Annons

Urvattnat sortiment

Produkter
(logga in för att koppla)
När det gäller kodak film så har efterfrågan helt enkelt ökat drastiskt. De kör nu linjerna 24/7 och det räcker ändå inte till att möta efterfrågan läste jag i något pressmeddelande. Så de har justerat priserna två gånger under senaste året men filmen säljer slut direkt ändå. Vi får väll hoppas att filmintresset håller i sig så de vågar investera i ytterliggare produktion i framtiden.

Smågrejor och tillbehör köper man med fördel hos Kamda eller Photax.
Stativ finns bra hos DEXT..



När det gäller kodak film så har efterfrågan helt enkelt ökat drastiskt. De kör nu linjerna 24/7 och det räcker ändå inte till att möta efterfrågan läste jag i något pressmeddelande. Så de har justerat priserna två gånger under senaste året men filmen säljer slut direkt ändå. Vi får väll hoppas att filmintresset håller i sig så de vågar investera i ytterliggare produktion i framtiden.
 
Monitorhögtalare i detta avseende är för att editera ljudet i en video- eller musikproduktion.
De högtalare som står på kanten av scenen vid en konsert och är riktade mot musikerna kallas också för monitorer. De är till för att musikerna ska få en bra ljudbild av sig själva och sina medmusiker utan att behöva höra ljudet med fördröjning.
 
De högtalare som står på kanten av scenen vid en konsert och är riktade mot musikerna kallas också för monitorer. De är till för att musikerna ska få en bra ljudbild av sig själva och sina medmusiker utan att behöva höra ljudet med fördröjning.
När jag var ung kallades dessa högtalare för ”medhörningshögtalare”
 
Om de är världens bästa är kanske något man kan debattera, men de är väl aktade i sin nisch. I och med att det är monitorer kan de ju vara perfekt som oväsen där man redigerar bilder... ;)
Jag tycker att en perfekt Lightroom-session förgylls med att dra på en bra platta, som givetvis avlyssnas med ett par Genelec lådor + subbas. 😊

Monitor, och det mer svenska uttrycket medhörning, används allmänt inom ljud och troligen videobranschen för ljud som inte är riktat mot en publik.
Genelecs högtalare är vanligt förekommande i musik- och mediastudios, men används även ibland vid konserter samt i fasta installationer i publika lokaler. Troligen de mest prisvärda proffsprylarna som finns att köpa, Made in Finland.
 
Jag tycker att en perfekt Lightroom-session förgylls med att dra på en bra platta, som givetvis avlyssnas med ett par Genelec lådor + subbas. 😊

Monitor, och det mer svenska uttrycket medhörning, används allmänt inom ljud och troligen videobranschen för ljud som inte är riktat mot en publik.
Genelecs högtalare är vanligt förekommande i musik- och mediastudios, men används även ibland vid konserter samt i fasta installationer i publika lokaler. Troligen de mest prisvärda proffsprylarna som finns att köpa, Made in Finland.
Men det är få som har behov av den typen av högtalare om man inte producerar ljud, yrkesmässigt eller som hobby och det är ganska ansträngande att höra så pass detaljerat ljud, särskilt om det är dåligt producerat.
 
Jag har lyssnat på mina 1030or hemma sen jag köpte dem för snart 28 år sedan och det finns få högtalarmärken som är bättre anser jag sett till storlek, pris och hur dem kan anpassas till lyssningsrummet, helt klart nöjd. Nu har jag en till och ny set-up med småttiga 8020+7040 subben, otroligt bra ljud! Dem mixar som är välgjorda låter verkligen superfint medan sånt som är sämre mixat låter, just det, sämre….lite det som är tjusningen anser jag. Dem finns ”numera” som ”hemmahögtalare” också men då kallas dem G-serien, andra anslutningar(RCA), annars i övrigt samma högtalare, vad jag vet. Man väljer själv vad som är bra, smaken är som baken. Inget är fel, vad som helst kan vara rätt.

 
Senast ändrad:
Jag har ett presentkort på scandinavian photo som skulle gå ut i dagarna. Gissa om det var svårt att hitta något att köpa när det inte finns något jag behöver. Alla små praktiska saker har försvunnit ur sortimentet som t ex. linspapper. Och vad har hänt med filmpriserna? 239 kr för en tri-x!! Jag trodde det var ett trepack åtminstone. Dessutom slutsålt.
Jag tänkte att jag kunde delbetala ett bättre filter med presentkortet men de har inga kvalitetsmärken i sortimentet längre. Googlar man priser så ligger SP långt över de flesta på det mesta. Jag hade sålt mina aktier om jag hade haft några.

Scandinavian Photo började gräva sin egen grav när de försvann från Mölndal 2020 eller lite smygande när de nya ägarna tog över (2017-18?).
De var inte ett dugg intresserade av branschen utan trodde att företaget skulle bli en kassako.
Dessutom befann sig företaget innan dess i ett läge av storhetsvansinne då de ville etablera butiker i Norge, två fina butiker i Stockholm osv …
Företagsledningen behandlade dessutom sina anställda på ett oproffsigt sätt.
Det krävs faktiskt stora kunskaper och en känsla för den här typen av företagsamhet för att lyckas.
 
Scandinavian Photo började gräva sin egen grav när de försvann från Mölndal 2020 eller lite smygande när de nya ägarna tog över (2017-18?).
De var inte ett dugg intresserade av branschen utan trodde att företaget skulle bli en kassako.
Dessutom befann sig företaget innan dess i ett läge av storhetsvansinne då de ville etablera butiker i Norge, två fina butiker i Stockholm osv …
Företagsledningen behandlade dessutom sina anställda på ett oproffsigt sätt.
Det krävs faktiskt stora kunskaper och en känsla för den här typen av företagsamhet för att lyckas.
Håller med till fullo, köpt allt på SP tills Mölndal la ner, efter det har det blivit andra
 
Scandinavian Photo började gräva sin egen grav när de försvann från Mölndal 2020 eller lite smygande när de nya ägarna tog över (2017-18?).
De var inte ett dugg intresserade av branschen utan trodde att företaget skulle bli en kassako.
.....
Det krävs faktiskt stora kunskaper och en känsla för den här typen av företagsamhet för att lyckas.

OK, då fattar jag varför SP inte ens liknar det företag som jag gjorde alla mina inköp i början av min tid som halvseriös fotograf under 90-talet och framåt, då var de bra, seriösa och väldigt hjälpsamma.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.