Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Useful information

Produkter
(logga in för att koppla)
ska man ta makrofoto pa marken kan man gora det pa frihand med det objektivet ;-)
lite trakigt med nargransen bara

sagan skrev:
16.5 kg (+ hus) håller man knappast med fri hand.

Är inte det en bra uppgift för en fotoassistent? Då är det ju bara att stödja hela paketet på assistentens axel, och med tanke på vikten på hela härligheten så blir det kanske inte så mycket skak. F=MA har jag för mig att det stod i min gamla formelsamling

;)

Det är nog inte riktigt tänkt att användas på frihand, därför skickar canon med ett riktigt bauta stativ till gluggen, minsta lilla rörelse märks nog när man har denna glugg monterad på kameran, eller kanske man skall säga när man har kameran monterad på gluggen i det här fallet.

Smirre skrev:
Det är nog inte riktigt tänkt att användas på frihand, därför skickar canon med ett riktigt bauta stativ till gluggen, minsta lilla rörelse märks nog när man har denna glugg monterad på kameran, eller kanske man skall säga när man har kameran monterad på gluggen i det här fallet.

Tur att man får med stativ eftersom man får skuldsätta sig ganska rejält för att få råd med 800 kkr eller vad det nu kostar!

/PG

gameburg skrev:
Tur att man får med stativ eftersom man får skuldsätta sig ganska rejält för att få råd med 800 kkr eller vad det nu kostar!

/PG

Nästa fråga är ju om man får licens på objektivet, jag har för mig att det finns några restriktioner angående just detta objektiv, spionage, paprazzi och annat skadligt som kan utgöra hot med detta objektiv.
Du kan ju alltid försöka få tag på ett, det är handgjort i japan och det finns visst 8 eller 9 exemplar i världen, national geographics har visst två stycken objektiv.

"With Extender EF 1.4x or 2x. a whopping focal length of 1700mm f/8 or 2400mm f/11 can be obtained respectively."

Skönt att veta. Vem kan nöja sig med 1200mm?
Nej, rejält med zoom är mottot!

MSt01 skrev:
Skönt att veta. Vem kan nöja sig med 1200mm?
Nej, rejält med zoom är mottot!

Men 1200:an har ju bara 1x zoom. Min digikompakt har faktiskt 3x och måste ju vara bättre.... :)

/magnus som märker ord. Fasta objektiv har inte zoom... :)

En billigare lösning är att springa ner till Siba och köpa en videokamera med 800x digital zoom. Kostar bara ett par tusen och ryms i jackfickan. Assistenten kan istället få tejpa ihop ett gäng tumstockar och kontrollmäta bredden på pixlarna i bilden.

timlu skrev:
Såhär ser Canon 600 mm IS USM ut på en 300D :)

Du behöver ett rejält kamerahus också....

...fast till den passar lämpligen ovanliga FDn 1200/5,6L eller FDn 200/1,8L eller kanske feta zoomen FDn 150-600/5,6L

Bilagor

• fihighseedfrontview.jpg
    fihighseedfrontview.jpg
    13.6 KB · Visningar: 293
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar