Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppträdande / Nattklubb

Produkter
(logga in för att koppla)

daniel_k2

Medlem
Hej
Skulle vilja ha lite tips om rekommenderade inställningar för att fotografera uppträdande på scen på nattklubb. Skall fota om tre veckor på nattklubb där de skall uppträdande av artist.

Vet inte vilka inställningar som kan funka bäst. Har svårt för att testa innan oxå. Jag har två canon 400D som jag tar med på fotningen. Den ena utrustad med ett 17-55 f2.8 IS USM. Denna kamera utrustar jag även med blixt. Den andra kör jag med teleobjektiv (kanske får användning av det) 70-200 f2.8 IS USM utan blixt tänkte jag.

Någon som har erfarenhet vore jag tacksam att få tips av. Har du fotat på nattklubb förrrut och fått bra resultat ??

Tacksam för tips..

Jag brukar köra mycket med långsam sync på bakre ridån. Och experimentera lite med komp på blixten tills jag blir nöjd.
(Om du nu får fota med blixt)

Som Anders påpekar är blixt inte alltid tillåtet. Men om det är det kan det ge fräcka effekter med enkla medel, t.ex. motljus från scenbelysning m.m.

De gånger jag har använt blixt vid scenfoto har jag oftast kört i läge M, ISO 100, 1/125 och f/4. Bländaren kan man ju såklart variera efter behov, men 4 är ett bra utgångsläge tycker jag. Var inte rädd för att köra blixt även med ditt 70-200!!

Du kan se några exempel från mina bilder här .
På de bilderna använde jag en Sigma 500DG Super och den brukade jag "alltid" kompensera ca -2/3 på blixtexponeringskompensationen för att det inte skulle bli för hårt ljus.

/Arne

Vet ännu inte om jag får köra med blixt...skall kolla upp det den aktuella kvällen.

Får jag inte det så är det väl bländare 2.8 och leka med slutartiden och köra ISO 1600. Inte så mycket att spela med....

Arne S skrev:
Som Anders påpekar är blixt inte alltid tillåtet. Men om det är det kan det ge fräcka effekter med enkla medel, t.ex. motljus från scenbelysning m.m.

De gånger jag har använt blixt vid scenfoto har jag oftast kört i läge M, ISO 100, 1/125 och f/4. Bländaren kan man ju såklart variera efter behov, men 4 är ett bra utgångsläge tycker jag. Var inte rädd för att köra blixt även med ditt 70-200!!

Du kan se några exempel från mina bilder här .
På de bilderna använde jag en Sigma 500DG Super och den brukade jag "alltid" kompensera ca -2/3 på blixtexponeringskompensationen för att det inte skulle bli för hårt ljus.

/Arne

Det där svaret gillade jag. Grymt tack för tipsen. Skall prova detta om det blir blixt.

Tack!

--------------------------------------------------------------------------------
Arne Svensson (Arne S)

Kör du med ren blix, eller använder du omnibounce för att sprida ljuset ytterligare ??

//D

Numera kör jag oftast utan, vill minnas att det var så på bilderna jag länkade till.

Min ringa erfarenhet är att omnibounce inte gör någon större skillnad. Vet att andra har en annan uppfattning och det får ju stå för dem, huvudsaken är att man känner sig trygg i det man gör och är nöjd med resultatet.
Min Sigma lade tyvärr av och jag köpte en 580EX II i stället. Framtiden får utvisa om jag köper någon omnibounce till den, har inte hunnit testa den tillräckligt ännu för att se om det behövs.

/Arne

Arne S skrev:
Numera kör jag oftast utan, vill minnas att det var så på bilderna jag länkade till.

Min ringa erfarenhet är att omnibounce inte gör någon större skillnad. Vet att andra har en annan uppfattning och det får ju stå för dem, huvudsaken är att man känner sig trygg i det man gör och är nöjd med resultatet.
Min Sigma lade tyvärr av och jag köpte en 580EX II i stället. Framtiden får utvisa om jag köper någon omnibounce till den, har inte hunnit testa den tillräckligt ännu för att se om det behövs.

/Arne

Tackar för att du tar dig tid och svarar !
Uppskattas...

//D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar