Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ursäkta men manualen

Produkter
(logga in för att koppla)

JOhlsson

Avslutat medlemskap
Hej1
Glad ihågen efter en investering som kändes lite.
Nikon D80 + 18-135

Ni får ursäkta min aningen dumma fråga men jag hittar helt enkelt inte manualen på någon av de två skivorna som följde med kameran. Saknar jag någon skiva eller?

"Nikons guide till digital fotografering" hittar jag inte.

Jag fick med 2st skivor en grå (PP 1.7) och en silvrig (PP 1.7 reference manual).

MVH
Något förvirrad man
 
Manualen ska ligga i lådan...?

Tjena,
Jag "köpte ut" en Nikon D80 med 18-135mm från USA för två veckor sedan.
I boxen låg det bestämt en pappers manual...

Borde vara samma för din Svenska.
(Kollade på Cyberphoto.se, där står det att Svensk manual ingår...)

Hälsningar,
Johnny
 
Fick du inte med en manual på papper? Det ska medfölja en sådan. Annars kontakta återförsäljaren.
 
Japp, har pratat med Nikon Sverige och de sa att manualerna var slut och kom till dem imorgon. Om min lokala handlare inte fått något ex innan fredag skulle jag höra av mig igen så skulle Nikon skicka en direkt.

Johan
 
JOhlsson skrev:
Japp, har pratat med Nikon Sverige och de sa att manualerna var slut och kom till dem imorgon. Om min lokala handlare inte fått något ex innan fredag skulle jag höra av mig igen så skulle Nikon skicka en direkt.

Johan

Jag fick precis samma svar men med datumen:
15:e färdigtryckt och levererat till ÅF
20:e, ring om du inte fått din manual från ÅF.
 
Känns ju sådär seriöst att sälja varan utan manual och sedan i efterhand skicka ut till de köpare som efterfrågar den specifikt

Bara mina 25 öre

Ola G
 
olindskog skrev:
Känns ju sådär seriöst att sälja varan utan manual och sedan i efterhand skicka ut till de köpare som efterfrågar den specifikt[
En handbok kan ju faktiskt bli fördröjd (författande, översättning, tryck eller något annat kan strula). Med varor som säljs i stora antal via många olika kanaler tycker jag då definitivt att det är enklare att de kunder som har behovet hör av sig istället för att dra igång en separat administration som registrerar alla dem som har köpt utan rätt handbok.

Ett annat alternativ är förstås att säljstoppa varan tills handboken blir tillgänglig men tänk vilken folkstorm ett sådant beslut hade framkallat på Fotosidan.

Det är inte så lätt att tillfredsställa alla kunders, ibland motstridiga, viljor.
 
Det tråkiga är ju att man inte får besked att manualen saknas - det får man själv upptäcka och ringa ÅF om..

Dessutom fick jag beskedet från ÅF - ring Nikon.. Borde in ÅF veta om de har skickat iväg kameror utan manual??
 
Ja jo så kan man ju också se det, för mig är det självklart att antingen handlaren upplyser mig som köpare om att ngt i "paketet" saknas eller så kunde ju Nikon väldigt enkelt lagt i en lapp där det står att tyvärr är manualerna tillfälligt slut, men kontakta oss enligt nedan så skickas en manula till dig ASAP

Bara min 25 öre

Ola G
 
olindskog skrev:
Ja jo så kan man ju också se det, för mig är det självklart att antingen handlaren upplyser mig som köpare om att ngt i "paketet" saknas...
Ja blir man inte informerad om att den saknas har något gått fel, det håller jag med om.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.