bilderna på ett mera svårdefinierbart sätt. Något som sannolikt den vardaglige bildtittaren inte skulle lägga märke till dock.

En regel som jag försöker hålla mig till (men ibland överskärper jag också) är att lägga mängden på 90% eller under och sedan justera radien beroende på skärpa och kontrast i orginal bilden. Såvida jag inte har korniga eller brusig bilder låter jag threshold ligga på 0. För webbruk som på fotosidan skule jag rekomendera runt
Amount: 80%, Radius: 0.3-0.4, Threshold: 0

Men om sanningen skall fram så är jag inte speciellt nöjd med mägnden skärpa jag lägger på själv då jag tycker det syns för tydligt i bilderna att jag applicerat operationen.

Mvh Richard

Jag tycker att skärpan ser väldigt onaturlig ut. Det beror på det höga tröskelvärdet som gör att bara de grova konturerna skärps. Hudtoner och bakgrund ser ut som barnrumpor och hårtestar och glasögon sticker ut som knivar. Jag använder för det mesta 0 i tröskelvärde och går bara upp om jag t ex skärper färgfilm där kornet inte är så tilltalande.

Sen är det lite skärpningsartefakter också, men det löser du ju lätt genom att sänka radien till mer bildskärmslämpliga 0,4.

Jo, jag har samma känsla själv. Jag försöker begripa hur jag ska hitta rätta värderna att leka med utifrån SCott Kelbys The Photoshop book for digital photographers, men jag blir inte riktigt klok på vad jag själv tycker...

-jalle

jimh skrev:
Jag tycker att skärpan ser väldigt onaturlig ut. Det beror på det höga tröskelvärdet som gör att bara de grova konturerna skärps. Hudtoner och bakgrund ser ut som barnrumpor och hårtestar och glasögon sticker ut som knivar.

Sen är det lite skärpningsartefakter också, men det löser du ju lätt genom att sänka radien till mer bildskärmslämpliga 0,4.

Jag provade att skärpa din obearbetade bild nu, det var rätt knepigt. Det finns ju inte så mycket detaljer i motivet ens i fullstorlek. Håret är ju brusigt så testarna flyter ihop och ansiktet känns texturlöst. Med de här bilderna skulle jag vilja hävda att ljushanteringen vid fotograferingen är ett större bidrag till resultatet än skärpningen.

Tycker den ser bra ut och jag är övertygad om att den kommer se jättebra ut på 10x15 kopia på fotografiskt papper

Prova med Amount 20% och radius 60, pixel 1,0, threshold 0 och se vad du tycker. Tar bort "dimma" typ, kontrasthöjande. Liknar UV filter.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar