Annons

Useful information

Produkter
(logga in för att koppla)
Agonotheta skrev:
ska man ta makrofoto pa marken kan man gora det pa frihand med det objektivet ;-)
lite trakigt med nargransen bara

Inga problem. Lägg på någon meter mellanringar så fotar du trollsländorna i en nafs!

/Pontus

På sida 11 på 5200/14-linsen under "Optical System" visar diagramet att det sitter ett ND-filter i linsen.
Varför? Med en bländare på 14 vill man väl inte ha ett ND-filter för att skicka ännu mindre ljus till kameran? Eller spelar det ändå ingen roll, för det är ju inte så att man skulle fotografera fåglar med den iaf.

Amandus skrev:
På sida 11 på 5200/14-linsen under "Optical System" visar diagramet att det sitter ett ND-filter i linsen.
Varför? Med en bländare på 14 vill man väl inte ha ett ND-filter för att skicka ännu mindre ljus till kameran? Eller spelar det ändå ingen roll, för det är ju inte så att man skulle fotografera fåglar med den iaf.

Om jag förstår det hela rätt så har inte ojektivet någon bländare utan f/14 är fast. För att reglera ljuset har man då bara slutartiden och ND-filter att tillgå. Speciellt tror jag att ND-filter används då man satte en film-kamera på objektivet.

Förstår inte riktigt vad ett 5200mm spegeltele har för nytta. Speciellt inte om man ändå ska koppla skiten till en 35mm kamera.

Som försvars applikation blir det ju först intresant om du hakar på en 60mm kamera eller bredare. Har för mig att U2 använde sig av 100mm bred film.

Chris

5200:an var nog mest en "titta vad vi kan"-objektiv för marknadsföring precis som 1200/5,6.

Men herregud! :)

Skall ni sitta härinne och mumla om tekniska specar hela kvällen - Det är ju midsommar!

Trevlig midsommar på er, gluggfluktare :-D

ville bara säga att ett 100-400 objektiv med 2X extender och en 20D ger 1280 mm, och det är inte särskillt svårt att ta frihandsbilder med det.

och alla ni veklingar som menar att ni inte kan lyfta 16 kg får nog gå hem till mamma och gråta ett tag nu

Agonotheta skrev:
och alla ni veklingar som menar att ni inte kan lyfta 16 kg får nog gå hem till mamma och gråta ett tag nu

Det är väl klart att man kan lyfta 16 kg. Men att gå runt med det en hel dag och tillsammans med sin fotoväska med andra objektiv, kamerahus och ev. stativ kan nog bli ganska tungt.

/A\

Agonotheta skrev:
ville bara säga att ett 100-400 objektiv med 2X extender och en 20D ger 1280 mm, och det är inte särskillt svårt att ta frihandsbilder med det.

Jag gillar inte att märka ord. Men en 100-400 med 2x konverter blir alltid 200-800 oavsett kamera. Att utsnittet ändras med sensorstorleken är något annat.

Jag kan lyfta en jäkla massa, men bära runt på det en hel dag är en annan femma.

Som yrkesfotograf bär jag mina prylar nästan varje dag och vet att man blir en dålig fotograf av att bära för mycket. Vad jag kan bära 10 minuter och 8 timmar är stor skillnad. Orkar jag ta den när extra bilden i grodperspektiv om jag burit tokmycket hela dagen, knappast.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar