ANNONS
Annons

Uppladdningsbara AA ni-mh-batterier

Produkter
(logga in för att koppla)

DSProtection

Avslutat medlemskap
Ska köpa laddare och uppladdningsbara ni-mh AA batterier till min kamera.

Tänkte höra om någon här testat Uniross 2700mh batterier och vad ni isåfall tyckte/tycker om dom. Är dom ett bra köp?

Sen får ni förstås gärna tipsa om andra bra batterier. Jag tar mycket kort och ofta så det är inte intressant för mig att dom inte laddar ur sig på lång tid.

Tack på förhand.

rekomenderas ej!

köpte på mig ett gäng sånna för att ha till blixten, samt xbox kontrollerna. kan bara säga att dom håller inte länge! låter ju bra på pappret med 2700mh.hyffsat bra pris på dom också. men absolut inga batterier jag kan rekomendera. satsa på lite dyrare ist. brukar ju va så det man betalar för får man också.

köpte på mig ett gäng sånna för att ha till blixten, samt xbox kontrollerna. kan bara säga att dom håller inte länge! låter ju bra på pappret med 2700mh.hyffsat bra pris på dom också. men absolut inga batterier jag kan rekomendera. satsa på lite dyrare ist. brukar ju va så det man betalar för får man också.

Det är dom dyraste dom har på Cyberphoto. Laddare + 4 batterier. Så tanken var att satsa på dom som kostade mest. Någon som har mer erfarenhet av dom?

Det är dom dyraste dom har på Cyberphoto. Laddare + 4 batterier. Så tanken var att satsa på dom som kostade mest. Någon som har mer erfarenhet av dom?

Jag köpte mina på Jula. De har funkat bra till Pentax K200D och K00D super. Sanyo eneloop från Conrad.se är också bra. Jag har inte gjort mätningar men de har varit mycket bättre än GPs 2700 och GPs ReCyko.

Jag kanske bara hade otur o fått en dålig batch!? :) eller så är det laddaren till som är helt värdelös, (köpte mina på jula också)

Okej!

Jag har hört blandat, men mest positivt om dom så jag är lite kluven. Har funderat på Sanyo Eneloop, men dom verkar bara finnas i max 2100 mAh? Men det kanske räcker?

Tack för svaren än så länge iallafall.

Bry dig inte om mAh-siffran, om den ens stämmer så är den uppmätt under 20 timmars jämn urladdning i rumstemperatur och är alltså bara av intresse om du ska driva en mycket svag lampa eller liknande under något dygn. Ska cellerna användas i mer strömslukande apparater så säger inte mAh-siffran ett dugg!

BRA celler som Eneloop på 2100 mAh och andra i den klassen kan därför under realistiska fotoförhållanden (höga och/eller ojämna strömuttag) mycket väl hålla kameran igång under klart längre tid än mer mediokra 2700 mAh-celler (vet inget om Uniross i och för sig, men blotta värdet på 2700 mAh får varningsklockorna att ringa:)

Bry dig inte om mAh-siffran, om den ens stämmer så är den uppmätt under 20 timmars jämn urladdning i rumstemperatur och är alltså bara av intresse om du ska driva en mycket svag lampa eller liknande under något dygn. Ska cellerna användas i mer strömslukande apparater så säger inte mAh-siffran ett dugg!

BRA celler som Eneloop på 2100 mAh och andra i den klassen kan därför under realistiska fotoförhållanden (höga och/eller ojämna strömuttag) mycket väl hålla kameran igång under klart längre tid än mer mediokra 2700 mAh-celler (vet inget om Uniross i och för sig, men blotta värdet på 2700 mAh får varningsklockorna att ringa:)

Om jag tolkar det du skriver rätt så är det ingen skillnad på batterier som det står 800 mAh på mot dom det står 2700 mAh på. Kan du utveckla det? Jag är inte övertygad om att det stämmer.
---/T

Det stämmer faktiskt.

Antalet mAh som tillverakren anger gäller enbart vid 1/20c(typ), och 20grader C. Det säger inget alls om hur mycket energi som kan hämtas ur batterierna vid en last på 0.5c

Det är fullt möjligt att dyra batterier med lägre mAh-tal är bättre än billiga med högt mAh-tal.

//Alexander

Om jag tolkar det du skriver rätt så är det ingen skillnad på batterier som det står 800 mAh på mot dom det står 2700 mAh på. Kan du utveckla det? Jag är inte övertygad om att det stämmer.
---/T

Skillnad är det naturligtvis men vi vet i princip inte vilka som är bäst:)

Problemet med siffrorna i fråga är att de är uppmätta under extremt gynnsamma förhållanden = jämn urladdning under lång tid, lagom rumstemperatur och ända ner till 1,0 Volt (jag är förresten lite osäker på om det är just 20 timmar som jag skrev förut, men det spelar ingen större roll eftersom det under alla omständigheter är låga och snälla strömuttag). Sätter vi nu in cellerna i en kamera eller något annat som kräver mycket ström under korta perioder i ogynnsamma temperaturer så säger inte cellernas uppgivna mAh-innehåll oss någonting av vikt.

Tillägg:

Ytterligare ett problem är att sämre celler tenderar att försämras snabbare och redan efter något tiotals laddningscykler få ett allt högre inre motstånd. Det är alltså lätt hänt att man köper ett fyrpack av sådana celler, provar dem en kort tid, tycker att de fungerar bra och köper flera likadana. Några veckor senare finner man att de första fyra blivit markant sämre och då sitter man där med en massa dåliga celler. Jag har gått i den fällan själv:)

Moderna celler med låg självurladdning verkar för övrigt enligt de tester jag sett att hålla en högre och jämnare kvalitet överlag än den äldre generationens celler så jag skulle rekommendera sådana även om man inte behöver den låga självurladdningen. Självfallet finns det många bra celler av den gamla generationen också men problemet är att man måste lusläsa datablad och tester för att hitta dem.

Senast ändrad:
Jag vet noll komma noll om Uniross batterier, men...
Jag vet att till apparater där man vill ha kortvarig urladdning - t.ex. i en blixt - passar NiCd bäst p.g.a. sina egenskaper.

NiMh är p.g.a. sin högre energitäthet bättre på konstant urladdning, typ motorer m.m. - t.ex. en kamera.

Jag vet noll komma noll om Uniross batterier, men...
Jag vet att till apparater där man vill ha kortvarig urladdning - t.ex. i en blixt - passar NiCd bäst p.g.a. sina egenskaper.

NiMh är p.g.a. sin högre energitäthet bättre på konstant urladdning, typ motorer m.m. - t.ex. en kamera.

Jo, men sedan ha vi ju miljöaspekten:)

Moderna NiMh-celler av hög kvalite är för övrigt "tillräckligt" bra numera, skillnaden mot NiCd var mycket större förr.

Jag ett packe med dem och de är oki, men hamma och gp förefaller bättre. Jag kör dem till 580 ex ii och den är ju rätt glad i ström. Hamma är det paetek som ger mig flest blixtar även om de är märkta 2500mAh

Uniross har en serie som heter Hybrio, det är också 2100mAh NiMh-celler med låg självurladdning.

Vill du ha NiMh av den nya typen kan Ansmann MaxE vara ett alternativ. De finns nu även i 2500mAh utförande.

NiCd må vara bra, men lycka till att få tag i sådana och de var man tvungen att alltid tömma helt pga en fantastisk minneseffekt.

Tack för alla svar.

Jag funderar också på vilken laddare man bör köpa. Jag har hört att två laddare ska vara särskilt bra. Lacrosse bc-900 och Maha MH-C9000. BC-900 verkar inte gå att hitta i svenska butiker, men Maha laddaren finns. Är den ett bra köp som alla säger, eller finns det andra laddare som är bra? Som givetvis går att få tag på i Sverige.

Ursäkta alla frågor, men jag är helt novis på detta.

Tack på förhand.
MVH/Danne

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar