Annons

Uppladdningstid för blixt 13-15 sek ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Matte01

Aktiv medlem
Hej experter
Jag har en Canon 40D och en Speedlite 430 EX till denna.
Blixten drivs av 4 stycken 2100 mAh NIMH av märket Powerbase Instant (Nya)
Problemet jag har är att när jag fotar med blixt tar det i mitt tycke extremt lång tid för blixten att ladda upp sig för ett nytt blixtfoto (13-15 sek) när jag kör med Speedliten.
Kör jag med interna blixten kan jag mata blixtbilder hela tiden utan problem.

Blixten är inställd på helautomatik och kameran är i manuellt läge.

Frågorna jag har:
Vad är ungefärlig normal uppladdningstid på en 430 (Hur länge ska det dröja innan jag ska kunna ta en blixtbild)?
Beror problemen på SBK (skit bakom knapparna) i form av felaktiga inställningar på något sätt, eller är någon komponent trasig?

Har jag problem med kunskaperna, kameran, blixten eller batterierna (Har prövat en helt ny uppsättning av samma typ utan förändring, men är det ett skitmärke?)
Tacksam för svar snarast så jag kan få några fina julbilder i år.

Mvh Matte
 
Tjenare, med nyladdade batterier (kör samma setup som dig 40d/430ex) så kan jag ta till ca 5 bilder i serietagning utan att blixten behöver laddas upp, efter 5 bilder så behövs blixten laddas upp men det tar väll ca 0.5-1 s innan den är uppladdad och röda lampan lyser.

Är batterierna däremot på väg att ta slut så är det givetvis längre uppladdningstid, jag använder uppladdningsbara GP 2300 mAh.
 
OK Tack för svaret.
Ska försöka testa med ett annat likadan blixt och se om det verkar vara problem med kameran och den externa blixtskon eller blixten i sig.
Om det visar sig att blixten är trasig, är det då värt att laga den eller kostar det för mycket jämfört med att köpa en ny när det gäller en så pass enkel blixt som 430?
Vart kan man vända sig för att laga blixtar?

/M
 
Hej,

Har samma blixt o kamera som du har, fast jag använder "vanliga", dvs icke uppladdningsbara batterier. Min blixt laddar upp för första gången på ett par sekunder och sen kan man ta ett par tre kort år gången i serier, lite beroende på hur mycket blixtljus som behövs. När batterierna börjar ta slut så tar det längre tid.

Min erfarenhet av uppladdningsbara batterier är att de ger lägre spänning än de vanliga, det kanske är det som är problemet? Pröva med vanliga batterier och kolla hur det verkar med dom? Vanliga batterier brukar ge ung. 1,6 volt när dom är nya, det finns uppladdningsbara som inte ger mer än 1.2 - 1,3 volt när de är fulladdade.

Per
 
Laddningsbara Ni-mh AA batterier har som sagt en spänning på 1,2V men detta ska inte spela någon roll utan kraftfulla ni-mh batterier är vad man ska köra på till en blixt, utan tvekan bäst prestanda och kortast laddningstider, men vad jag gissar på är att du har antingen köpt ett par sådana av extremt dålig kvalité eller så är det helt enkelt fel på dem! Spänningen ska inte spela någon roll för blixtens uppladdningstid.
Prova att ladda dem igen och testa, fungerar det lika dåligt då så rekommenderar jag att du går tillbaka till butiken med dem för bättre än så presterar tillochmed mina tre år gamla GP 1300mAh
 
Ok Tack för inputen. Jag har en kompis som har en 430 också så jag ska låna den o testa, så får jag se hur det funkar.
Men det är ingen inställning eller liknande som jag kan ha fibblat med och som ställt till det tror ni?
Angående batterier så tror jag inte det är skitkvalitet på dom. Köpte 8 stycken till just blixten, och det är den senaste typen som inte ska ladda ur sig lika snabbt som traditionella uppladdningsbara batterier.
Men jag köper en uppsättning med vanliga alkaliska batterier, så är det testat med.
/M
 
Senast ändrad:
Jag slängde mina powerbase batterier i centralarkivet efter nån vecka då ja inte va ett dugg nöjd med dom..Visst kan jag fått nåt måndagsex men ja köpte GP batterier sen (visst finns det säkert fler bra märken) men dom va ja väldigt nöjd med. Dom levererade iaf mer ström.. Om inte ja har helt fel så borde väl ett sånt i teorin ladda ur som ett bilbatteri å dom levererar ju väldigt olika ström även vid samma Ah och Volt värden.

Sen kan det säkert stå andra värden på "paketet" än va dom levererar.

Sen en fråga till klarar din laddare att ladda upp batterierna ? vissa laddare är ju lite begränsade till vilken kapacitet dom klarar. Eller va det för många år sen det va så, har inte hängt me så mycke direkt :)

God fortsättning :)
 
Hej igen
Nu har jag testat batterier och blixtar på alla möjliga sätt, och här är mina resultat:
Prövade min kompis blixt med mina batterier och fick samma problem som jag hade med min. (Bör tyda på batteriproblem istället för blixtproblem)
Testade nya alkaliska batterier och de fungerade klockrent.
Sen kollade jag spänningarna på de olika batterierna.
De nya alkaliska (Ej uppladdningsbara) hade en spänning på 5,75 V
Mina "superbatterier" från Powerbase hade 1,2 V
Jag laddade upp mina Powerbasebatterier och när laddare sa att dom var klara så låg dom på lite drygt 1,4 V

Jag testade dom då i blixten och dom fungerade mycket bra (Kunde ta 30 bilder i följd utan någon direkt fördröjning, och kunde fortsatt ännu längre.

Så det verkar ju helt klart att ha att göra med spänningen dom genererar.

Det man kan konstatera är då att mina superbatterier som ska hålla laddning i upp till ett halvår verkar inte klara sin uppgift.

Någon som vet vilken minimispänning blixten behöver ha från respektive batteri för att fungera klanderfritt?
Ligger max spänning från ett uppladdningsbart batteri precis på gränsen vad blixten behöver, så minsta lilla den tappar spänningen så fungerar inte blixten enligt önskemål, jämfört med traditionella (ej uppladdningsbara) batterier som ligger högre i spänning från början?

Målet är ju att slippa allt strul med att ladda upp batterierna före varje fotosession (Det var ju därför jag köpte den nya typen av batterier)
Men är det så rent generellt att uppladdningsbara batterier ger så dålig spänning att dom inte är lämpliga att använda i en blixt?


Se nedan urklipp från Kjell o Company angående jämförelse mellan de tradiotionella NiMH-batterierna och den nya batteritypen.


Nickel Metall-Hydrid NI-MH
Nickel Metall-Hydrid är ett miljövänligt alternativ till nickel-kadmium. Batteritypen har högre kapacitet än motsvarande Ni-Cd batteri. Antalet laddningar varierar beroende på hur cellen har skötts. 300-600 ggr. är normalt. Ni-MH tål att snabbladdas, men då är det extra viktigt att laddningen är temperaturkontrollerad. Batteriet tar skada vid temperaturer över +40°C. Ni-Mh har obetydlig minneseffekt.

Standardladdning
10% av kapaciteten.

Självurladdning
Ca 30% /månad.



Nickel Metall-Hydrid NI-MH Instant
Den nya generationens Nickel Metallhydrid-batterier har en så låg självurladdning att de kan ligga oanvända i flera månader utan att tappa nämnvärd laddning. Batterierna laddas på fabriken och kan användas nyköpta direkt ur paketet. Livslängden är bättre och de är också kraftfulla nog att används till digitalkameror. Man behöver inte köpa ny laddare utan använder samma laddare man brukar ladda sina gamla NiMH-batterier i. Totalt sett är det alltså batterier som är bra för både plånbok och miljö.

Standardladdning
10% av kapaciteten.

Självurladdning
Ca 20% /år.
 
Jag kör med Ansmann maxE som också är NiMh med låg självurladdning och de funkar precis som det är tänkt. Har dessutom 2års garanti!

Har haft en uppsättning Powerbase NiMh och de var bara skräp. Vet inte om deras "Instant" är bättre, men jag köper inte en Powerbase produkt igen.
 
Hur mätte du fram 5,75volt ur ett AA batteri ? Du ska nog inte stoppa i 4 såna i blixten iaf. Isåfall finns det billiga engångsgrillar ifall du är sugen på korv :)

Normal spänning..den kemiska gränsen för normala uppladdningsbara är väl 1,2 volt.. "vanliga" ej uppladdningsbara 1,5volt..

Javisst är det bättre att använda vanliga men va ja vet så ska 1,2volt batterier klara av att leverera lika mycke ström ändå. Jag har som sagt inte haft några problem med mina gp batterier i min 430ex II.

Vet egentligen om det finns nån minimigräns.. visst finns det en gräns när elektroniken upphör att fungera å vanliga cmos kretsar jobbar väl vanligast vid 5volt eller 3,3 eller va d e.

Angående spänningen så kommer vanliga AA laddningsbara inte bli mer än 1,2volt om man inte då dubblar spänningen = inte bra :)
 
Fler som har gått på niten att köpt "billiga" laddningsbara batterier.

Jag köpte sådana för nått år sedan, lämnade tillbaka och numera köper jag bara kvalitets märken så som Varta, GP, Hännel
En del saker man inte vara för snål på
 
Fler som har gått på niten att köpt "billiga" laddningsbara batterier.

Jag köpte sådana för nått år sedan, lämnade tillbaka och numera köper jag bara kvalitets märken så som Varta, GP, Hännel
En del saker man inte vara för snål på

Jättebra med lite tips på BRA uppladdningsbara batterier. GP o Varta finns ju på de flesta ställen så jag ska hålla utkik efter dom.

Tack för alla svar. Underbart med så engagerade medlemmar i forumet.

God fortsättning alla
 
Jag har 4 st 2år gamla 2600mAh Powerbase batterier (NiMH). Ursprungligen satt dom ett år i min Canon S3IS (välanvänd kamera) och numer i min 430EX. Tar minst 8-10 bilder efter varandra utan omladdningstid. Antingen har du haft otur eller jag tur.
 
Hej.

Powerbase Instant är en av de sämre LSD cellerna.
De klarar inte av att leverera tillräckligt med ström för att försörja en blixt.

Återigen så får man vad man betalar för.

Att NiMh har en nominell effekt på 1,2 V är inte relevant i detta sammanhang.

wfrank: TS har inte likadana celler som du.

I regel så är LSD celler av god kvalitet att föredra framför den gamla sortens NiMh. En av de som klarar av att leverera mest ström är Sanyo Eneloop (8A) vilket är väldigt mycket för en AA cell.

Anders
 
Tänkte bara inflika att på Clas Ohlson så säljer dom Vartas 15min laddare +4st 2700mAh batterier för 399:- om jag inte kommer ihåg galet. Köpte själv denna uppsättningen och är mycket nöjd med både laddaren och batterierna. Laddarn lever dock om en hel del pga det sitter en inbyggd fläkt i den..


Priset enligt deras hemsida är 398kr såg jag: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=35439884

Där står det att det är 2500mAh batterier men den jag handlade i deras fysiska butik har 2700mAh
 
Testade i min sigma Ef-500 DG super blixt. Köpte nyss nya batterier med låg självurladdning så jag blev lite orolig att det kanske var skräp.

10 blixtar på full effekt så snabbt som möjligt.

Powerbase instant 2100mAh set 1, 45sek
GP recyko måttligt använda, 52 sek
Powerbase instant set 2 måttligt använda 51 sek.
Powerbase set 3, 47 sek.
Gp recyko nyladdade, 45 sek.
Powerbase set 2 nyladdade, 38 sek.


Lite referenser.
10 blixtar med nyladdade recyko i Nikon SB-28, 38 sek.
10blixtar i Sigman med gamla sortens GP 2500mAh nyladdade, 52sek.


Så när det gäller och häva ur sig ström så är mina powerbase bättre eller minst lika bra som det dyrare GP batteriet. Hur mycket laddning de kan hålla och hur länge vet jag inte men än så länge är jag nöjd med att slippa ladda varannan dag bara för att de laddar ur sig själva.
edit: jag har en GP snabbladdare med fläkt (Delta T styrd)
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.