Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

usel kvalitet på sigmas 70-300mm

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, Sigma-bilden är inte alls bra. Antingen är det fel på objektivet eller mera sannolikt har det krupit in en del rörelseoskärpa i bilden.

/Pontus

Iso 100 Staiv:Manfrotto 055 PROB Huvud:Manfrotto 488 RC2 och fjärrutlösare, så jag är ganska säker på att det inte är rörelseoskärpa.

Tog även en jämförande bild med ett äldre EF 70-200 och detta visade samma "dåliga" resultat.

Låter mer troligt att objektivet bakfokuserar?
Tycker att det är aldeles för stor skillnad på dessa två bilder. Man behöver inte ha någon annan bild för att förstå att sigmans skärpa är fel.

En annan sak som jag kom på, Sigman är ganska lång och tung i 200 läge, det är inte så att du fått ridåskakning på den? Jag får ofta ridåskakningar på bilder tagna med mitt Sigma om jag inte använder en klämmring så att objektivet sitter fast på stativet. Vilken tid använde du, det sa du aldrig?

Skulle rekomendera att du satte Sigman i en klämring och testade igen. I 200 läge är min ialf ganska skarp.

Senast ändrad:
Om skärpan är fel borde inte detta visa sig även vid andra bländarvärden? Det är inte så stora fel på f9.

Det kändes svajigare med mitt 70-200/4L på kameran och stativ än det "plastigare" sigmat. Men kanske släcker tyngden ut ev. skak från ridå.

Det finns en bild i denna tråd på en förbudskylt för cykel, där ser du exakt samma dåliga skärpa som mina bilder visar

Jag har inte kvar sigmat så jag kan inte göra några jämförelser. Får återkomma med slutartider eftersom jag inte har bilden på jobbet

Daniel R skrev:
Om skärpan är fel borde inte detta visa sig även vid andra bländarvärden? Det är inte så stora fel på f9.
Inte säkert eftersom du får ett större skärpedjup med minskande bländaröppningar, som döljer en ev. felfokusering. Oavsett vilket är det ju bra att du är nöjd med ditt nya objektiv!

/Pontus

Daniel R skrev:
Det finns en bild i denna tråd på en förbudskylt för cykel, där ser du exakt samma dåliga skärpa som mina bilder visar
Mine :)
Framförallt ger Sigmat ganska kontrastfattiga bilder tycker jag, och det medför ofta intrycket att bilden är oskarp.
Men visst är bilden inte så skarp för den delen heller.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar