Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Upplösning vid skanning

Produkter
(logga in för att koppla)

Pelle Penna

Avslutat medlemskap
Jag har nyss köpt en filmskanner av fabr Optiplus 7200 för att skanna in mina gamla diabilder.
Om jag nu bara ska skanna in bilderna för att göra ett fotoalbum, med bilder i format ex. 10x13, vilken upplösning måste jag då använda för att skanna in bilderna. Jag kör fn på 7200 och då blir bildfilerna ca 3.5 mb.
I några fall har jag lyckat få till filer som är 180 mb, (vete tusan hur jag gjort).
Kan jag minska upplösningen, och ändå få hyfsat resultat vid fotobeställningen?

bilder bör printas med ca 200-300 ppi

(en bild som är 13 cm bred är lite mer än 4 tum

4 (tum) x 300 pixlar (per tum) är 1200 pixlar breda bilder )

EDIT: he he, jag räknar smo en tokig hest

13 cm = 5 tum 5 tum x 240 ppi = 1200 pixlar bred bild

1200x900= (orkar inte räkna ut i huvet, orkar inte ta fram miniräknaren men på ett ungefär) en miljon pixlar = 1 megapixel

en pixel har 1 byte röd, 1 byte grön och 1 byte blå färg i sig, så totalt är en megapixel 3 mb

dina 3.5 mb-bilder borde räcka till och bli över för 10x13-utskrfter

180 mb låter jättemycket, även om det är lite upp-interpolerat och i 16 bitar.

tips - öppna bilden i photoshop, välj menyn "storlek på bild" se till att rutan ändra bildstorlek (eller vad den heter) inte är ikryssad.

fippla sen runt med dpi och hur stor bilden blir i cm x cm, och hur många megabyte den blir så får du lite kläm på det hela.

Senast ändrad:
Tack för alla tips

Jag ska testa era tips och när jag har gjort detta så ska jag försöka ge en kommentar

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar