Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Upplösning

Produkter
(logga in för att koppla)

newborn

Medlem
Enkel fråga för er men inte helt klar för mig.

När jag förminskar en bild för framkallning. behöver jag inte bry mig alls om upplösningen då? (förutsatt att den inte är för låg) Utan räcker det bara med att ändra dokumentstorlek?

Såpass. Dock så måste man förminska den för att det inte ska ta en evighet att ladda upp den..

Då får du titta på hur stor utskrift du vill ha och vilken kvalitet du kan acceptera. Exempel om du ska skriva ut till 10x15cm papper i hög kvalitet (300ppi) då kan du minska bilden till ca 1200x1800pixlar dvs (10/2,54*300) x (15/2,54*300).

Såpass. Dock så måste man förminska den för att det inte ska ta en evighet att ladda upp den..

Har du så dålig bandbredd? En JPEG-fil med modern upplösning ar 3-5MByte, det ska väl inte ta en evighet, även med rätt långsam koppling? Hur str bandbredd har du tillgång till?

Har du många bilder och dålig bandbredd kan det vara idé att skicka en CD i stället, jag tror labben tar emot en sådan.

Per.

Jag tycker att detta med upplösningar hit och dit är lite svårt för mig att förstå..

Mina bilder tar jag med 10megapixel i både RAW och jpeg när jag tittar på en bild i photoshop t.ex så står det att utskriftsupplösningen eller va det kallas är 240dpi men på någon annans bild kan det stå 300dpi varför blir det så?

sen så undrar jag om jag vill förstora en bild med bästa möjliga kvalitet hur stor kan jag göra den utan att det ska bli pixligt så att säga?

Jag försökte att skriva ut en bild på en A4 men det blev inte så bra tyckte jag. Jag tycker att kvaliteten hade försämrats betydligt.

Är det skit bakom spakarna till datorn eller? ;)

Jo

Jag tycker att detta med upplösningar hit och dit är lite svårt för mig att förstå..

Mina bilder tar jag med 10megapixel i både RAW och jpeg när jag tittar på en bild i photoshop t.ex så står det att utskriftsupplösningen eller va det kallas är 240dpi men på någon annans bild kan det stå 300dpi varför blir det så?

sen så undrar jag om jag vill förstora en bild med bästa möjliga kvalitet hur stor kan jag göra den utan att det ska bli pixligt så att säga?

Jag försökte att skriva ut en bild på en A4 men det blev inte så bra tyckte jag. Jag tycker att kvaliteten hade försämrats betydligt.

Är det skit bakom spakarna till datorn eller? ;)

Garanterat! ;)
Läs igenom lite artiklar här på FS om ämnet så löser det sig nog!

Jag har läst och läst men.. :)
men jag har lite inlärningssvårigheter av dyslexikaraktär :p
Så behöver få en bra förklaring.

Ganska svårt att ge en tydligare förklaring än den du blivit pekad till...

"Upplösning"

Ordet kan ordagrant betyda två saker.
- En bild i en viss storlek (i cm/tum) har så här många pixlar per (cm/tum)
- En bild har TOTALT så här många pixlar på [bredden]

Siffrorna är utbytbara.
20 cm bred bild och 300dpi (pixlar per tum!) ger:
20cm dividerat med 2.54 (för att få tum!) gånger 300 (pixlar per tum) = 2362px

Eller på andra hållet:
Upplösningen "är" 2362px, på en 20cm stor bild blir detta:
2362px dividerat med (20cm dividerat med 2.54 för att få "tum") = 300dpi
Eller med 30cm bild:
2362px dividerat med (30cm dividerat med 2.54 för att få "tum") = 200dpi

Tack, jag ska kolla in filmklippet :)

men jag förstår fortfarande varför mina bilder får 240dpi medans en annan persons bilder får 300dpi

Tror olika kameror kanske spar i olika upplösningar? Kanske rawkonverterarna oxå spar i olika upplösningar, kanske nån har ändrat i sitt program o s v, kan finnas massa orsaker. Men det hela är ju ganska oviktigt då det egentligen inte betyder nånting. Termen börjar blir mer intressant när man börjar snacka tryck.
Men en liten snabb jämförelse kan ge en ledtråd, skärm då är det bra att spara i 72 dpi ty bildskärmar har ungefär den dotstorleken, tryck fintryck 300 dpi och mer, tryck dagspress 200 (? ca bara, glömt), dpi anger alltså hur stora bildpunkterna är, dots per inch, helt enkelt.

men jag förstår fortfarande varför mina bilder får 240dpi medans en annan persons bilder får 300dpi

Svaret är jätteenkelt :) Vissa kameraprogrammerare har programmerat in att de ska tagga bildfilerna med 300 PPI (vilket är vad det egentligen ska stå, eftersom DPI är måtte på antal bleckprickar vid en bläckstråleutskrift. Det går många bläckprickar på en pixel. DPI = Dots Per Inch, PPI = Pixels/Points Per Inch. Dock har jag för mig att det står fel i PS. Och på många andra ställen/programvaror), och andra att de ska tagga med 240 PPI. Det är altså ingen egenskap bilden har, utan det är en egenskap en eventuell utskrift får. Skickar man bildfilen direkt till ett system som printar "enligt inställningar i bildfilen" t.ex. Crimson Prefix, så printas den efter det värdet. (Inte helt sant i verkligheten såvitt jag vet dock, t.ex. har jag för mig att Noritsu-printern alltid printar i 300 PPI och Lambdan alltid i 200 eller 400 PPI.)

Det kvittar!

Om en del bilder - i detta fall med samma kamera - har 300ppi och andra 240, är bilderna med 300 ppi mindre i centimeter räknat. Det totala pixelantalet är lika i de båda fallen. Bilderna med 300 ppi, där ligger pixlarna mer tätt packade. Så det spelar ingen roll!

Du kan testa själv att plocka upp en bild i Photoshop eller vad du använder och leka med funktionerna där man ställer in upplösningen. Det är det enklaste sättet att förstå hur det hänger ihop.

Nja

Tror olika kameror kanske spar i olika upplösningar? Kanske rawkonverterarna oxå spar i olika upplösningar, kanske nån har ändrat i sitt program o s v, kan finnas massa orsaker. Men det hela är ju ganska oviktigt då det egentligen inte betyder nånting. Termen börjar blir mer intressant när man börjar snacka tryck.
Men en liten snabb jämförelse kan ge en ledtråd, skärm då är det bra att spara i 72 dpi ty bildskärmar har ungefär den dotstorleken, tryck fintryck 300 dpi och mer, tryck dagspress 200 (? ca bara, glömt), dpi anger alltså hur stora bildpunkterna är, dots per inch, helt enkelt.

Att spara i 72 (eller något annat) dpi för webben kvittar fullständigt. Sparar du i 72 eller 720 kommer bilden ändå att se exakt likadan ut på datorn. Och bildskärmarna i dag brukar väl ligga på 100 ppi (de billigaste).

bildskärmarna i dag brukar väl ligga på 100 ppi (de billigaste).

96-120 ppi är ganska vanligt idag.
Man kan enkelt ta reda på vad ens egen skärm har för upplösning genom att ta fram en linjal, eller annat valfritt fysiskt mätinstrument, och mäta hur bred skärmen är. Dela den siffran med 2,54 för att översätta den till tum. Kolla sen upp hur många pixlar du ställt in skärmen på att visa och dela den siffran med tidigare nämnda tum-siffra.

Exempel: Skärmen är 34cm bred. 34/2,54 = 13,3. Skärmen är inställd på att visa 1440 x 900 pixlar. 1440/13,3 = 108. Skärmens upplösning är 108 ppi.

//D

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto