ANNONS
Annons

Urskrift 30x40, 200dpi eller 400dpi från 6mp

Produkter
(logga in för att koppla)

sflow

Aktiv medlem
Ja som rubriken antyder undrar jag om någon har erfarenhet vad det gäller utskrift från en 6mp-fil till 30x40 cm i 200 dpi / 400 dpi.

Tänkte printa på Crimsons prefix, och de har bara 200 dpi och 400 dpi att välja på... så frågan är alltså... skall jag interpolera fram extrapixlar och köra 400dpi eller skall jag marginellt skala ned min 6mp-fil och blåsa ut på A3 200 dpi?

Vad ger bäst resultat?

Tack på förhand

Björn

Utskifter

Hej du

Kan bara säga att jag utan någon som helst ändring på bild eller krav på inställningar sände ett par bilder som jag laddat ner från dpreviw.com till colourmailer. Bilderna var tagna med en eos 300 och full upplösning. Bliderna som jag ville ha var i iso 100 och 800. Beställde 50x70 och bilderna är helt underbara och kan inte se att man skulle behöva bättre upplösning. 800 till exempel är klart bättre än en från motsvarande film. Fundera inte, för att få klarhet i saken så prova en bild, det är ju bara du som kan bedöma kvaliten som du vill ha. Lycka till.

Bäst är att interpolera upp till 400 ppi. Öka med 10 procent i taget.

Skillnaden mellan 200 ppi och 400 ppi är inte stor för fotografier, men det är värt att försöka få ut maximalt.

Det går utmärkt att skriva ut en enn bildfil som är 6 Mpix i storlek 60x40 cm oavsett om maskinen skriver med 150 dpi eller 4711 dpi. En bild i storlek 60x40 betraktas på något längre avstånd än en utskrift i 15x10 cm.

En 30x20 cm utskrift med 10 pix/mm (254 dpi) använder alla pixlar i bildfilen. Vid mindre utskrifter kastar maskinen pixlar och vid större lägger den till pixlar. Se det hela som samma effekt som händer med ett negativ som förstoras på papper. Silverkornen i filmen kommer vid en given punkt att vara färre än silverkornen på pappret.

Tack för alla tips och åsikter.

Många berörde kanske inte helt ursprungsfrågan, men vad gör väl det :)

Hur som helst, tackar. Det blir nog 200 dpi denna gången i alla fall. (mest pga lathet)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar