Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

USB/minneskortstrul

Produkter
(logga in för att koppla)

lastrand

Avslutat medlemskap
Ibland förstår jag verkligen inte vad min dator håller på med. Något som just nu sätter myror i huvudet på mig är när jag kopplar in min CompactFlash-läsare via ett av de två lättåtkomliga USB 2.0-portarna på fronten.

Har en mapp med 131 bilder (341 megabyte). Överför jag från kortet (ett Sandisk Ultra 2) till HD:n tar detta 10 sekunder, i motsatt riktning ca 1min 20sek. Så långt allt väl. Efter några minuters användande av läsaren får jag ett meddelande från Windows som säger att "Enheten är ansluten till ett äldre nav" (se bifogad bild). Klickar jag bort meddelandet lägger sig helt plötsligt en våt filt över överföringen: det som tidigare tog 80 sek tar nu över 10 minuter att överföra!! Ploppar Windows-meddelandet upp under tiden som en kopiering sker så avbryts denna direkt.

Att flytta CF-läsaren till en annan USB-port hjälper inte, samma sak upprepar sig då: funkar bra i några minuter ända tills Windows-meddelandet dyker upp och sedan är det kört. Det enda som tycks hjälpa är att koppla ur CF-läsaren och sedan koppla in den igen. Då är allt frid och fröjd tills meddelandet dyker upp igen efter några minuter.

Fattar verkligen inte varför detta händer. Någon som känner igen problemet?

Bilagor

• usb.jpg
    usb.jpg
    52.6 KB · Visningar: 177
Det var bland det första jag misstänkte. Får dock meddelandet att det inte går att hitta en bättre rutin än den som är installerad.

Tycker bara det är så förbaskat konstigt att det hela tiden fungerar i några minuter, men sedan skiter sig totalt när Windows-meddelandet dyker upp.

Jag har 6 USB-portar på datorn och kör CF-läsaren direkt in i datorn. Även om bara 2 av de 6 portarna är upptagna (mus och skrivare) så händer samma sak.

USB har den tråkiga egenheten att den anpassar hastigheten till den långsammaste anslutna enheten. Om exempelvis din mus bara är USB 1.1 kommer den dra ned hastigheten för alla andra enhteter som är anslutna till samma hubb, därför gäller det att ha koll på sina USB-enheter.

Lösningen är att ha långsamma enheter samlade på en hubb, och snabba på en annan. Som tur är brukar de flesta moderkort vara utrustade med mer än en hubb, vanligen är USB-portarna kopplade två och två eller fyra och fyra till en hubb. Så prova med att koppla om enheterna så löser det sig nog.

/Daniel

Okej, det kände jag inte till. Tack för tipset. Ska testa i morgon med att koppla ur allt utom CF-läsaren så får vi se om det gör någon skillnad. Ber att få återkomma.

Okej, tillbaka efter lite experimenterande. Det jag gjorde var att koppla ur mottagarenheten till det trådlösa tangentbordet och musen, ansluta en enkel mus via PS2-ingången och att avaktivera den inbyggda kortläsaren (som jag för övrigt endast använt sporadisk pga dess seghet). Det enda jag låtit vara anslutet via USB är alltså skrivaren och CF-läsaren.

Har nu kopierat 1 gigabyte filer från kortet till HD:n upprepade gånger under en timmes tid och än så länge inte sett röken av det förkastliga Windows-meddelandet. Har inte problemet försvunnit helt tycks det i alla fall fungera klart bättre. Ska fixa ett "normalt" tangentbord under dagen (kunde inte använda det trådlösa under testet) och köra på denna setup tillsvidare. Kanske är det den inbyggda kortläsaren som är skurken, jag vet inte. Kommer ändå att skippa även det trådlösa tangentbordet och musen då jag inte varit särskilt nöjd med endera av dem.

Tack Daniel för ditt inlägg, du pekade mig helt klart i rätt riktning!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar