Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

USB 2.0 på KM 7D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gagarin

Avslutat medlemskap
Är det verkligen USB 2.0 överföring på 7D? Jag tycker att det går riktigt trögt (a lá USB 1) när jag för över bilder till datorn. Är det någon som har testat externa minneskortläsare vs. kameran -> datorn?

Har ett SanDisk Ultra II 1 Gb.
 
7D har USB 2.0-gränssnitt, men den använder bara "full speed"-läget (som är samma fart som USB 1.1), inte "hi speed" (som är det snabba sättet), och kommer inte upp i mer än drygt 1MB/sekund.
Med mitt SanDisk Ultra II 512MB och en separat USB2-kortläsare tankar jag från kortet i ca 10MB/s
 
stäck skrev:
7D har USB 2.0-gränssnitt, men den använder bara "full speed"-läget (som är samma fart som USB 1.1), inte "hi speed" (som är det snabba sättet), och kommer inte upp i mer än drygt 1MB/sekund.
Med mitt SanDisk Ultra II 512MB och en separat USB2-kortläsare tankar jag från kortet i ca 10MB/s

Det var väl det jag trodde...

Tack för hjälpen!
 
stäck skrev:
7D har USB 2.0-gränssnitt, men den använder bara "full speed"-läget (som är samma fart som USB 1.1), inte "hi speed" (som är det snabba sättet), och kommer inte upp i mer än drygt 1MB/sekund.
Suck! Vilken bortförklaring från KM isåfall. Urgamla USB1-prylar funkar givetvis i USB 2-hubbar men med 1Mb/sekund, dvs exakt lika som så kallad "full speed USB2.0". Rena lurendrejeriet alltså.
För det andra använder väl knappast någon kabel till en DSLR? 99.9% torde använda kortläsare, och då gärna med USB2.0. Annars blir det slött.
 
Linmajon skrev:
För det andra använder väl knappast någon kabel till en DSLR? 99.9% torde använda kortläsare, och då gärna med USB2.0. Annars blir det slött.

Om "ingen" kör med kabel så behöver väl "ingen" USB2-hastighet heller?
Ja just det, jag kör ju med kabel... Det gör jag även med min Oly 5050Z ;-)

/Z!
 
Johan:
Vilken kortläsare använder du?
Min Sandisk ImageMate överför bara ca 2MB/sek.

Antagligen beror det på USB 2.0 kortet i datorn (från Clas Ohlson), men man vet aldrig...
 
ASK skrev:
Vilken kortläsare använder du?

En Powercolor (vanligt "noname-märke") jagvetintehurmånga-in-1 USB2-kortläsare, köpt på Mycom. Har platser för CF, SD/MMC, MemoryStick och SmartMedia. Har sett väldigt snarlika produkter under en drös olika namn (ibland inget alls), antar att det är exakt samma innandöme. Ser ut som på bilden nedan (fast lite mer blåaktig istället för svart).
Har också ett USB2-kort från Clas Ohlson.
 

Bilagor

  • cardreader.jpg
    cardreader.jpg
    3.3 KB · Visningar: 376
Johan:
Vilken kortläsare använder du?
Min Sandisk ImageMate överför bara ca 2MB/sek.

Antagligen beror det på USB 2.0 kortet i datorn (från Clas Ohlson), men man vet aldrig...
Du har troligen en äldre ImageMate.

Jag gjorde nyligen ett test för Allt om Digitalfoto och testade samma modell av Image Mate som jag redan hade privat, min gick i 2.3MB/s. Den nya versionen(annat produktnummer, men samma produkt, utseende) gick i 7.6MB/s.

Det skiljer alltså mellan olika chipset i läsarna. De nyare Sandisk-läsarna är bra mycket snabbare även om det är samma modell. Så jag uppgraderade till en nyare version nu i veckan.
 
SiC skrev:
Om "ingen" kör med kabel så behöver väl "ingen" USB2-hastighet heller?
Ja just det, jag kör ju med kabel... Det gör jag även med min Oly 5050Z ;-)

/Z!
Nej, ingen behöver egentligen USB2... Vad jag egentligen menar att det är ganska osmart att krångla med sladd till en DSLR man köpt för 15000:- när det finns kortläsare för hundrafemti spänn som är snabbare, drar ingen ström alls etc. USB-kabeln till kameran är bra att ha för fjärrkontroll och vissa inställningar i kameran, tex. ägarens ID.
Det borde givetvis ingå en kortläsare med kameran som standard.
 
Damocles skrev:
Du har troligen en äldre ImageMate.
Japp och dessutom köpt i USA. Får åka ner till Scandinavian och kolla in den nya modellen...kostar inte så mycket nu för tiden som tur är.
Min första Sandisk Compactflash läsare köpte jag 1998-99 någon gång (USB 1.0) och vill minnas att den kostade en tusenlapp...
 
Linmajon skrev:
Vad jag egentligen menar att det är ganska osmart att krångla med sladd till en DSLR man köpt för 15000:- när det finns kortläsare för hundrafemti spänn som är snabbare, drar ingen ström alls etc.

Jag tycker det verkar krångligt att rycka ur kortet var och varannan dag...
Smaken är som baken :)
Synd som sagt att det inte är "snabb" USB2, hade passat mig som hansken... eftersom jag är en av de (få?) som faktiskt använder det uttaget.

/Z!
 
Köpte en CF-läsare på Clas Ohlson idag (149:). Den hade USB 2.0 (hi-speed) och skillnaden mot kamerans USB-uttag var stor!
 
Betvivlar att det går så mycket fortare med en "riktig" USB 2.0 i 7D, kameran skriver bara i 1MB/s så varför skulle den läsa snabbare?
 
Nome Nescio skrev:
Betvivlar att det går så mycket fortare med en "riktig" USB 2.0 i 7D, kameran skriver bara i 1MB/s så varför skulle den läsa snabbare?

Stämmer det verkligen? Tycker det verkar gå betydligt snabbare vid användning. Din siffra innebär väl att det skulle ta dryga fyra sekunder för kameran att skriva ner en fil och det stämmer inte. Skiljer det mån tro mellan skrivning till kort och usb-port?

Mvh
Maverick
 
Linmajon skrev:
För det andra använder väl knappast någon kabel till en DSLR? 99.9% torde använda kortläsare, och då gärna med USB2.0. Annars blir det slött.
Haha! Jag kör kabel nu eftersom mitt FireWire har ballat ur. Plåtade 4 gb dans förra veckan, tog en stund att tanka över...
 
Maverick skrev:
Stämmer det verkligen? Tycker det verkar gå betydligt snabbare vid användning. Din siffra innebär väl att det skulle ta dryga fyra sekunder för kameran att skriva ner en fil och det stämmer inte. Skiljer det mån tro mellan skrivning till kort och usb-port?

Mvh
Maverick

Det är erkänt att 7D skriver väldigt långsamt till kortet, det är flera tester som visat att skrivhastigheten är runt 1 [MB/s]. Nästan oberoeden av kortet. Det som gör att det inte hindrar arbetsflödet är att det finns en buffert på 128MB, så sålånge du inte tar väldigt många Jpeg i rad (~20) så kommer du inte märka att kameras skrivhastighet är långsam.
 
Nome Nescio skrev:
Det är erkänt att 7D skriver väldigt långsamt till kortet, det är flera tester som visat att skrivhastigheten är runt 1 [MB/s]. Nästan oberoeden av kortet. Det som gör att det inte hindrar arbetsflödet är att det finns en buffert på 128MB, så sålånge du inte tar väldigt många Jpeg i rad (~20) så kommer du inte märka att kameras skrivhastighet är långsam.
Däremot upplevde jag den som långsam i menyer när den skrev på kortet. Hade jag tagit en lång radda bilder och den skriver kunde jag få problem med previewläget som nästan låste sig.
 
Jag vet att Minolta hade lite tji att få till firmwaren, så det borde ju komma uppdateringar som löser lite av de problemställningarna faktiskt.

Jag menar, även den sunkigaste USB 2.0 kontroller brukar iaf kunna trycka mer så länge den är Hi-Speed och inte Full-Speed. Annars är det en fatal tabbe, och så illa tror jag inte det är ställt.

Detsamma gäller flashkontrollern. Men visst, det är sällan man får ut dom 18MB som kortet ska klara. 6-7MB/s är nog mer rimligt med de snabbare korten/kamerorna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.