Annons

Uppvisning av bilder för kund

Produkter
(logga in för att koppla)

Tjofs

Aktiv medlem
Hej.

Jag ska fota en modell och vill att hon ska ha möjligheten att kolla igenom bilderna själv och välja ut vilka hon vill få. Har för mig att jag hört förut att det ska finnas nån sida som är bra att använda till detta.
Alltså ingen sida där man kan ladda ner bilderna utan enbart se dom..?
Någon som känner igen detta och vet om det stämmer? Och isf vad sidan heter..?

Mvh Maria

Kan man se bilderna på en websida är dom redan nedladdade till datorn, och dom går alltid att spara, om inte annat med en skärmdump.

Kan man se bilderna på en websida är dom redan nedladdade till datorn, och dom går alltid att spara, om inte annat med en skärmdump.

Något förslag på hur man kan låta modellen gå igenom bilderna för att välja ut några?
Om dom bara finns i mindre format och med nån logga över så kanske det inte är lika lockande att "stjäla"..?

Eftersom kunden ska betala för dessa bilder känner jag att det kanske är mest sjysst om hon själv får avgöra vilka hon vill ha.

Liten storlek och/eller logga är väl det bästa man kan göra.

Och det är kanske bra om man kan lägga bilderna på en websida med lösenord? Då minskar ju också risken att någon annan korpar bilder, plus att det känns bra för kunden att ingen annan ser bilderna.

Jag har dålig koll på bra webplatser eftersom jag kör en egen server, men kanske någon annan hoppar in och ger förslag på det.

gratis webbsida

Något förslag på hur man kan låta modellen gå igenom bilderna för att välja ut några?
Om dom bara finns i mindre format och med nån logga över så kanske det inte är lika lockande att "stjäla"..?

Eftersom kunden ska betala för dessa bilder känner jag att det kanske är mest sjysst om hon själv får avgöra vilka hon vill ha.

Jag brukar göra precis så. Jag lägger upp bilderna i ett bildgalleri med slideshow (via min hemsida) för kunder. Bilderna är tillräckligt stora för att se bra ut på skärm, men för lågupplösta för att göra ngt riktigt vettigt med dem. Eftersom jag mäsrkt att folk plockar bilder ändå, så lägger jag även in min logga eller webbadress i bilden, så får jag lite gratis reklam när de sen lägger upp dem på sin facebook.

Till kompisar har jag då och då gjort webbsidor med deras bilder, med hjälp av www.wix.com. Där kan man göra gratis sidor med galleri och dylikt. De bilderna går inte att klicka på och välja "spara som" men naturligtvis kan man ta en skärmdump, som någon skrev. Tar man en skärmdump blir dock bilden löjligt lite och lågupplöst.

Wix.com kanske är ett alternativ, men tänk på att priset för att få något gratis är att du får leva med deras reklam på sidan också. Därför gör jag bara sidor till kompisar via wix.

Vad skulle skillnaden vara på spara som och skärmdump menar du? förutom att exif och färgprofilen försvinner?

Nja, kan man göra en skärmdump (alla kan inte det) så spelar det nog ingen större roll. Vad jag tänkte på är att bilden kanske visas mindre än sin egentliga storlek i ett bildspel - beroende på vilken storlek av skärm tittaren har. Ofta anpassas ju bilden för att passa skärmen automatiskt.

När jag laddar upp en bild till min blogg här på fotosidan är bilden ofta 1200 px på den längsta sidan. Sedan visas den ändå bara som 450 px eller nåt när den infogats i inlägget - men om nån vill kan de ju öppna bilden som 1200 px och ta hem den. Det går inte om jag lägger in samma bild i ett bildspel på wix.

Jag vet att jag kanske uttryckte mig slarvigt - och fortfarande säker gör detsamma - men jag försökte bara hjälpa den som startade tråden med idéer.

På tal om det.

Jag låter oftast Lightroom lägga in vattenstämpeln åt mig på alla bilder jag exporterar för att användas på webben. Det kanske är en idé om du vill skydda dina bilder. En annan variant jag använder är en färdig logga som jag lägger över bilden i photoshop och sedan bara sänker opaciteten tills det ser bra ut.

Jag använder mig av en variant som är suverän för den typen av urval. Du behöver dock Lightroom. Om du använder lightroom så ska du läsa vidare annars vet jag tyvärr inte hur det skulle göras ;)

Jag köpte en plugin för Lightroom 3 som heter TTG Client Response Gallery. Där kunden har möjlighet att direkt via webbgallerian poängsätta, färgsätta, avvisa, acceptera och kommentera de bilder som visas.
exempel

Kostar 10 $ för den mallen och då kan man skapa hur många gallerior som helst. Du kan själv välja storlek på bilder och vattenstämpla de. Det finns en rad andra bra funktioner. tex möjlighet till direkt nerladdning i hög upplösning (går att avaktivera) TTG Client response

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar