Annons

Upplever ni D70 moaré eller...

Produkter
(logga in för att koppla)

hurtig

Aktiv medlem
är det bara i väldigt speciella situationer som problemen uppstår? Kika på länken tagen direkt från DCRP Review - en erkänt seriös testare av kameror. Notera spetsen på skrapan...

http://www.dcresource.com/reviews/nikon/d70-review/DSC_0014-pp.JPG

Jag har fortfarande inte bestämt mig om det blir en D70 eller 300D. D70 känns gedignare, MEN bildkvalitet är viktigt för mig.

Har själv försökt ta bort moaré med Phase One DeMoirize men tyvärr tar den bara bort färgen medan mönster kvasrtår, se bifogad bild. Vill inte tjata om detta men tycker det är viktigt att utvärdera inför köp.

//jonas

Bilagor

• dsc_0014_åtgärdad.jpg
    dsc_0014_åtgärdad.jpg
    20.4 KB · Visningar: 1,292
Det får mig plötsligt att tänka på citatet "Du får köpa grisen i säcken och chansa
och hoppas att jag är en riktig jackpot för dej" från Galenskaparna Aftershaves Grisen i säcken.

Det kanske är ett svensk inspirerat bygge där spetsen på skrapan är blå/gul :)

Nej det var ju inget vidare resultat, köper man en sån kamera så får man nog räkna med lite arbete för efterbehandling.

Tydligen så ger Kodak pro SLR/n liknande moaré effekter.

Något som Canon tydligen har kunnat filtrera bort vid produktionen av sina DSLR kameror.

Säger Jerker som förtvivlat väntar på att nya 1D´n skall dyka upp........

Har bara sett det i en bild (av ca 500); på min dotters bävernylonoverall i mycket skarpt ljus. Här är den högupplösta bilden:

http://www.fotosidan.se/clindh/diverse/karin_moire.jpg

Det finns en aning lilaaktig färgmoiré på dragkedjetäckfliken till höger, och lite sådana där labyrintliknande artifakter nere på det gula därunder (knappt synlig om man inte vet vad man letar efter).

Texturen på det tyget verkar vara en riktig moiréframkallare; testa att skala ner bilden på lite olika sätt (kanske IE gör det åt er direkt om ni har den funktionen påslagen) - så dyker det upp moiré framkallat av nedsamplingen i kombination med er skärm.

Å andra sidan - kolla skärpan och detaljerna i den där bilden! Det är väl fördelen med att ha ett lite försiktigare lågpassfilter - det får vägas mot att råka ut för enstaka moiré som kan behöva pillas bort i efterbehandlingen.

För att utröna vilken kamera som verkligen ger bäst bilder måste man ränna runt med en 300D och en D700 och ta exakt samma bilder under samma förutsättningar.

Du är ingen riktig measurebator du Calle... Vill du se något får du allt anstränga dig och zooma in på 100% och leta lite nogrannare :)

Seriöst, det är mycket sällsynta och små effekter vi pratar om här. Visst är det intressant att jämföra och undersöka ny teknik men det får så sjukt förstorade proportioner. Att få damm på sensorn händer ju tex betydligt oftare och framkallar enormt mer efterjobb än dom där moiréeffekterna någonsin kan göra.

18-70 DX, paketlinsen.

EXIF:
Focal Length: 70mm
Optimize Image: Normal
Color Mode: Mode Ia (sRGB)
Noise Reduction: OFF
2004/03/17 12:05:52.8
Exposure Mode: Programmed Auto
White Balance: Auto
Tone Comp: Auto
RAW (12-bit) Lossless
Metering Mode: Multi-Pattern
AF Mode: AF-S
Hue Adjustment: 0°
Image Size: Large (3008 x 2000)
1/400 sec - F/10
Flash Sync Mode: Not Attached
Saturation: Normal
Exposure Comp.: 0 EV
Sharpening: Auto
Lens: 18-70mm F/3.5-4.5 G
Sensitivity: ISO 200

clindh skrev:
18-70 DX, paketlinsen.

EXIF:
Focal Length: 70mm
Optimize Image: Normal
Color Mode: Mode Ia (sRGB)
Noise Reduction: OFF
2004/03/17 12:05:52.8
Exposure Mode: Programmed Auto
White Balance: Auto
Tone Comp: Auto
RAW (12-bit) Lossless
Metering Mode: Multi-Pattern
AF Mode: AF-S
Hue Adjustment: 0°
Image Size: Large (3008 x 2000)
1/400 sec - F/10
Flash Sync Mode: Not Attached
Saturation: Normal
Exposure Comp.: 0 EV
Sharpening: Auto
Lens: 18-70mm F/3.5-4.5 G
Sensitivity: ISO 200

Tack, ska införskaffa en dslr i vår och det lutar mot en D70 :)

tormig skrev:
Hur skulle det det yttra sig, om alls, på en papperskopia? Får man olika effekter beroende på hur stor kopia man gör?
Nej - det blir ju bara en förstoring av artifakterna.

Men utskriftsprocessen kan också introducera moiré märkte jag just nu: jag skrev ut bilden på 10x15-papper och då uppträder "äkta" ringformad moiré på ett ställe på overallen där ett sådant mönster inte syns i bildfilen!

Och det kan man ju inte skylla på D70 (annat än att den tagit en för detaljerad bild...), nedsamplingen eller skrivaren reagerar också på det fina mönstret i tyget och får problem. Knepigt...

Bävernylon suger, jag skall reklamera den eländiga overallen... :)

Hmmmm...

Mixtrade just med bilden i Photoshop. Är det inte lite rödgrön färförskjutning också från vänster till höger...

(Ironi)

Hihi :)

Capture 4.1 Color Moire Reduction plockar förresten bort den där lila moirén på fliken effektivt.

En annan sak den där bilden illustrerar bra är den övermättade röda färgen; där räcker inte sRGB-färgrymden till riktigt. Tar jag upp NEF-filen i Capture och ändrar färgläge till Adobe RGB blir det klart bättre.

Lärdom: skjut alltid NEF

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar