Annons

Ur fokus i mitten av bilden.

Produkter
(logga in för att koppla)

AxelW

Medlem
Hej! Min första tråd här på fotosidan, hoppas jag inte placerat tråden fel!

Problem: Vid exponeringar på ca 0.4 - 2 sekunder i motljus så tappar bilderna skärpa i mitten av bilden. Skärpan finns dock överallt annars i bilderna.

Bilderna är tagna med en Canon700D (APS-C sensor) och en Samyang 14mm.

Allt fungerar konstigt nog som det ska när jag tar långa exponeringar på annat. Problemet uppstår enbart när jag fotar i motljus, och har solen någorlunda i mitten av bilden, och vid havet.

Först tänkte jag att det måste självklart bero på att det är rörelse i bilden, men problemet uppstår även när det inte är rörelse i bilden. Vatten som tex är i rörelse har fokus överallt i bilden förutom i mitten, medan berg eller andra konturer kan vara i ofokus.

Bild 1:
d7XWnFC.jpg

(F18, Iso 100, 2 sek, 14mm.)

Bild 2:
S5H2tUm.jpg

(F16, Iso 100, 0,4 sek, 14mm.)

Någon som har en teori om vad detta kan bero på?

(Jag har givetvis sett till att det inte är skräp och fett på glasen, haha, som sagt, det fungerar normalt sett bra :p)

Ber om ursäkt om jag placerat tråden fel. Är ny på fotosidan, och inte hunnit lära mig att navigera så bra här på forumet än! Mvh Axel

Använder du UV-filter? De kan ställa till det när det finns starka ljuskällor med i bilden. Reflexer mot de plana glasytorna. Spec billiga UV-filter kan ställa till det rejält. Om du använder UV-filter så testa utan.

Problem: Vid exponeringar på ca 0.4 - 2 sekunder i motljus så tappar bilderna skärpa i mitten av bilden. Skärpan finns dock överallt annars i bilderna.

Allt fungerar konstigt nog som det ska när jag tar långa exponeringar på annat. Problemet uppstår enbart när jag fotar i motljus, och har solen någorlunda i mitten av bilden, och vid havet.

Först tänkte jag att det måste självklart bero på att det är rörelse i bilden, men problemet uppstår även när det inte är rörelse i bilden. Vatten som tex är i rörelse har fokus överallt i bilden förutom i mitten, medan berg eller andra konturer kan vara i ofokus.

Bild 1:
d7XWnFC.jpg

Bild 2:
S5H2tUm.jpg

(Jag har givetvis sett till att det inte är skräp och fett på glasen, haha, som sagt, det fungerar normalt sett bra :p)

Ber om ursäkt om jag placerat tråden fel. Är ny på fotosidan, och inte hunnit lära mig att navigera så bra här på forumet än! Mvh Axel

Än nog tyvärr objektivet som inte har så bra motljusegenskaper.

Använder du UV-filter? De kan ställa till det när det finns starka ljuskällor med i bilden. Reflexer mot de plana glasytorna. Spec billiga UV-filter kan ställa till det rejält. Om du använder UV-filter så testa utan.

Använder inte UV-filter. Det är ett lite speciellt objektiv med udda passning. Går ej att applicera några filter såvida man inte köper en särskild filterhållare för just detta objektivet. Men tackar för svar!

Än nog tyvärr objektivet som inte har så bra motljusegenskaper.

Det känns logiskt isåfall, och det skulle förklara en del. Jag funderar på att bege mig ut och testa mer ikväll.

Märkligt är att problemet bara uppstår vid längre exponeringar. Vid exponeringar på 1/100 osv uppstår inte problemet alls. Man börjar undra vad det kan bero på i glaset som gör att det blir suddigt enbart vid starkt ljus i längre exponeringar... :)

Tackar för svaret!

Det ser onekligen ut som ett optiskt problem. Det närmaste jag kan komma ihåg var ett gammalt objektiv med en mögelfläck inuti. Säkert inte relevant.

Möjligen kan du testa att skaffa dig ett filter med bra ytbeläggning så kanske problemet minskar, om det beror på objektivets beläggning. Förmodligen den billigaste fixen, om det funkar.

Det känns logiskt isåfall, och det skulle förklara en del. Jag funderar på att bege mig ut och testa mer ikväll.

Märkligt är att problemet bara uppstår vid längre exponeringar. Vid exponeringar på 1/100 osv uppstår inte problemet alls. Man börjar undra vad det kan bero på i glaset som gör att det blir suddigt enbart vid starkt ljus i längre exponeringar... :)

Tackar för svaret!

Det är inte tiden, det är den starka överexponeringen.

Det ser onekligen ut som ett optiskt problem. Det närmaste jag kan komma ihåg var ett gammalt objektiv med en mögelfläck inuti. Säkert inte relevant.

Möjligen kan du testa att skaffa dig ett filter med bra ytbeläggning så kanske problemet minskar, om det beror på objektivets beläggning. Förmodligen den billigaste fixen, om det funkar.

Det kan aldrig bli bättre med ett filter, det blir i bästa fall lika bra som utan.

Den första bilden ser ut att ha rent brutal CA, så jag letade upp några tester(*), men ingen av dem säger något om dålig prestanda på den punkten.

Kan du ta några bilder där du har skarp kontrast mellan vitt och svart (t.ex.) för att se att det inte är det som problemet? I så fall bör du reklamera objektivet.

Ställ kameran på stativ och ta exakt samma bild med de två tiderna du misstänker, så att du kan utesluta allt annat. Jag misstänker att det inte är tiderna som ställer till det, men jag har ofta fel...

Per.

*) http://www.kenrockwell.com/tech/samyang/14mm-f28.htm
http://www.photozone.de/canon_eos_ff/532-samyang14f28eosff?start=1

Bild 1:
d7XWnFC.jpg

Bild 2:
S5H2tUm.jpg

Jag reviderar min uppfattning efter att ha kollat igen, det skulle kunna vara vanlig rörelseoskärpa i början elelr i slutet på exponeringen. Det är så ljust runt solen så det syns bara där.

Tackar för alla svar och all hjälp!

Jag tror jag har fått ett svar på problemet.

Detta beror på en kombination av flera faktorer.

Delvis är inte objektivet jättebra i motljus (Som Ola nämnt). Den är helt okej egentligen, men minskar man bländaren så uppstår denna oönskade effekt väldigt tydligt, särskilt i fel ljus. Därför jag måste ha skyllt på solen.

Liten bländare särskilt vid infinity förstärker också det dåliga resultatet. Kan också vara så att jag har ett måndagsexemplar.

Var ute och testade en hel del nu, och använde inställningar jag inte brukade.

Jag tackar alla som tog sig tiden att skriva!

ANNONS