Annons

Upplösning, super8-film

Produkter
(logga in för att koppla)

erik_qwerty

Aktiv medlem
Även om detta inte handlar om stillbilder så är det ju någorlunda fotorelaterat, så jag hoppas det går bra att fråga här.

Vi har i familjen ett antal super8-filmer, som visar mig som treåring springandes runt naken i trädgården och annat pinsamt :)

Det börjar kännas som det är dags att framtidssäkra de här filmerna genom att få dem överförda till något digitalt format. Jag har hittat ett flertal firmor som verkar kunna göra ett bra jobb till ett någorlunda hyggligt pris. Man får då filmerna överförda till DVD eller DV, men det som får mig att tveka är om dessa format verkligen får med maximal upplösning, med en viss marginal, från super8-filmen. De här formaten har ju endast 720x576 pixlar, och runt hörnet finns HD-video med betydligt högre upplösning. Tycker ni det känns lönt att få dem överförda nu, eller är det bättre att vänta något år tills HD-överföring är vanligt?

Filmerna har ju redan legat och samlat damm en massa år, så ett tag till spelar väl egentligen inte så stor roll, men om DVD-upplösningen mer än väl räcker till kan man ju lika gärna göra det nu.

Mvh,
Erik
 
Jag lät föra över mina super8-filmer till DVD (DVD-format) för någon vecka sen och kan säga att kvaliten blir lika som att se filmerna på duk.

Jag fick betala 10kr/min och tycker att det var värt vartenda krona. Det är fantastiskt kul att se dessa filmer igen, sisådär 30 år senare.

Upplösningen då? - Ingen aning och jag bryr mig inte ett skvatt. Det är som sagt värt mycket att kunna se dessa filmer igen...
 
Jag har tyvärr inget bra svar på din fråga, men skulle du kunna maila mig info om dom firmor och priser du fått fram?
 
"Framtidssäkra" genom att föra över från film till digitalt?
Det bästa du kan göra om du vill bevara filmen är att frysa ner den efter att du fört över den till DVD så att du bekvämt kan titta på den.
Om tjugo år när det bara finns DVD-spelare på museum kan du tina upp filmen igen och föra över den till det digitala format som gäller då.
Sen, om hundra år, kan dina barnbarn hålla upp filmremsan mot ljuset och titta på farfar om de vill det.
Eller köra filmen igenom en projektor, så pass enkel mekanik som en projektor kan alltid hållas levande.
DVD-skivan lär det bara finnas damm kvar av vid den tiden.
 
Att framtidssäkra genom att överföra till dvd är nog inte det rätta. Din originalfilm lär hålla längre än vad din dvd-skiva håller. Jag har 4-5 år gamla brända cd-skivor som redan idag tyvärr blivit oläsbara. Cd/dvd är inget säkert lagringsmedia. Förvara din film i frysen och gör kopia av den på ny film om du har möjlighet. Om du gör en dvd-kopia så släng absolut inte originalet!
 
Framtidssäkra på DVD - Que?
Filmerna är ju framtidssäkrade redan. Ponera att dina föräldrar hade kopierat till det vassaste digitalmediat de hade på den tiden (magnetband, typ) - hade du kunnat få ut något av det idag?

Se det som att du gör filmerna mer tillgängliga just idag, lättare att ta fram och titta på med dagens teknik, men gör för tusan, bövlan, jäklar _inte_ dig av med originalen - de är din framtidssäkring. Lägg dem i ett kylt bankfack, eller liknande, om du är rädd om dem.

:cool:

//Lasse
 
Nej, någon framtidssäkring är det inte tal om, men däremot så blir det ju mycket lättare att titta på filmerna på DVD och så har man ju naturligtvis originalen kvar.

Själva digitaliseringen är ju själva poängen. Det blir mycket lättare att föra över till nya format när det är dags för det.

Med programmet DVD-Shrink är det dessutom mycket lätt att föra över DVD-filmen till hårddisken som en ISO-fil. Vips! Så har man också en backup. Det är knappast troligt att både disken och DVD-skivorna blir oläsliga samtidigt.

För säkerhets skull säkerhetskopierade jag DVD-skivan till sammanlagt fyra skivor plus att jag har en ISO-fil liggande på HD och har originalfilmerna kvar. Så nog är jag någorlunda säker alltid...
 
Men hallå grabbar...

Som det är nu har stackaren 1 enda version i hela universum av en nakenspringande sig själv på film!

Att påstå att DVD inte är framtidssäkert är skitsnack. Visst en DVD skiva av bätrtre kvalitet kanske bara funkar mellan 20-50 år. Men dataformat kan faktiskt kopieras.... jag har ett program som heter cardfile.exe ni som kan er windows historik vet vad detta är för ett program. det kom till Windows 3.0 och fanns även i 3.1. Det försvann senare och har inte sett dagens ljus på minst 15 år.

jag la programmet på en diskett, kopierade disketten några gånger, la det sedan på CD och har nu en version i alla datorer jag använder. vill jag ha en ny så kopierar jag bara från datorn eller en skiva.

Klart han ska göra DVD kopia, rena idiotin att inte göra det. Att han sedan kan spara filmen i frysfacket är väl skitbra, men bara för att en DVD skica inte håller i 100 år så är väl det inte själ nog att INTE spara på DVD??

Den digitala tekniken medför fördelen till oändlig kopiering! man kan också sätta i system att åter kopiera sina dyrgripar till orginal vart 5 år... kommer ny teknik så lägger man över det till det forumet.
 
dobos skrev:
Bra Boris - nu kan vi andas ut!
Vissa är tyvärr inte lika kloka som du.

//Lasse

He he! Nja, en aning förutseende kanske. Det enda jag ångrar är att jag inte tog itu med detta för länge sedan:)

Edit: Jag kan tipsa om Wretmarks Foto i Karlskrona. Snabb och bra.
 
Senast ändrad:
Det var tydligen ett känsligt ordval, att framtidssäkra filmerna. Jag är väl medveten om att en digital kopia kommer att behöva kopieras med jämna mellanrum, till nya format eller bara nya media. Detta gäller ju även alla de digitalbilder man tar idag, samt alla former av videofilm. Försök hitta en fungerande video8-kamera om tio år...

Som jag ser det så blir man alltså tvungen att ta ett helhetsgrepp på detta i alla fall, och då kan man lika gärna ha med super8-filmerna i det. Men tro inte det är någon risk att jag kommer att slänga originalfilmerna för det, jag är notorisk samlare av gamla prylar och kommer säkert t.o.m att ha mina videoband samlandes damm i nåt skåp långt efter att den sista bandaren surrat färdigt :)

Men det är alltså ingen som kan säga något konkret om upplösningen? Jag har ändå för mig att det var rätt högupplösande film som brukade användas, typ Kodachrome 64 och sånt, men sen vet jag dåligt vad det betyder i upplösning på den minimala bildruta det är fråga om.
 
erik_qwerty skrev:
Men det är alltså ingen som kan säga något konkret om upplösningen? Jag har ändå för mig att det var rätt högupplösande film som brukade användas, typ Kodachrome 64 och sånt, men sen vet jag dåligt vad det betyder i upplösning på den minimala bildruta det är fråga om.

Kodachrome 40. Svårt att sia om upplösningen, men varje bildruta är ju rätt liten i förhållande tillmotsvrande dia, 6x8mm typ. Om Kodachrome 64 i diaformat håller motsvarande 10MP blir upplösningen för 6x8mm lika med 0,5MP, om jag fått det rätt. Givetvis förutsatt att det handlar om samma emulsion m.m.

//Lasse
 
erik_qwerty skrev:
Men det är alltså ingen som kan säga något konkret om upplösningen? Jag har ändå för mig att det var rätt högupplösande film som brukade användas, typ Kodachrome 64 och sånt, men sen vet jag dåligt vad det betyder i upplösning på den minimala bildruta det är fråga om.
Bildytan hos Super 8 är 4,2 x 5,7 mm, det betyder att DVD formatets 720 x 576 pixlar skulle motsvara runt 3500 dpi. Med tanke på att dagens finkorniga filmer ligger kring 3000 - 4000 dpi skulle jag säga att DVD formatet utan tvekan matchar vad filmen klarar att återge.

/Daniel
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.