Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Upplever ni D70 moaré eller...

Produkter
(logga in för att koppla)
tormig skrev:
Nä, nu får ni sluta larva er, hur skall ni kunna bli riktiga fotografer? Ut och plåta vita väggar med er och rapportera in färgförskjutningar och annat elände!
Nä, sant! Nu fick jag dåligt samvete; hålla på och fotografera och inte leta tekniska brister...fy på mig;-)

Bilagor

• grej.jpg
    grej.jpg
    22.9 KB · Visningar: 562
Moiré va e de?

clindh skrev:
Det finns en aning lilaaktig färgmoiré på dragkedjetäckfliken till höger, och lite sådana där labyrintliknande artifakter nere på det gula därunder (knappt synlig om man inte vet vad man letar efter).

Texturen på det tyget verkar vara en riktig moiréframkallare; testa att skala ner bilden på lite olika sätt (kanske IE gör det åt er direkt om ni har den funktionen påslagen) - så dyker det upp moiré framkallat av nedsamplingen i kombination med er skärm.

Menar du att moiréen finns där i den icke nedskalade bilden, men blir synlig när bilden skalas ner? Lite konstig ser den stora bilden ut för mig, men den lilla är mycket tydligt angripen av moiré. IE skalar ner bilderna, nere i högra hörnet kan man sedan toggla mellan stor/liten.

Jag har tvekat på D70 och lurat på en 300D, men efter vad jag läst i specar så verkar ju D70 helt överlägsen rent hanteringsmässigt. Och din bild är det ju inga fel på. Får man undra vilken optik som satt på?

Mvh

Kristofer

Re: Moiré va e de?

in2kma skrev:
Menar du att moiréen finns där i den icke nedskalade bilden, men blir synlig när bilden skalas ner? Lite konstig ser den stora bilden ut för mig, men den lilla är mycket tydligt angripen av moiré. IE skalar ner bilderna, nere i högra hörnet kan man sedan toggla mellan stor/liten.

Jag har tvekat på D70 och lurat på en 300D, men efter vad jag läst i specar så verkar ju D70 helt överlägsen rent hanteringsmässigt. Och din bild är det ju inga fel på. Får man undra vilken optik som satt på?

Mvh

Kristofer

Paketzoomen (18-70) skrev han ju lite ovanför :)

Det finns ju lite färgmorié på den där täckfliken, men som du säger så får man betydligt mer om det görs en slarvig nedskalning - tex IE:s enkla algoritm eller annat än Bicubic. Så det måste ju helt klart vara ett svårt textilmönster.

Nej, jag skulle definitivt inte byta D70:n för att slippa den lilla risken att få med moiré i någon bild - som alltid får man väga fördelar mot nackdelar, skärpa mot något mindre skärpa, funktioner mot funktioner, pris mot pris...

Att moiré eller att inte moiré, det är frågan

:))
Moiré eller inte, nu så Alea jacta est! Sålde min D30 för att jag ville ha något mer portabelt. Nu har jag beställt en D70, och den är väl mer portabel, visst - snälla? Skämt åsido, funderade kort på En PowerShot Pro 1, men kom till sans efter en dag. Nu återstår bara att se hur transitionen från inbiten EOS användare till dito Nikon kommer att gå.

"Har jag gjort bort mig nu igen?"

Kristofer

Vissa kameror har ju problem med moire pga av lågpassfilter, eller avsaknad av lågpassfilter.

Men det syns bara inom vissa intervall av återkommande mönster som då interfererar med lågpassfiltret.

Tror det var 1Ds som led av lite moire för att dom valde en annan lösning jämte deras andra kameror.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar