Annons

Urtrist bokeh, märkliga trådar...

Produkter
(logga in för att koppla)
Motljusskyddet brukar vara ett bättre skydd än ett UV-filter mot stötar. Enda gångerna jag använder UV-filer är när jag är på stranden, båten eller liknande, alltså stunder då risken att få saltvatten, sand eller annat stänkt på glaset. :)

Om frontlinsen skulle få en skada som inte motljusskyddet skyddat mot (gren etc eller annat vasst) så är frontlinsen oftast inte jättedyr att byta vad jag hört tidigare. Använde UV-filter en gång i tiden men sen jag gjorde en liknande upptäckt som du, så har jag inte tagit i dem med tång.

Använder ALDRIG Uv-filter på något objektiv. Det blir en kraftig försämring av den optiska kvaliteten.

Mvh Terje
Det vill jag påstå är en kraftig överdrift. Det KAN bli en försämring av den optiska kvaliteten, men med ett bra filter syns det sällan. Det beror på hur tjockt filtret är samt hur objektivet är konstruerat, så det går inte att generellt säga att det blir si eller så.

Det vanligaste problemet med UV-filter (och alla andra filter) är att ljus reflekteras mot sensorn och sen tillbaka igen från filtrets insida. Det brukar synas som en grön fläck i bilden exakt diagonalt mot en ljuskälla.

Därmed sagt använder jag själv aldrig UV-filter utom möjligen vid spöregn för att slippa kleta ner frontlinsen när den blir blöt och jag inte har nåt vettigt att torka av den med.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar